Suomi tunnetuksi yhteistyöllä

Suomi on vakiinnuttanut paikkansa maailman 20 eniten järjestökongresseja järjestävän maan listalla. Aseman saavuttaminen ja pitäminen vaativat aktiivisuutta ja yhteistyötä alan toimijoiden kesken.

Suomi-brändin rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, jota tekevät muun muassa Visit Finland, Finpro ja Finpron alainen Finland Convention Bureau (FCB). Jälkimmäinen on erikoistunut kongresseihin, yritystapahtumiin ja yritysten kannuste- eli incentive-matkoihin.

Maailmantilanne muuttuu, ja tämä näkyy kongressirintamalla. Pinnalle nousee uusia kohteita, mutta toisaalta epävarma turvallisuustilanne saa monen järjestäjän pohtimaan, löytyisikö pohjoisemmasta sopiva kohde.

Suomi kasvattaa suosiotaan kongressimaana: täällä järjestettiin viime vuonna Pohjoismaista eniten kansainvälisiä kongresseja. Sitä varten on tehty hartiavoimin töitä, sillä esimerkiksi markkinointiin käytettävissä olevat resurssit ovat huomattavasti vaikkapa Ruotsia pienemmät.

– Suosion kasvattamiseen ja tietoisuuden lisäämiseen ei ole olemassa vippaskonsteja. Suomi on pieni maa, ja meidän vahvuutemme on se, että alan toimijat tekevät paljon yhteistyötä. Meidän pitää tuoda esiin maamme vahvuuksia, sanoo Finland Convention Bureaun johtaja Mervi Toivonen.

Imagotyötä messuilla

Yksi yhteistyön muoto ovat kansainväliset messut, joille FCB osallistuu yhdessä toimialan edustajien kanssa. Mukana on tusinan verran kumppaneita, joihin kuuluu esimerkiksi hotelliketjuja, DMC-toimistoja, kongressitaloja ja kaupunkien kongressitoimistoja. Ohjelmassa on vuosittain kahdet isot tapahtuma-alan messut: Frankfurtin IMEX ja IBTM Barcelonassa. Näiden lisäksi käydään muutamilla pienemmillä messuilla.

– Vedän messuilla päivässä kolmesta neljään Suomi-esitystä. Nämä ovat hyviä avauksia, joilla pystyy helposti lisäämään ihmisten tietoisuutta. Toisinaan messut tuovat myös suoraa kauppaa.

Messuvierailla on henkilökohtaisia tapaamisia edustajien kanssa. Joskus keskusteluissa on mukana useampia tahoja. Jos kävijä on kiinnostunut vaikkapa Tampereesta, mukaan saatetaan ottaa kaupungin kongressitoimiston lisäksi myös esimerkiksi hotelliketjun edustaja.

– Järjestämme toisinaan 3–4 päivän matkoja, jolloin tuomme joukon messuvieraita tutustumaan aktiviteetteihin eri puolilla Suomea. Nämä reissut ovat tärkeitä Suomi-kuvan rakentamisessa. Vierailijan on helpompi myydä ideansa eteenpäin omille kohderyhmilleen koettuaan itse, mitä meillä on tarjolla.

Kongressimatkailun haasteisiin kuuluu Toivosen mukaan mitattavuuden hankaluus. Suomessa tapahtumien taloudellisia vaikutuksiakin vähemmälle huomiolle ovat jääneet alan sosiaaliset, imagolliset, kulttuuriset ja tieteelliset ulottuvuudet.

– Aina voidaan kysyä, onko ihmisten kasvokkain kohtaaminen nykyaikaa, mutta tutkimusten perusteella nimenomaan verkottuminen on tapahtumassa pääasia ja syy sille, miksi ihmiset ylipäänsä vaivautuvat kongresseihin. Ihmisten välistä kohtaamista ei voi korvata millään, Toivonen muistuttaa.

Kuka?

Mervi Toivonen

  • Yritys- ja kongressimatkailuun erikoistuneen Finland Convention Bureaun (FCB) johtaja. Aloittanut organisaatiossa kaksi vuotta sitten.
  • Järjestänyt kongresseja 20 vuotta ennen nykyistä työtään.
  • FCB:n tehtävänä on markkinoida Suomea kongressi- ja yritystapahtumien kohteena. Tarjoaa maksutonta apua ja konsultaatiota tieteentekijöille, liitoille, järjestöille ja yrityksille kansainvälisten kongressien ja yritystapahtumien kutsumisessa, suunnittelussa ja markkinoinnissa.
  • FCB järjestää alan elinkeinolle messu- ja myyntitilaisuuksia ulkomailla.

visitfinland.com

 

Tilaa digilehti

Tilaa Evento

Tällä palstalla jututamme ammattilaista työnsä äärellä. Kahvihetken tarjoaa Meira.