Fasilitaattorit ohjasivat ja tukivat ryhmien työskentelyä.
Fasilitaattorit ohjasivat ja tukivat ryhmien työskentelyä.

Uusia palveluita yhdessä kehittämällä

Hackathonit mielletään yleisesti sovellusten ja ohjelmistojen kehittämistapahtumiksi, mutta lokakuussa järjestetyn USCO Hackathonin kehittämiskohteena olivat palvelut.

Kahdeksantoista innokasta kehittäjätiimiä kokoontui päiväksi yhteen rakentamaan uusia palvelukonsepteja nykypäivän suomalaisille. Asiakaskeskeisen näkökulman varmistivat tapahtumaa varten kehitetyt kahdeksan persoonaa, joiden tarpeisiin uudet palvelukonseptit luotiin.

USCO Hackathon oli tiiviisti aikataulutettu päivä, jonka kuluessa tiimit työskentelivät erilaisin ideointia ja konseptointia tukevin menetelmin. Tiimeille nimetyt fasilitaattorit vastasivat työskentelyn etenemisestä.

Työskentelyn lomassa kuultiin yhteistyöorganisaatioiden puheenvuoroja muun muassa työn murroksesta, palveluiden kehittämisestä ja uusien liiketoimintaideoiden arvioimisesta. Osallistujille jäikin takataskuun osallistumiskokemuksen lisäksi uusia näkökulmia ajankohtaisiin teemoihin sekä oppeja palvelumuotoilun mahdollisuuksista uusien palvelujen kehittämisessä.

Hackathon oli myös mainio verkostoitumismahdollisuus, jossa eri organisaatioiden edustajat pääsivät ratkomaan yhteistä haastetta omia vahvuuksiaan hyödyntäen. 

18 palvelukonseptia yhden päivän aikana

Pitkän päivän lomassa ruoka oli tapahtumassa tärkeässä osassa, ja USCO Hackathonin osallistujat pidettiin energisinä Bar Laurean luomalla, suomalaisuutta modernilla tavalla kuvaavalla menulla. Aamusmoothien, salaattilounaan ja gastropub-tyylisen illallisen lisäksi tarjolla oli myös pieniä herkullisia yllätyksiä, joista iltapäivän kahvihetken pehmisjäätelöbaari oli kaikkein suosituin.

Tiivis työskentely mahdollisti konkreettisten tulosten saavuttamisen lyhyessä ajassa, ja illan USCO Gaalassa koko osallistujajoukolle esiteltiin videomuodossa 18 pitkälle kuvattua palvelukonseptia. Päivän rento ja tulevaisuuteen katsova tunnelma huipentui äänestykseen ja palkintojen jakoon, jossa palkittiin sekä yleisön suosikki sekä tuomariston valinta.

Asiakaspersoonat inspiroivat kehittämistä.
Asiakaspersoonat inspiroivat kehittämistä.
USCO Hackathonin projektitiimi Jaakko Porokuokka, Tarja Laakkonen, Aino Maijala, 
Outi Kinnunen, Sanna Repo ja Milla Sorsakivi vastasi käytännön järjestelyistä.
USCO Hackathonin projektitiimi Jaakko Porokuokka, Tarja Laakkonen, Aino Maijala, Outi Kinnunen, Sanna Repo ja Milla Sorsakivi vastasi käytännön järjestelyistä.

Palveluiden USCO Hackathon 

Palveluiden USCO Hackathon järjestettiin 10. lokakuuta Laurea-ammattikorkeakoululla.

Tapahtuman tavoitteena oli luoda uusia palveluja tulevaisuuden Suomelle. Palvelujen ideointi tapahtui monialaisissa tiimeissä, joissa yhdistyi startupien, isojen organisaatioiden, asiantuntijoiden ja ideanikkareiden tapa toimia ja kehittää palveluja yli organisaatiorajojen.

USCO Hackathonissa oli yli 170 osallistujaa yli 50 organisaatiosta. Osallistujina oli muun muassa 8 startupia, palvelumuotoilun opiskelijoita, asiantuntijoita, 18 fasilitaattoria sekä 6 projektitiimin jäsentä.

Työskentely tapahtui yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun avulla. Tapahtumaa varten luotiin muun muassa 8 asiakaspersoonaa. Asiakaspersoona on yksi palvelumuotoilun työkaluista ja se auttaa hahmottamaan asiakkaan todelliset tarpeet.

USCO Hackathon oli osa virallista Suomi 100 -ohjelmaa, koska se kuvasti suomalaista mielenmaisemaa ja vahvisti suomalaisten tulevaisuuden palvelutarjontaa.

USCO-projekti 

Digitalisaatio on maailmanlaajuinen megatrendi, jolla on merkittävät vaikutukset liiketoiminnan kehittymiseen nyt ja tulevaisuudessa. USCO-projektissa kehitetään suomalaisten yritysten valmiuksia digitalisaation hyödyntämiseen.

Tarkastelussa ovat sekä organisaation sisäinen toiminta että asiakkaiden parissa tapahtuva vuorovaikutus. USCO-projekti uskoo digitalisaation kehittymiseen tekemällä ja kokeilemalla. Projektin teemat ovat johtaminen, avoimet innovaatiot, työhyvinvointi ja asiakaskeskeisyys.

Projektiin osallistuvat Keva, Silta, Isännöintiverkko, Verohallinto, Danske Bank, Humap, Fennia, Kesko, Viima, Laurea-ammattikorkeakoulu, Tampereen yliopisto ja Cambridgen yliopisto.

Tutkimusprojekti kestää kolme vuotta. Projektin rahoittavat Tekes sekä osallistuvat organisaatiot. Hankkeen kokonaisrahoitus on 1 000 000 euroa.

uscoproject.fi

Kirjoittaja on Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opiskelija, joka opiskelee palvelumuotoilua.