Securitas Events on tapahtumaturvallisuuden osaaja, jolle koronan huomiointi osana tapahtuman terveysturvallisuutta on yksi uusi ulottuvuus turvallisen ja toimivan tapahtuman ja kävijöiden elämysten mahdollistamisessa.

– Meille on äärimmäisen tärkeää, että myös terveysturvallisuus toteutuu tapahtumissa, joissa olemme kumppanina. Securitas Events on tehnyt tapahtumien terveysturvallisuuteen liittyvää konsultointia ja valvontaa osana tapahtumaturvallisuutta jo aikana ennen koronaa, mutta nyt se on ykkösprioriteetti, liiketoimintajohtaja Teemu Balk toteaa.

Korona synnytti kysyntää myös erilaisille opastus- ja avustuspalveluille, ja Securitas Events reagoi tilanteeseen nopeasti muotoilemalla palveluitaan uudelleen.

– Meillä on laaja asiantuntemus turvallisuuden konsultoinnissa. Pidämme monipuolista turvallisuuden ja riskienhallinnan osaamista välttämättömänä, oli koronaa tai ei, Balk jatkaa.

Terveysturvallisuuteen liittyen Securitas kon­­sultoi tarvittaessa omaa lääkäriään Kaj Holopaista.

– Asiakkaiden ja sidosryhmien turvallisuuden lisäksi terveysturvallisuus on huomioitava myös henkilökunnan työturvallisuusasiana. Terveysturvallisuuden toteutumiseen tarvitaan kaikkien osapuolten aktiivisuutta ja sitoutumista, sanoo Kaj Holopainen.

Suunnittele ja jalkauta yhdessä kumppanin kanssa

– Meillä on jo runsaasti hyviä koronakäytäntöjä, nyt pitää varmistaa, että ne toteutuvat käytännössä. Tärkeintä on suunnitella sellaista, mitä voidaan aidosti toteuttaa ja missä voidaan pitäytyä, senior project manager Ari Solja Securitas Eventsistä toteaa.

Sen lisäksi, että suunnitelma on jalkautettavissa ja toteuttavissa loppuun asti, pitää olla riittävät resurssit toteutukseen ja valvontaan.

Tapahtumapaikan valinnassa pitää huomioi­da kaikki tapahtuman tyyppiin kuuluvat vaiheet: saapuminen, poistuminen ja itse tapahtuma. Ei riitä, että skenaarioissa esitellään vain väljä istuminen tai seisominen katsomossa. Usein ongelmakohdat ovat jossain muualla, esimerkiksi aulatilojen ahtaus tai ravintolapalvelujen saatavuus voivat muodostaa pullonkauloja. Solja toivoo, että turvaväleistä viestiminen yleistyisi vielä: ne pitäisi olla esimerkiksi merkittynä jokaisen tapahtumatilan lattioihin.

Solja arvioi, että ottamalla huomioon kolme keskeistä asiaa tapahtumien turvallisuus voidaan taata.

Ilman tapahtumia ei tapahdu mitään.”

– Kolme avainasiaa tartuntojen ehkäisemisessä ovat etäisyys, hygienia ja maskit. Nämä kolme asiaa huomioon ottaen on turvallista järjestää tapahtumia myös nyt, Solja summaa.

Etäisyyden ylläpitämisen ja turvavälien tulee olla mahdollisia tapahtuman kaikissa vaiheissa. Sen lisäksi, että tapahtuma suunnitellaan huolellisesti, tulee varmistua ja valvoa, että turvavälejä noudatetaan kaikissa sen vaiheissa. Suuri vastuu on myös yksittäisellä kävijällä. Jokaisen tulee kantaa vastuuta omasta ja toisten turvallisuudesta. Yhdessä onnistumme.

Kosketuspintojen hygienia on tärkeä suunnitella siten, että esimerkiksi välisiivouksia tihennetään ja kosketuspintoja desinfioidaan riittävän usein. Lisäksi catering-palveluissa mietitään toteutuksia, joissa kontaktipisteitä on mahdollisimman vähän.

– Esimerkiksi monella kahvipisteellä jokainen kahvinjuoja koskee omin sormin kahvinkeittimen hanaan. Voisiko henkilökunta annostella kahvin? Yksi kattava tartuntapiste voi vesittää koko tapahtuman hygieniasuunnitelman, Solja havainnollistaa.

