Stretchin viemää

Tukos Mediassa tiedetään, miten tutustakin tapahtumapaikasta tehdään kuin uusi.

Kun tapahtumapaikan seiniä ja kattoa koristavat purjemaiset, eri värejä ja kuvioita hehkuvat kankaat, on helsinkiläisellä Tukos Medialla mitä todennäköisimmin näppinsä pelissä.  

Yrityksen suosituin ja näyttävin tuote ovat pingotetusta stretch-kankaasta tehdyt somiste-elementit.

– Kyse on sen verran uudesta somisteesta, että pääsimme keksimään sille suomenkielisen nimityksen. Englannista käännettynä siitä tuli jännitetekstiilielementti, Tukos Median tuottaja Ville Tarpila kertoo ja toteaa Tukoksen olevan käytännössä ainoa elementtien parissa toimiva suomalaisyritys.

Pingotettuja stretch-kankaita voi käyttää muun muassa somisteina, tilanjakajina ja videoscreeneinä.

– Videoprojisointi mahdollistaa näyttävän tapahtumavisualisoinnin, jonka keinoina voidaan käyttää tilaisuuden henkeen sopivia värejä ja digitaaligrafiikkaa. Kankaalle voidaan heijastaa esimerkiksi erilaisia savu-, pilvi- ja vesiefektejä, Tarpila selventää.

Idea stretch-kankaan käyttöön syntyi yritystoiminnan alkutaipaleella, jolloin Tarpila yhtiökumppaneineen oli tuttu näky keikkojen ja taidenäyttelyiden taustajoukoissa.

– Sovellusta oli käytetty jonkin verran ulkomaisilla konemusiikkifestareilla, mistä nappasimme ajatuksen käyttöömme. Meni puolisen vuotta, ja somistimme stretchillä klubikeikkoja ja kotimaisten festareiden päälavoja. Kangas, jonka piti olla vain toimintamme sivujuonne, nousi nopeasti päätuotteeksemme. 

Sittemmin bilehileiden lempisomisteesta on kiinnostunut myös bisnesmaailma. Salonkikelpoistuneelle stretchille keksitään koko ajan uusia sovellusmahdollisuuksia, ja nähtiinpä komea stretch-ratkaisu muutama viikko sitten myös Evento Awards -verkostoitumisillassa. Messujen ja yritystapahtumien tilasuunnittelu onkin alkanut vallata yhä suurempaa osaa tukosmedialaisten kalentereista.

– Evento Awards järjestettiin Kaapelitehtaalla, joka oli valtaosalle vieraista ennalta tuttu paikka. Jännitetekstiilielementeillä tuttujenkin tilojen sisään voi rakentaa uusia maailmoja.

Kangaspaloja löytyy Tukos Median varastosta lukuisissa eri muodoissa. Jo niistä saa Tarpilan mukaan koottua lähes loputtoman määrän installaatioita.

– Myös kustomoidut ratkaisut onnistuvat. Suunnittelemme ja valmistamme kaikki stretch-somisteemme itse. Vain suurimpiin kappaleisiin käytämme alihankintaa, tuottaja huomauttaa.

– Tilata voi pelkät elementit, liittää niihin myös projisoinnin tai antaa tehtäväksemme koko tapahtuman visuaalisen suunnittelun.

tukosmedia.fi

laserkyltit.com

Tukos Media

+ Aloitti toimintansa maaliskuussa 2013. Keskittyi alussa kulttuuritapahtumiin ja tapahtumadokumentointiin, kunnes stretch-kankaat veivät mukanaan.

+ Keskittyy tätä nykyä ennen kaikkea visuaaliseen arkkitehtuuriin eli tilasuunnitteluun. Yrityksen päätuotteita ovat stretch-kankaasta valmistetut jännitetekstiilielementit.

+ Tarjoaa lisäksi laserleikkauspalveluita. Uutuustuotteena  2Shade-lampunvarjostin.

+ Pitää päämajaansa Vantaalla, mutta toimii maanlaajuisesti.

+ Tukos Media on Ville Tarpila, Tuukka Hakkarainen ja Ossi Pokkinen.