Viking Line sai tiistaina ensimmäisenä varustamona maailmassa luokituslaitos Det Norske Veritas Germanischer Lloydin (DNV GL) My Care -menetelmän mukaisen verifioinnin, jonka mukaan yhtiöllä on kyky hallita ja ehkäistä infektioriskejä, mukaan lukien covid-19. Verifiointi koskee yhtiön kaikkia seitsemää alusta sekä toimintoja kuudessa terminaalissa.

Viking Line heräsi koronaepidemian vakavuuteen ensimmäisten joukossa, sillä uutiset vakavasta tartuntataudista kantautuivat uuden Viking Glory -laivan työmaalta Kiinasta heti alkuvuodesta. Varautuminen laivoilla alkoi samaan aikaan ja ensimmäiset eristystapaukset osuivat tammikuulle.

Pitkäjänteinen työ taustalla

Kun ihmiset kevään edetessä alkoivat kysellä, uskaltaako laivalle jälleen tulla, Viking Line päätti reagoida asiaan. Yhtiö haki riippumattoman kolmannen osapuolen näkemyksen siitä, miten turvallisuus laivoilla on hoidettu. DNV GL:n My Care -metodia on käytetty aiemmin muun muassa amerikkalaissairaaloiden arvioinnissa.

– My Care -metodin avulla on todennettu systemaattisesti infektioriskien hallinnan taso. Metodi perustuu sairaalatason standardeihin ja korkeimman tason infektioriskien hallintaan. Se on tuotteistettu tukemaan yritystä rakentamaan luottamusta infektioriskien hoitamiseen, kertoo DNV GL:n aluejohtaja Anders Lindgren.

Viking Linen pitkäjänteinen työ infektioriskien ja tartuntatautien ehkäisemiseksi näkyi DNV GL:n arvioinnissa kaikilla osa-alueilla. My Care tarkastelee johtamista, tavoitteen asettamista, kommunikaatiota ja ohjelmia sekä analysoi säännöllisesti niillä saatuja tuloksia ja toiminnan jatkuvaa parantamista.

– Viking Linen turvallisuuskulttuuriin kuuluu henkilökunnan koulutus ja ohjeistus. Me arvioimme turvallisuusmanuaalin ja keskustelimme henkilökunnan kanssa kaikissa toimipisteissä. Prosessin aikana Viking Line oli erittäin yhteistyökykyinen ja käymiemme keskustelujen pohjalta tehtiin parannuksia välittömästi, Lindgren kuvailee.

DNV GL:n havaintojen mukaan Viking Linella on vahva turvallisuuden johtamiskulttuuri, joka antaa vahvan pohjan myös riskien hallitsemiseen.

Ensimmäisenä maailmassa

Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses.

My Care -verifioinnilla Viking Linen tartuntatauteja koskeva työ pandemian aikana saa kolmannen osapuolen laadunvarmistuksen ja valvonnan. Viking Line on ensimmäinen varustamo maailmassa, jolle verifiointi myönnetään. Verifiointi kattaa Viking Linen kaikki alukset, Viking Gracen, Amorellan, Rosellan, Viking Cinderellan, Gabriellan, Mariellan ja Viking XPRS:n sekä terminaalit Tukholmassa, Kapellskärissä, Maarianhaminassa, Turussa, Tallinnassa ja Helsingissä. Matkustajat voivat lukea lisää My Care – Infection Prevention Ready -verifioinnista verkossa tai skannaamalla QR-koodin, josta löytyy lisätietoja DNV GL:n arvioinnista.

– Matkustajiemme ja työntekijöidemme turvallisuus on Viking Linelle aina kaikkein tärkeintä, myös vallitsevan pandemian aikana. Kaikkien tulee voida matkustaa kanssamme turvallisesti. Olemme jo pitkään tehneet työtä tartuntatautien ehkäisemiseksi ja päätimme nyt hankkia kolmannen osapuolen arvioinnin covid-19-tautiin liittyvän työmme laadun varmistamiseksi. Työntekijöidemme suuret ponnistukset ovat vaikuttavia. Heidän osaamisensa ja sitoutumisensa ansiosta olemme saavuttaneet tämän, sanoo Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses.

Keskeinen osa varustamojen turvallisuustyötä ovat terveysohje ja tartuntatautimanuaali, joita käytetään ja päivitetään toiminnassa jatkuvasti. Covid-19-pandemian takia tätä työtä on nyt tehostettu ja laajennettu. Toimenpiteet alkavat jo terminaaleissa ennen laivaan nousua ja päättyvät laivasta poistuttaessa. Maahenkilökuntaa sekä alusten miehistöä informoidaan jatkuvasti vallitsevista käytännöistä ja siitä, mitä toimintatapoja ja suojavarustusta kulloinkin käytetään.

– Haluamme onnitella Viking Linea My Care -verifioinnista. My Caren soveltaminen saa aikaan luottamusta tartuntatautien ehkäisemisessä. Kolmannen osapuolen suorittama arviointi antaa vakuutuksen siitä, että on tehty oikeita toimenpiteitä tarkoituksena suojata ihmisiä, toimia läpinäkyvästi sekä kasvattaa luottamusta matkustajien ja muiden sidosryhmien parissa, sanoo DNV GL Business Assurancen toimitusjohtaja Luca Crisciotti.

Korona-aika tuo uuden risteilyohjelman

Varustamot ovat olleet tänä keväänä uuden edessä ja miettineet vaihtoehtoista ohjelmaa, joka istuu yhteen valtioiden asettamien matkustusrajoitusten kanssa. Suomessa suositellaan tänä kesänä kotimaan matkailua, joten Viking Line vastaa huutoon tuomalla ensi kertaa tarjolle risteilyn Helsingistä Maarianhaminaan.

- Ahvenanmaalaisena varustamona tarjoamme kotimaan laivaristeilyn Gabriellalla, joka purjehtii heinäkuun alusta lähtien kolmesti viikossa reitillä Helsinki-Maarianhamina-Tallinna-Helsinki, toimitusjohtaja Hanses kertoo.

Koko varustamo iloitsee, että voi tuoda mannersuomalaiset tutustumaan Ahvenanmaahan. Viking Linen 3 000 hengen työntekijäjoukosta peräti viidennes on ahvenanmaalaisia. Myös maakunnassa iloitaan turistien tulosta, ja luvassa on paljon oheisohjelmaa kahdeksan tunnin pysähdykselle Maarianhaminan satamassa. Myös toimitusjohtajan kesäkirje esitteli Ahvenanmaan mansikkapaikkoja.

Vastaavasti ruotsalaisille matkustajille on tarjolla Cinderellan risteily Maarianhaminaan, jolla tosin ei nousta maihin, ja kerran viikossa Tukholma-Visby-risteily.

Laivat lastataan turvallisuus edellä puolilleen matkustajia, ja esimerkiksi ateriat ja kattaukset varataan etukäteen, jotta vältytään ruuhkilta ravintoloissa. Buffetissa ruoka annostellaan. Yökerhoviihdettä ei ole luvassa kesän lähdöillä – sen sijaan voi hemmotella itseään parvekkeellisella hytillä tai kauneushoidoilla.

– 1,5 miljoonaa suomalaista haluaa tehdä lomallaan jotain, mutta ei vielä tiedä mitä. Ahvenanmaa kohteena on meille rakas, juuremme ovat syvällä siellä, toteaa yhtiön markkinointijohtaja Kaj Takolander.