Mikäli maskeja suositellaan käytettävän tapahtumassa, tulisi koko tuotantohenkilökunnan käyttää maskeja. Lisäksi järjestäjän tulisi tarjota ilman maskia saapuville kertakäyttömaskeja, jotta maskin käyttöaste olisi 100 %.

Myös jäljitettävyys on otettava huomioon. Tapahtumat pitää toteuttaa niin, että asiakkaat ovat mahdollisuuksien mukaan jäljitettävissä. Esimerkiksi ilmaistapahtumiin voi lunastaa lipun toimitusmaksulla, jotta jokainen kävijä saataisiin rekisteröityä.

– Kannustamme järjestämään tapahtumia ja käymään tapahtumissa, kun ne toteutetaan turvallisesti ja vastuullisesti, Solja sanoo.

Securitas on Suomen johtava turvallisuuspalveluyritys

Tarjoamme asiakkaidemme erilaisiin turvallisuustarpeisiin sekä tehokkaita palvelukonsepteja että yksilöllisiin erityistarpeisiin räätälöityjä palveluratkaisuja. Palvelutoimintamme kulmakiviä ovat toimiminen lähellä asiakasta, kokenut henkilöstö, joka tuntee asiakkaan toimintaympäristön ja tarpeet, sekä oikein mitoitetut turvallisuuspalvelut. Kehittämällä ja jalostamalla jatkuvasti palvelujamme pyrimme vastaamaan nopeasti asiakkaidemme muuttuviin turvallisuustarpeisiin. Securitas työllistää Suomessa noin 3 700 henkilöä ja liikevaihtomme vuonna 2019 oli 175,2 milj. euroa.

www.securitas.fi

 

Tapahtumapaikalla on väliä

Vastikään mittavan peruskorjauksen alta paljastunut Olympiastadion on raikas lisä Helsingin tapahtumapaikkoihin. Isoihin tapahtumiin suunniteltu stadion on korona-ajan tapahtumajärjestäjille kullanarvoinen paikka, jossa kaikki on luonnostaan valmiiksi sopivaa suurten etäisyyksien tilaisuuksille.

Stadion-säätiön markkinointi- ja viestintäjohtaja Marju Paju toteaa, että ulkoareenan merkitys korostuu poikkeustilanteessa.

– Stadionilla on uudet katetut katsomot, joiden ansiosta voimme toteuttaa tapahtumia entistä ympärivuotisemmin. Autamme tapahtumajärjestäjää muutenkin miettimään, miten toteuttaa esimerkiksi talviaikaan tapahtuma ulkona, mutta katetusti. Voidaan olla ulkotilassa, muttei silti sateen armoilla, Paju kertoo.

Katettuja ulkotiloja on runsaasti, esimerkiksi A-katsomon galleria oli käytössä Helsinki Design Weekilla.

– Stadionin tiloille on ominaista, että ne ovat luontaisesti ympärivuotisia, ja kokonaisuudesta löytyy valinnanvaraa myös katetuista tiloista, joissa on saniteetti- ja tarjoilutilat. Laajuus ja muunneltavuus ovat valttejamme, ja turvallisuuden tunne säilyy, kun voi halutessaan pitää monta metriä etäisyyttä toisiin. Pystymme välittämään olon, että täällä on oikeasti mahdollisuus riittävien turvaetäisyyksien pitämiseen.

Stadionin sektoreihin tai lohkoihin jakautuva rakenne mahdollistaa sen, että areenalle voi kokoontua isojakin ihmismassoja, jotka eivät kohtaa toisiaan. Tapahtumien ja tilaisuuksien järjestäjille uudet väljät tilat mahdollistavat turvalliset etäisyydet.

– Stadionin voi jakaa 500 hengen slotteihin, jotka eivät kohtaa toisiaan. Tämä tarkoittaa, että voimme korona-aikanakin ottaa tuhatpäisen yleisön, Paju sanoo.

Stadionin ravintolapalveluista vastaavalla Compass groupilla on paljon palvelupisteitä eri puolilla stadionia. Myös asiointi kioskeilla onnistuu niin, että ihmiset pysyvät omissa lohkoissaan. Pääravintolassa, Bistro stadionissa, on sadan hengen sali.

