Suomalainen tapahtumamarkkinointikampanja Vuoden harmain päivä otti voiton eilen Cannesissa kansainvälisen Heavent Awardsin Multichannel and Influencer Event Strategy -kategoriassa.

Hartwallin Long Drinkin Vuoden harmain päivä -kampanja sai tuomariston ja yleisön yhteisäänistä peräti 78 prosenttia. Hartwall ja Lataamo Group kisasivat kampanjallaan kovassa sarjassa, jossa olivat Parfums Givenchy, L'Oréal Paris, Helena Rubinstein ja Citroën.

Vuoden harmain päivä oli yhteistyöprojekti, jossa asiakkaana oli Hartwall ja jonka toteuttivat tapahtumapuolesta vastannut Lataamo Group sekä Miltton, Dagmar ja Bob the Robot.

– Tässä on kyse suomalaisesta työstä, jolla syntyy maailmanluokan tuloksia. Minulla on mielettömän hyvä fiilis siitä, minkälaisella porukalla olemme saaneet huikean markkinointikokonaisuuden aikaiseksi. Palkinto kuuluu asiakkaallemme Hartwallille ja kampanjan tekijöille, tiimistään ylpeä Lataamon toimitusjohtaja Teppo Heikkinen iloitsee.

Heikkisen mukaan harmaus voitti ihmisten sydämet puolelleen, ja on vienyt positiivista Suomi-kuvaa maailmalle.

– Tuomaristo ja yleisö ihastuivat tarinaan ja oivaltavaan juttuun. Heitä viehätti se, että pienessä Suomessa osataan juhlia harmautta ja tehdä siitä ylpeydenaihe. Ja nyt tulimme isoon maailmaan ja voitimme kisan. 

Hänen mukaansa suomalaiset erottuivat positiivisesti tuhatpäisestä juhlijoiden joukosta. Onnittelijoiden määrä paikan päällä oli valtava. 

– Sekä tutut että tuntemattomat tulivat onnittelemaan ja kertoivat olevansa vaikuttuneita kampanjasta.

Lataamo on myös osakkaana eurooppalaisessa tapahtumatoimistojen verkostossa 27Namesissä, jonka töitä oli finaalissa mukana kolme. 

Kisan finaaliin osallistui tänä vuonna 45 ehdokasta 9 kategoriassa. Ranskalaisia töitä oli 28 ja kansainvälisiä töitä 17. Tuomaristoa edusti merkittävistä globaaleista yrityksistä koostuva tapahtumamarkkinoinnin ammattilaistne joukko.

Finalistien joukkoon Suomesta ylsi myös Wolt Group Helsinki2018 Trump–Putin Summitin mediakeskuksen toteutuksella. Wolt Group oli tapahtumatyöllään toista kertaa Heavent Awardsin finalistien joukossa.