Tom Christides tuntee 
kriisiviestinnän kipukohdat. Yllättäviin tilanteisiinkin voi varautua etukäteen.
Tom Christides tuntee kriisiviestinnän kipukohdat. Yllättäviin tilanteisiinkin voi varautua etukäteen.

Turvallisuus on tunne

Osa tapahtumavieraan kunnioituksen osoittamista on huolehtia hänen turvallisuudestaan. Tästä puhuttiin Eventon huhtikuun koulutustilaisuudessa.

Turvallisuus on monisyinen käsite, joka muodostuu lukuisista yksityiskohdista. Ennen kaikkea se on jo pelkkä tunne, joka vaikuttaa kävijäkokemukseen. Tärkeintä on tunnistaa oma osaamattomuus ja hankkia tarvittaessa apua ammattilaisilta.

Securitaksen liiketoiminnan kehityspäällikkö Matti Malkamäki törmää usein lausahdukseen: nyt ei ole aikaa miettiä turvallisuuskulttuuriin liittyvää arvohöpinää. Moni kuittaa turvallisuuden sanomalla: tein itse ja säästin, mikä on harhaluulo.

Onnistuminen edellyttää turvallisuuden vakavasti ottamista ja arvostamista.

– Suunnittelu on aloitettava ajoissa, sanoo Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen johtava palotarkastaja Sami Maskulin.

Hän kertoo, että Erottajan pelastusaseman kuuden hengen tapahtumatiimi käsittelee 1 000–1 200 valvontatoimenpidettä vuosittain.

Sekä Malkamäki että Maskulin muistuttavat: tapahtumanjärjestäjä vastaa aina tapahtuman turvallisuudesta.

Pitkän uran lentoliikenteen viestinnän parissa tehnyt Tom Christides on kokenut odottamattomien kriisitilanteiden hallitsija. Hän lohduttaa jokaista, että tekevälle sattuu.

– Tärkeintä on, että toimii silloin, kun jotain menee pieleen.

Yllättävissä viestintätilanteissa on tyypillistä, että pää on tyhjä.

– Kun toimintaohjeiden vastausmallit on luotu etukäteen, onnistutaan jopa vahvistamaan mainetta, Christides uskoo.

Hyvä tapa on käydä läpi kaikki mahdolliset skenaariot ja luoda esimerkiksi valmiita pohjia lehdistötiedotteille. Arveluihin ja epätäsmällisiin lausuntoihin ei pidä sortua. Medialle annetuissa lausunnoissa kannattaa pysytellä faktoissa ja taustoittaa vastaavan tyyppisiä tilanteita mahdollisimman kattavasti.

Elokuun koulutuksessa fokuksessa henkilöstö- ja asiakaskokemus

Eventon koulutusohjelma starttaa syksyllä yrityksen voimavaran ja menestystekijöiden parissa. Teemana on henkilöstö ja asiakkaat.

Näyttelijä ja kouluttaja Sari Havas kiteyttää kuulijoille, millaista on rakentava vuorovaikutus ja miten me kaikki yhdessä luomme ja vaikutamme tunneilmapiiriin, joka kohtaamisissa vallitsee.

Asiakkaiden odotukset palveluntarjoajia ja tuotteita kohtaan kasvavat. Yksi Viiden tähden asiakaskokemus -kirjan kirjoittajista  Sani Leino kertoo, miten vastaat asiakkaan odotuksiin. Leino avaa myös, mistä asiakaskokemus muodostuu.

Millaisilla tarinoilla brändiä rakennetaan ja miten tarinoita luodaan? Mitä ovat esimiespalvelut? Yrittäjä ja muutosjohtaja Susanna Paloheimo kertoo kuulijoille, miten työntekijöistä tehdään yrityksen faneja. Henkilöstöön panostaminen on brändinrakentamisessa keskeistä, sillä henkilöstökokemus on vetovoimaisen brändin rakentamisen ytimessä.

Turvallisuuskoulutuksesta sanottua:

Koulutus oli todella informatiivinen ja tärkeä. Minulle merkityksellisintä antia olivat pelastussuunnitelman osa-alueet ja mitä kaikkea pelastussuunnitelmassa tulee ottaa huomioon.”

Heidi Kukila

 

Koulutus oli mielenkiintoinen. Hyvin fasilitoitu ja aikataulutettu.”

Liisa Korpiniitty

 

Koulutus käsitteli aihetta monelta näkökantilta. Aiheen eri kulmat ristesivät juuri niissä kohdissa, missä ne risteävät myös todellisuudessa.”

Kaisa Karkkonen

Julkaistu Evento-lehdessä 3/2019.