Uusi Marski – ylpeästi helsinkiläinen

Mittavan uudistuksen läpikäynyt hotelli Marski syntyi uudelleen. Vanhaa ovat vain ulkoseinät ja kyltti katolla.

Hotelli Marskin historia alkaa vuodesta 1959, jolloin sen tontilta purettiin niin sanottu Kiseleffin palatsi, vuonna 1877 valmistunut asuintalo. Samalla tontin ja sillä olevat rakennukset omistanut Alkon tytäryhtiö Oy Yhtyneet Ravintolat Ab julkisti arkkitehtuurikilpailun modernista hotellirakennuksesta.

Kilpailun voitti arkkitehti, professori ja telinevoimistelun olympiavoittaja Einari Teräsvirta. Hänen suunnittelemansa yhdeksänkerroksinen nauhaikkunoin varustettu rakennus valmistui loppuvuodesta 1961, ja 52 huonetta käsittäneen hotellin avajaisia juhlittiin 31. tammikuuta 1962.

Hotelli Marskin ainutlaatuisuus kävi selväksi pian avaamisen jälkeen. Hotellista ja sen ravintoloista tuli liike-elämän ja Suomen poliittisen eliitin kohtaamispaikka, jossa nuijittiin maan tulevaisuutta koskevia päätöksiä presidentti Urho Kekkosen johdolla.

Marskissa siis kirjaimellisesti parannettiin maata ja maailmaa.

Hotellia laajennettiin 1970- ja 1990-luvuilla. 1980-luvun alussa Oy Yhtyneet Ravintolat Ab:stä tuli Arctia Oy, ja vuonna 1997 yhtiö myytiin ruotsalaiselle Scandic-ketjulle. Hotellin nimeksi vaihtui Scandic Marski.

Ylpeästi yksilöllinen

Toukokuussa valmistuneen remontiin yhteydessä hotellirakennuksen katolta poistui Scandic-kyltti. Uudesta Marskista tuli osa Scandicin luomaa Signature Collectionia. Hotellissa on 363 täysin uudistettua huonetta yhdeksässä eri huoneluokassa.

Signature-hotellien erityispiirteisiin kuuluu, että ketjun jokaisella hotellilla on oma tarina, vahva identiteetti ja mittava kulttuurinen merkitys osana kaupunkikuvaa. Marskin seinät ovat nähneet elämää, ja Helsingin sydämessä kaupungin syke on ollut alusta asti osa hotellin identiteettiä. Esimerkiksi 1990-luvulta legendaarinen Cin Cin - yökerho oli monelle kaupungin kuumin bailupaikka.

Hotellinjohtaja Jouko Purasen mukaan uuden Marskin arvot tiivistyvät sen tunnuslauseessa: Finnfulness for Happy Conscious Living.

– Käytännössä se koostuu kolmesta kulmakivestä, joita ovat ylpeys omista juurista, kiinnostus kulttuuria kohtaan ja vastuullisuus, Puranen sanoo.

Hotellin asiakkaille ylpeys talon historiasta näkyy vaikkapa joka paikassa eteen tulevassa suomenkielisessä nimistössä, minkä kääntäminen vaikkapa englanniksi voi olla haasteellista: Ravintola on nimeltään Kuusi Palaa, kylpytuotteissa löytyy Aaltoa ja Kuplaa – ja kokoustilat on nimetty hotellin edessä pysähtyvien raitiovaunujen mukaan.

Kiinnostuksesta taiteisiin ja kulttuuriin kertoo, että Marskiin on palkattu Suomen ensimmäinen lifestyle concierge. Hänen vastuisiinsa kuuluu hotellissa järjestettävät kulttuuri- ja viihdetapahtumat. Lisäksi lifestyle concierge tietää kaupungin tapahtumista kaiken, aivan kaiken. Marskin lifestyle concierge Elina Hankkio kertoo yhdeksi tärkeimmistä tavoitteistaan nuorten suomalaistaiteilijoiden esittelemisen hotellin asukkaille ja kaupunkilaisille.

