Vaikutus tehdään kohtaamisissa – aitous ratkaisee

Woltti Group voitti Evento Awardsin promootio- ja lanseeraustapahtumasarjan Jesse Körin tuottamalla viisipäiväisellä ilmaistapahtumalla Game of Thrones – Season 6 Launchilla.

Woltti Groupin asiakkuuspäällikkö Jyri Räsänen arvelee, että on käynnissä merkityksellisyyden kriisi, joka ulottuu myös tapahtumamarkkinointiin. Se on yksi kolmesta seikasta, johon hän on kiinnittänyt viime aikana huomiota.

– Näyttäisi siltä, että olemme siirtymässä huomion aikakaudesta totuuden aikakauteen. Maailmasta on tullut avoimempi. Jos feikkaat, jäät kiinni.

Räsänen peräänkuuluttaakin jokaiselta toimijalta sosiaalista vastuuta ja korostaa, että kyse on ennen kaikkea sosiaalisesta mahdollisuudesta.

– Yrityksillä on valtavan hieno mahdollisuus tehdä hyvää. Barometrien mukaan niillä yrityksillä, jotka tekevät hyvää, näyttäisi myös menevän hyvin.

Hän viittaa yhdysvaltalaiseen bränditutkimukseen, jonka mukaan kuluttajat valitsevat mieluiten samat arvot jakavan brändin. Jopa 95 prosenttia milleniaaleista ovat valmiita vaihtamaan brändiä sellaiseen, joka tämä toimii hyvän asian puolesta. Sama logiikka pätee työmarkkinoilla: eri alojen huiput valitsevat työnantajansa vastaavien valintakriteereiden perusteella. Sijoittajatkin arvioivat tuottokohteitaan kriittisesti ja puntaroivat kuluttajien ja työntekijöiden valintoja ja niiden mahdollista vaikutusta yrityksen arvonnousuun.

Informaatio ilman tunnetta ei jätä muistijälkeä.”

Räsänen pitääkin tästä syystä tärkeänä, että tapahtuma-alojen parhaimmistoa palkittaessa yhdessä kategoriassa huomioitaisiin vastuullisuus.

Tapahtumilla vaikutetaan tulevaisuudessakin, mutta Räsäsen mukaan nyt on nähtävissä sel­keästi, että pienempiin, intohimoisempiin kohderyhmiin pyritään vaikuttamaan ensin, ja niiden avulla otetaan haltuun suurempi massa.

– Tapahtuma, voimakkaimpana vaikuttamisen välineenä, on pienemmälle kohderyhmälle oiva valinta. Se on myös osallistavana alustana hyvin sitouttava väline.

Kolmas havainto, johon Räsänen on kiinnittänyt huomiota, on koko tapahtuman viestinnällisen arvoketjun eli kutsun, tapahtuman ja sen jälkihoidon hyödyntämisen voima.

– Olennaista on, että koko matkan ajan jaetaan kohderyhmälle relevanttia tietoa siellä, missä kohderyhmä sitä haluaa ja että kohderyhmästä kerätään tietoa, jota myynti ja markkinointi pystyvät hyödyntämään pitkäjänteisesti. Unohtamatta että informaatio ilman tunnetta ei jätä muistijälkeä. Maailma täyttyy kohinasta, mutta kohtaaminen jää, Räsänen muistuttaa.

Evento Awards 2017 -finalistit

• Kokkikartano Blind Lunch / Lataamo Group

• Nissan Navara Extreme Test Drive / MKTG Finland

• Game of Thrones – Season 6 Launch / Woltti Group

Evento 4/2017 ilmestyy 6. syyskuuta. Lue lisää printtilehdestä!