Helsingin kaupungin muotoilujohtajan Anne Stenros kritisoi helmikuussa ilmestyneessä Evento-lehdessä suomalaisten tapahtumatalojen ja kokoustiloja tarjoavien tahojen toimintaa, varsinkin esitystekniikan osalta.

Haastattelussa Stenros nosti muun muassa seuraavia asioita esille: ”Minne tahansa menet, screeni on aina liian pieni, tykin värisäädöt pielessä, mikrofoni ei toimi, isoimmillakaan areenoilla lavaa ei ole suunniteltu puhujalle, jolla pitäisi olla liikkumatilaa”.

Tampere-talon AV-vastaava Olli Lehtinen haluaisi kuulla tarkemmin, mihin Stenros perustaa väitteensä.

– Olisi kiva tietää enemmän faktaa ja tilastotietoa siitä, missä kaikkialla hän on kokoustanut, Lehtinen kommentoi.

Tampere-talon myyntipäällikkö Leena Sulonen puolestaan sanoo, että asiakkaiden palaute ja viihtyminen on heidän talossaan sydämen asia.

– Tärkein toimintaamme ohjaava tieto on juuri palaute, haluamme tietää ja reagoida heti, jos jotain on vialla.

Lehtisen ja Sulosen mukaan pahin skenaario tiloja tarjoavalle toimijalle olisi Stenrosin kuvaama tilanne. 

– Onko todella näin? Vierastamme ajatusta. Tuohan olisi pahin skenaario tiloja tarjoavalle toimijalle. Jos noin kävisi ja saisimme asiakkaalta palautetta, siihen puututtaisiin saman tien. Muutenhan asiakasmäärät romahtaisivat, sana kiirisi ja huonot kokemukset jäisivät asiakkaiden mieleen.

Sulosen mukaan alalla kuin alalla asiakas on keskiössä, ja heille halutaan tarjota upea asiakaskokemus.

– Emme halua uskoa, että tapahtuma-alalla vallitsisi välinpitämättömyyttä asioiden toimivuudesta. Lähinnä hätkähdimme ilmaisuja siitä, että kokemus on huono ”minne tahansa menet”. Ei meitä kaikkia tarjoajia valeta samasta muotista, Sulonen kommentoi.

Lehtinen sanoo, että Tampere-talolla, kuten muillakin alan merkittävillä toimijoilla, ei-toivottuihin tilanteisiin varaudutaan testaamalla toimivuutta etukäteen.

– Panostamme asiakkaan yksilölliseen ja ennakoituun palvelemiseen, ja meillä on oma tekninen henkilöstö, joka vastaa esitystekniikan toimivuudesta. Jos jokin ei jostain syytä toimisikaan varmistamisesta huolimatta, vastuuhenkilömme ovat läsnä asiakastilaisuudessa, eikä heitä tarvitse lähteä etsimään kesken esityksen talon toisesta päästä. Kokous- tai tapahtumajärjestäjää ei jätetä yksin. Olemme hyvinkin läsnä, joko vahtimestari oven ulkopuolella tai teknikkomme lasikopissaan, tuotantosuunnittelija tai asiakkuuspäällikkö päivystää puhelimen kuumalla linjalla, Sulonen vahvistaa.

Jutussa Stenros totesi myös, että tapahtumatilan omistajalle ei selvästikään ole tärkeää varmistaa esitystekniikkaa ja että heidän pitäisi kysyä, mitä puhuja tarvitsee sekä miten sali pitää järjestää.

– Asioiden varmistaminen ja asiakkaiden tarpeiden selvittäminen kuuluu poikkeuksetta tarjoamaamme palveluun ja näin aiomme toimia jatkossakin, Sulonen sanoo.

Lehtinen ja Sulonen eivät halua uskoa, että kenenkään tiloja tarjoavan toimijan kohdalla kyse olisi välinpitämättömyydestä.

– Ehkä voimme yhdessä oppia Stenrosin antamista palautteista ja muuttaa hänen ajatuksensa he pohtivat.