Vastuullisuus on osa strategiaa ja se korostuu talon päivittäisissä rutiineissa, ympäristöystävällisissä pesuaineissa ja kierrätysmateriaaleista valmistetuissa tekstiileissä. Esimerkiksi ravintolan servetit ja henkilökunnan työasut on tehty vanhoista kierrätyspulloista.

Kodikkaasti suomalainen

Hotellihuoneiden värimaailma ja muotokieli viittaavat vahvasti 1960-luvun ihanteisiin. Materiaalit ovat laadukkaita, jopa ylellisiä, kuten hotellille tehdyt omat liinavaatteet. Mutta samalla niistä välittyy kodikas skandinaavinen tunnelma. Sininen, punainen ja kulta toistuvat lämpimissä sävyissä.

Sisustusratkaisujen avainsana on toiminnallisuus, kaikella on tarkoituksensa. Pihan puolen ikkunattomat huoneet ovat saaneet oman Sleep-kategorian, jonka tarkoituksena on luoda häiriötön tila virkistävään ja elämykselliseen uneen. Puuttuvan ikkunan asemesta tämän kategorian huoneita elävöittää suomalaista metsämaisemaa simuloi tyylikäs valoseinä.

Hiljaisuus on osa suomalaista sielunmaisemaa, joten sen kokeminen ei rajoitu pelkkiin huoneratkaisuihin. Liikuntaohjaaja Tiina Vainion kehittämät saunajoogatunnit tarjoavat mahdollisuuden rentoutua ja olla sosiaalisesti hiljaa.

– Lisäksi meillä on ravintolassa hiljainen pöytä, jossa asiakas voi kuunnella vastamelukuulokkeilla joko Suomen luonnon ääniä tai hiljaisuutta, Jouko Puranen sanoo.

Ennakkoluulottomasti erilainen

Ravintolan yläpuolella olevat toisen kerroksen kokoustilat ovat esteettömiä ja helposti muunneltavissa. Ne on suunniteltu pienten tapahtumien kuten tuotelanseerausten tai minimessujen pitämiseen, eivätkä perinteisiksi kokoustiloiksi videotykkeineen ja fläppitauluineen.

– Emme halua leimautua kokoushotelliksi, koska emme sitä ole, Puranen linjaa ja jatkaa, että Marski on korostetusti tapahtumien talo, jossa suomalainen osaaminen on hiottu huippuunsa ja nostettu jalustalle.

Sitä paitsi tapahtumista puhuessaan Puranen ei tarkoita pelkkää "kokousosastoa", vaan että tapahtumallisuus on osa laajempaa kokokonaisuutta. Erilaiset tapahtumat ovat kuin hotellin sykkivä sydän, joka saa veren virtaamaan ja ympäröivän tilan hengittämään.

Yllättävä ja inspiroiva

Kun asiakas astuu Marskin ulko-ovesta sisään, hän ei tulekaan vastaanottoon vaan kohtaa ensimmäisenä baarin, jossa cocktail-lista on rakennettu suomalaisten laatualkoholien varaan ja jossa jopa kansainväliset klassikkodrinkit tehdään niin suomalaisiksi kuin ikinä pystyy.

Sitten asiakas ehkä hämmentyy hieman, pysähtyy ja kysyy mielessään, mitä tapahtuu seuraavaksi. Hän vilkaisee ympärilleen aistit avoimina, näkee kaupunkilaiset ja ikkunan editse ajavat raitiovaunut. Korkea tila, pyöreät muodot ja sisustuksen lämpimät sävyt luovat kodikasta tunnelmaa, jonka pehmeys on lähes käsin kosketeltavaa. Jostain leijailee tuoreen kahvin tuoksu.

Tästä Helsinki on hyvä alkaa.

Peter Tammenheimo on vapaa olut- ja matkailutoimittaja, joka viihtyy hyvin myös viinien, väkevien juomien ja happamien cocktailien seurassa.

Kuva Sebastian Trzaska