Verkostoituminen on taidetta

Tapahtumat tarjoavat erinomaiset mahdollisuudet laajentaa verkostoja. Mitä enemmän ihmisiä on paikalla, sitä enemmän uusia tuttavuuksia on mahdollista saada. Minkälainen verkostoituminen on järkevää? Tarvitaanko käyntikortteja nykyisessä digitaalisessa maailmassa enää lainkaan?

Itse koen, että käyntikortit ovat kuin printtilehti. Vaikka sisältö löytyisikin digitaalisesti, on käyttäjäkokemus ja ennen kaikkea muistijälki parempi. Korttia antamista seuraa pieni hetki, jolloin siihen tutustutaan ja katsotaan nimen lisäksi yrityksen tietoja sekä antajan titteli. Jos kortissa on jotain erikoista, antaa se myös hyvän mahdollisuuden kertoa siitä tarkemmin.

On kuitenkin äärimmäisen tärkeää ja järkevää verkostoitua myös digitaalisesti. LinkedIn on B2B-päättäjille suunnattu verkostoitumispalvelu, jossa kannattaa ehdottomasti olla. Viime syksynä olin motivoimassa ja kouluttamassa uudelleen työllistyviä löytämään uudet työpaikat. Puolenpäivän koulutuksen yksi tavoitteista oli laajentaa verkostoja. Ne jotka saivat LinkedIniin yli 20 uutta kontaktia (koulutuksessa oli 26 henkeä), ovat kaikki jo työllistyneet uusiin työpaikkoihin. Mitä laajemmat verkostot, sitä paremmat mahdollisuudet löytää uusia mahdollisuuksia itselle.

Tapahtumissa verkostoituminen on oma taiteenlajinsa. Pitää pystyä nopeasti esittelemään itsensä ja olla samalla kiinnostava henkilö. Itse valmistaudun etukäteen tutustumalla kiinnostavimpiin henkilöihin, tapahtuman teemoihin sekä muihin materiaaleihin, joiden pohjalta valmistelen muutaman kysymyksen, joilla aloittaa keskustelu. Parhaiten keskustelut saa käyntiin henkilökohtaisella avauksella, esimerkiksi ”Näin twitteristä, että otit kantaa…”. Tällöin keskustelukumppani yleensä alkaa erittäin mielellään kertomaan taustoista ja kokee, että olet mielenkiintoinen keskustelukumppani. Toisinaan ei ole mahdollista aloittaa henkilökohtaisella avauksella, jolloin poimin muutaman pinnalla olevan teeman tai kysyn mielipidettä esitykseen, yritykseen tai muuhun ajankohtaiseen asiaan.

Parhaita keskustelunavauspaikkoja ovat buffetpöydät, baaritiskit ja vessajonot. Näissä smalltalkilla on hyvä tilaisuus viihdyttää vieruskaveria ja useasti myös kauempaa kuulevat osallistuvat keskusteluun, jos se on mielenkiintoinen. Tällaisia kohtaamisia voi myös itse tehdä. New Yorkissa eräässä tilaisuudessa hain kahvia yhdeksän kertaa lisää. Tällöin joka kerta pääsin tutustumaan uuteen henkilöön ja avaamaan keskustelut.

New Yorkissa eräässä tilaisuudessa hain kahvia yhdeksän kertaa lisää.”

Tapahtuman jälkeen on tärkeää jättää vielä uusi muistijälki. LinkedIn-kutsuun voi laittaa persoonallisen viestin, kun sen kirjoittaa tietokoneella. Tätä suosittelen ehdottomasti, koska siinä saa useasti myös keskustelun jatkumaan. Kutsut kannattaa lähettää mielellään saman päivän aikana, koska ihmismuisti on lyhyt ja tapahtumissa tutustuu useisiin henkilöihin. Asiat ja henkilöt unohtuvat helposti.

Kun omaat laajat verkostot, on sinun helpompi saada äänesi kuuluviin. LinkedInissä tekstejäsi lukee laajempi joukko, jolloin liiketoimintasi helpottuu ja saat apuja monesta suunnasta. Hyvä tavoite on kerätä vähintään 1 000 kontaktia sosiaaliseen mediaan. Ota tavoitteeksi kerätä 10–20 per tapahtuma, niin verkostosi kasvavat nopeasti.

Aslak de Silva

Aslak de Silva on puhuessa punnertava, kolmella kiellellä kansainvälisesti esiintyvä, myynnin ja markkinoinnin puolesta puhuja sekä Nordic Business Forumin toimitusjohtaja.