Työnantajabrändistä ja työntekijäkokemuksesta

Kilpailu osaajista kiihtyy: osaamistarpeet muuttuvat, työmarkkinat polarisoituvat ja väestö ikääntyy. Samalla kasvavat niin työntekijöiden kuin rekrytoijien vaateet; halutaan merkityksellistä työtä ja vapautta oikeassa suhteessa, halutaan supersitoutuneita strategisia tekijöitä. Miksi juuri sinun kannattaa lukea Miikka Huhdan ja Visa Myllyntauksen uusi kirja?

Mikä sai teidät kirjoittamaan työnantajabrändistä?

Olimme kumpikin haaveilleet tietokirjan kirjoittamisesta. Kun tajusimme, että olimme molemmat tahoillamme aloittaneet työstää kirjaa työnantajabrändistä, päätimme yhdistää voimamme ja lähteä tällematkalle yhdessä – erinomainen valinta! Molempia motivoi kaksi asiaa kirjoittamisessa: oma ammatillinen oppiminen sekä se, että työnantajabrändin ja työntekijäkokemuksen kokonaisuudesta ei oltu kirjoitettu kattavaa kirjaa edes englanniksi. Uskoimme, että kirjallemme on tarvetta.

Miksi luovalla alalla työskentelevän pitäisi lukea kirja?

Kolme syytä: Ensinnäkin kirjamme kuvaa, miten eri organisaatioista rakennetaan parempia työpaikkoja ja vetovoimaisempia työnantajia. Jokaisen voisi ajatella haluavan parantaa omaa työpaikkaansa ja oman työyhteisön työntekijäkokemusta. Toiseksi usea ala kärsii työvoimapulasta, johon kokonaisvaltainen vetovoiman kehittäminen on toimiva ratkaisu. Ja kolmanneksi, kuten kirjassamme kuvaamme, vetovoiman kehittämisestä on myös liiketoiminnallista hyötyä.

Millaista palautetta olette saaneet?

Kirja on saanut hyvän vastaanoton – yli puolet painoksesta oli myyty jo siinä vaiheessa, kun kirja oli ollut kaupassa vasta kolme viikkoa. Moni lukija on kiitellyt sitä, että he ovat saaneet kirjasta käytännön työkaluja omaan työhönsä. Kirjaa on kehuttu sen kokonaisvaltaisuudesta, kattavuudesta ja laajasta lähteiden käytöstä. Myös porkkanateemamme on ollut lukijoiden mielestä hauska lisä – erään lukijan lapsi oli ihmetellyt, onko tämä porkkanakirja äitinsä iltasatu. Kirjamme on päätynyt myös korkeakouluissa kurssikirjaksi, mistä olemme erityisen kiitollisia.

Mitä muuta haluatte kertoa kirjasta?

Etenkin jatkossa organisaatiot kilpailevat niin asiakaskokemuksella kuin työntekijäkokemuksella. Kannustamme suhtautumaan tekijöiden tarpeisiin samalla intohimolla kuin asiakastarpeiden täyttämiseen. Liiketoiminnan keskiössä tulee olla niin asiakas kuin työntekijäkin. Työntekijät rakentavat parhaan asiakaskokemuksen, ja sillä onkin liiketoiminnalle suuri merkitys, miten työntekijät itse oman työnsä kokevat ja miten he pystyvät omassa työssään onnistumaan.

Julkaistu Eventossa 5-6/21.

Sulje mainos Tilaa Evento