Sisätilojen toiminnoissa noudatetaan erityistä varovaisuutta, esimerkiksi 150 hengen auditoriossa on käytössä kolmannes kapasiteetista ja Stadion-säätiö suosittelee kasvomaskeja kaikkiin tilaisuuksiin.

Avajaiset onnistuivat yhteistyössä

Stadionin avajaisjuhlallisuudet elo–syyskuussa pystyttiin viemään läpi suunnitellusti.

– Olemme tyytyväisiä, että olemme päässeet avaamaan ovemme alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti, toki yleisömääriä viranomaisohjeiden mukaisesti rajoittaen, Paju sanoo.

Avajaisten avoimien ovien viikolla oli 14 000 kävijää ensimmäisen viikon aikana. Paju kertoo, että käynnit järjestettiin 500 hengen erissä, joihin piti varata lippu.

– Myös maksuttomiin tapahtumiin lunastetaan jäljitysvelvollisuuden takia lippu ennakkoon. Saamme siinä kaksi asiaa kuntoon kerralla: toimimme jäljittämisvelvollisuusohjeen mukaisesti, ja samalla meillä pysyy kontrolli, että vierailijamäärä on ohjeiden mukainen ilman jonoja.

Kävijöillä oli tunti aikaa, ja poistumis- ja saapumisreitit oli eriytetty. Samalla idealla toteutettiin syyskuussa kenttäalueen avoimet ovet. Lisäksi koko kansa pääsi mukaan avajaisiin TV-lähetyksen välityksellä.

Marju Paju kertoo, että niin avajaisten kuin muidenkin tapahtumien suunnittelu etenee yhdessä kumppaneiden kanssa. Turvallisuudessa stadionin kumppani on Securitas.

– Securitas tuntee talon ja toiminnan ja pystyy auttamaan stadionilla tapahtumia järjestäviä tahoja ideoinnissa niin, että tapahtumien järjestäminen on poikkeustilassa mahdollista. Heillä on tieto, ymmärrys ja kokemus poikkeusajan tapahtumien toteuttamisesta täällä, Paju kuvailee kumppanuutta.

Pajua ilahduttaa erityisesti Helsinki Design Weekin poikima palaute: design-näyttelyn kävijä kiitteli, että nimenomaan stadionilla järjestetty näyttely oli monessa mielessä muotoilun juhlaa. Design Weekin sisältöjen lisäksi kävijät pääsivät näkemään uudistetun stadionin. Sama pätee kaikkiin tapahtumiin – stadion on yksi ajankohtaisimpia ja houkuttelevimpia tapahtumapaikkoja juuri nyt.

 

Allas Sea Poolin konserteissa nautittiin kulttuurista turvallisesti

Allas Sea Poolista on tullut rakastettu virkistäytymiskeidas keskelle Helsinkiä. Kesäkaudella Allas on myös kulttuurikeidas, joka kokoaa eturivin artistien keikoille isoja yleisöjä.

– Altaan kesäkonserttisarja ulkoalueella on meidän juttu. Tänä vuonna jouduimme laskemaan kapasiteettia, jotta saimme tapahtumia ylipäätään tehtyä rajoitusten puitteissa. Meillä oli kuitenkin vahva tahtotila siihen. Haluamme järjestää tapahtumia, että on jotain mihin osallistua jengille, ja samalla muistuttaa, miten tärkeää kulttuurin tarjoaminen on, olivat ajat millaiset tahansa, Allas Sea Poolin tuottaja Teo Ottelin kertoo.

Ottelin huomauttaa, että korona-aikana ulkoilmassakin on tiputettu yleisömäärä yhteen kolmasosaan normaalista, jotta on saatu varmistettua mukava väljyys alueella. Hän kiittelee henkilökuntaa ja kaikkia tapahtumien järjestämisessä mukana olleita onnistumisista:

– Oli pitkä prosessi miettiä, miten saamme järjestettyä tapahtumia tänä vuonna, ja lähdimme rakentamaan kokonaisuutta ohjelmatoimiston, rakentajien ja muiden kumppaneiden kanssa. Tarvittiin monen tekijän halu tehdä yhdessä tapahtumia yleisölle, se on meille kaikille tärkein juttu, ja meitä helpotti, että alue on sellainen, jolla on helppo toteuttaa sektoriajattelua.

