Tartun ajankohtaiseen aiheeseen, josta juuri oli juttua Hesarissa eli hyvän käytöksen perusteisiin. Samaa teemaa sivusin aikaisemmassa blogissani: Tapahtumajärjestäjän uudet haasteet. Hesarin juttu koski vieläkin perustavampaa laatua olevaa käyttäytymistä eli tervehtimistä. Pääkaupunkiseudun bussimatkustajia seuratessa toimittaja oli huomannut, että vain joka neljäs tervehti kuskia. Tervehtimiseksi laskettiin pelkkä nyökkäys, ääneen hein sanominen oli vielä puolta harvinaisempaa.  


Hyvän käytöksen perussäännöt

Mitä meille on tapahtunut? Mihin on kadonnut hyvä peruskäytös, joka ei vaadi loppujen lopuksi kovinkaan paljon. Silmiin katsomalla ja muutamalla sanalla: hei, kiitos, ole hyvä ja anteeksi pääsee jo tosi pitkälle! Enemmän energiaa kuin näiden sanojen sanominen, vie kohteliaisuuksista pidättäytyminen. Hymyynkin tarvitaan vain 26 lihasta, kun sen sijaan nyrpeään ilmeeseen 62 lihasta. Miksi et tekisi elämää itsellesi helpommaksi? Hyvä käytös on maiden ja kulttuurien rajat ylittävää ihmisten kohtaamista ilman kielimuureja.

Esimerkin voima

Monissa Keski-Euroopan maissa, kuten Englannissa ja Ranskassa lapsille opetetaan edelleen hyvää käytöstä. Se on kunnia-asia. Niin oli Suomessakin ennen, mutta jotain on arvomaailmassa tapahtunut, kun ei käyttäytymisen perussääntöjä enää koeta tärkeäksi. Eli sitä, mikä on oikein ja mikä ei ole, mikä on soveliasta ja mikä ei ole, mikä on hyvän tavan mukaista ja mikä ei ole? Jos vanhemmat eivät näitä taitoja hallitse, eivät he tietenkään osaa niitä eteenpäin opettaakaan. Pelkkä puhuminen ei riitä, vaan tarvitaan tekoja, oman esimerkin voimaa.  Pelikaukaloiden laidoilla törkeyksiä huutavat isät ja äidit tai liikenteessä röyhkeästi käyttäytyvät aikuiset siirtävät suoraan mallin lapsille. Mitä muuta heiltä voi jatkossa odottaa, kuin vastaavanlaista käytöstä, joka lähtee ennen kaikkea asenteesta?  Kyllä me kaikki aikuiset olemme omalla esimerkillämme vastuussa käytösmalleista.


Win-Win

Ystävälliset sanat ja hymy nostattavat kaikkien mielialaa. Ne voivat pelastaa jonkun päivän. Ne tuovat iloa, lohtua ja luottamusta saajalle sekä hyvän mielen antajalle. Sekä antaja, että saaja voittavat. Hyvä käytös on yksi merkittävä hyvän olon lähde. Se on toisen aitoa kohtaamista ja välittämistä, joka ei ole keneltäkään mitään pois, mutta useimmiten saa valtavasti hyvää aikaan!


Kirjoittaja on Intuitivon yrittäjä, coach, kouluttaja, puhuja ja kirjoittaja. Pääteemoina ovat aito itsensä tunteminen ja sitä kautta kokonaisvaltainen vastuunotto omasta elämästä eli itsensä johtaminen. Lisätietoja: www.intuitivo.fi

Alkusyksyllä 2016 julkaistaan Viisas Elämä –sarjaan Kaijan kirja: Elämän virrassa – Miten elät linjassa muutosten kanssa? Kirja käsittelee muutoksen aikaa, jossa elämme sekä sitä, miten voimme itse monin eri tavoin vaikuttaa elämämme valintoihin ja hyvinvointiimme.