Ottelin kertoo, että Altaan nurmialueelle asetettiin neljän hengen pöytäryhmiä 1,5 metrin välein, lisäksi hiekka-alueella ja porrasrakennelman ylätasolla oli omat ryhmänsä, samoin portaikot olivat käytössä turvavälein. Ottelinin kokemuksen mukaan asiakkaat osaavat myös hakeutua erilleen, jos he haluavat olla todella rauhassa.

– Meillä oli käytössä hajauttamistekniikka, kenenkään ei ollut tarpeen mennä sumpussa mihinkään. Vessoja ja baaripisteitä oli kolmessa suunnassa, eli asiakkaat saattoivat pysyä omalla alueellaan, kohtaamatta muita.

Ottelin arvioi asiakkaiden asioineen baarissa melko normaaliin tapaan. Toisaalta kun jokaisella on istumapaikka, saatetaan ostaa kokonainen pullo viiniä, jota on helppo nautiskella porukalla. Altaalla koetettiin myös luoda vaihtoehtoja: herkkukori täynnä samppanjaa ja pikkunaposteltavaa oli ennakkoon tilattavissa.

– Ennakkotilauksen perusteella noudettavissa ollut herkkukori oli yksi vaihtoehto minimoida ihmiskontaktit tapahtumassa.

Lisäksi varattiin normaalia enemmän aikaa ovien avaamisen ja esiintymisen välillä, jotta ihmiset saatiin rauhassa sisälle.

– Jo siitä tulee turvallinen olo, että otamme tosissaan rajoitukset. Isolla alueella on myös helppo valvoa, että turvavälit toteutuvat, ja Securitaksen ja meidän henkilökunta kiertelee ja katselee, että väleistä pidetään huolta.

Entä parannustoimet, mitä korona-aika on opettanut tähän mennessä?

– Joka illan jälkeen huomaa jotain uutta, mitä pystyy parantamaan. Meillä on hyvä, iso tiimi, jossa jokainen tekee osuutensa ja aina joku huomaa jotain, mitä pystymme fiksailemaan. Olemme korjanneet sesongin edetessä esimerkiksi sitä, miten laitetaan opasteita ja ohjataan kulkua yhdestä ovesta sisään, toisesta ulos.

Yksi tärkeä osa tapahtumaturvallisuutta on se, että kaikilla asiakaspalvelijoilla on maskit. Ottelinin tärkeä kumppani, field manager Jake Ahola Securitas Eventsistä, toteaa lipuntarkastuksen, turvatarkastuksen ja kulkupaikkojen työntekijöiden maskien olevan tärkeä viesti.

– Se, että työntekijöillä on maskit, antaa asiak­kaalle tunteen, että tapahtumassa on turvallista olla, ja asiakkaat kiittivät siitä – sekä palasivat useammille keikoille, Ahola toteaa.

Maskeja on saatavilla myös asiakkaille.

– Mielestäni maski on asiakkaiden henkilökohtainen valinta – me heitämme pallon, mutta valinta jää heille, Ottelin sanoo.

Ottelinista on loistavaa toimia yhteistyössä Securitas Eventsin kanssa:

– Järjestyksenvalvontafirmalla on tosi iso osa asiakasviihtyvyyteen, sillä heidät asiakas näkee ensimmäisenä. Asiakaspalvelulähtöisyys on todella tärkeää meille, ja kun heiltä hoituvat hommat kohteliaasti, uskomattomalla ammattitaidolla, asiakkaalle tulee olo, että koko homma hoituu.

Ahola huomauttaa, että henkilökunnan kanssa käytiin keikkakohtaisesti läpi painopisteet etukäteen ja jälkikäteen.

– Kesä-heinäkuussa ensimmäiset keikat olivat täynnä asiakkaita, joten silloin oli akuutti tilanne, että saadaan toteutettua turvallisia tapahtumia. Yhdessä miettien kaikki pulmakohdat saatiin ratkottua, ja yhteistyö sujui hyvin. Täytyy sanoa, että työnteosta nautittiin erityisesti, kun emme olleet päässeet kiertelemään pitkin maata festareilla, Jake Ahola kertoo.

Ottelin on kiitollinen siitä, että hänellä on Securitaksen kaltainen kumppani, joka on aina kartalla.

– Securitas Events tietää, mitä saa tehdä ja miten kannattaa toimia, yhdessä mietimme parhaat ratkaisut joka vaiheeseen.