Sosiaalinen media on loistava kanava tapahtuman ennakkomarkkinoinnille kahdesta syystä:

1. Sen avulla tavoitetaan kohdeyleisöt laajasti

2. Se on kustannustehokasta. Tässä on esitelty neljä oleellista seikkaa, miten somea hyödynnetään tehokkaasti jo ennen h-hetkeä.

 
1. Tutki, missä kanavissa yleisösi viestii luontevasti

Hyvän some-toteutuksen ytimessä ovat onnistuneet kanavavalinnat. Sitä varten pitää tutkia, missä kanavissa tapahtuman yleisö on. Myös yleisön yleinen suhtautuminen ja asenne vaikuttavat. Jos yleisö on kokeilunhaluista, vakuuta heidät taitavalla monikanavaisella markkinoinnilla. Jos taas suurin osa yleisöstä on perinteisempien kanavien ystäviä, pidä heidät tyytyväisenä viestimällä tutuissa kanavissa.

 Kanavien pitää myös tuntua yleisölle luontevilta, jos niitä toivotaan käytettävän myös tapahtuman aikana. Harva osallistuja lähtee tapahtumapäivänä opettelemaan täysin uutta kanavaa.

 Karkeasti voidaan arvioida, että Suomessa laajassa käytössä ovat seuraavat kanavat: Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Snapchat, YouTube, Periscope ja Tumbrl. Kannattaa myös harkita tapahtumalle oman blogin tai nettisivujen perustamista.

 Tip #1: Ole samoissa kanavissa yleisösi kanssa tai tee vaikutus taitavalla monikanavaisella markkinoinnilla.

2. Herätä yleisön mielenkiinto tuottamalla uniikkia & kiinnostavaa sisältöä

 Tapahtuman ennakkomarkkinoinnin tavoitteena on yleisön mielenkiinnon herättäminen  ja hypen luominen. Tilaisuuden koosta riippuen ennakkomarkkinointi voidaan aloittaa somessa jopa vuotta ennen tapahtumaa. Sisältöä ei kuitenkaan tarvitse tuottaa koko tätä aikaa samalla tahdilla, vaan markkinoinnin intensiteettiä nostetaan tasaisesti tapahtuman lähestyessä.

 Tip #2: Kasvata markkinoinnin intensiteettiä vähitellen, niin hype ei lopahda ennen tapahtumaa.

 Jos kanavat valitaan yleisön mieltymysten perusteella, sama pätee myös sisältöön. Tutkimalla ja testaamalla huomaat, minkälainen sisältö resonoi ja tuottaa parhaita tuloksia. Kun tunnet yleisösi, on helpompi tuottaa sisältöä, joka heitä kiinnostaa.

 Tip #3: Opi tuntemaan yleisösi ja tuota heitä kiinnostavaa sisältöä.

 Sisällöntuotantoon on hyvä varata tarpeeksi resursseja. Sisältöjä pitää pystyä varioimaan kanavakohtaisesti ja kanaviin on hyvä tuottaa myös uniikkia sisältöä. Se houkuttelee yleisöä tutustumaan tapahtuman kaikkiin some-kanaviin.

 3. Käytä kanavia monipuolisesti

 Kun tiedetään, minkälaista sisältöä tuotetaan, kuka sitä tuottaa ja mihin sitä tuotetaan, voidaan ruveta tositoimiin:

  • #Hashtag. Luo hyvissä ajoin, viljele runsaasti ja kannusta osallistujia käyttämään samaa hashtagia. Hyvä hashtag ei ole liian geneerinen, liian pitkä tai vaikea muistaa.
  • Facebook. Tapahtumalle joko oma Facebook-sivu tai -tapahtuma. Helppoa myös boostata postauksia ja tehdä kohdennettua mainontaa.
  • Twitter. Areena yleisön kanssa keskusteluun. Twitterissä voi vaikka kysyä toiveita esiintyjistä tai puhujista. Muista käyttää valittua hashtagia!

Tip #4: Osallista yleisöä esim. kysymällä toiveita esiintyjistä. Yleisö sitoutuu tapahtumaan ja motivoituu osallistumaan.

  • Instagram. Ennen tapahtumaa voi napsia sneak peekeja, eli vilahduksia, ennakkovalmisteluista tai oheismateriaaleista. Kuvat on helppo jakaa myös muihin kanaviin.
  • LinkedIn. Tavoittaa tehokkaasti ammatilliset verkostot. Muista myös käyttää LinkedInin ryhmät hyödyksi! Mainontaa helppo kohdentaa halutuille kohderyhmille.
  • Snapchat. Kanava rohkeille tapahtumajärjestäjille. Sopii lyhyiden videoiden ja kuvien jakamiseen. Snäpissä voi vaikka järjestää kilpailuja, joista voittaa liput tapahtumaan.
  •  YouTube. YouTube-kanavalle voi koota vaikka haastatteluja esiintyjistä tai time lapse -videon tapahtumapaikan kasaamisesta.
  • Sähköposti. Uutiskirjeitä sekä ennakkomateriaalia osallistujille. Voit myös tehdä profilointikyselyn osallistujille, niin tiedät, keitä tapahtumaan on tulossa.

Tip #5: Osallista yleisöä myös kilpailuilla! Esim. pääsylippuja voi arpoa helposti Facebookissa, Instagramissa ja Snapchatissa.

 Ennen kaikkea sisältö kannattaa pyrkiä pitämään vaihtelevana ja laadukkaana. Hyvät tekstit, kuvat ja videot kiinnittävät yleisön huomion. Laadukkuus ei kuitenkaan tarkoita tylsää! Jos huumori sopii yrityksen brändiin ja tapahtuman luonteeseen, yleisön voi yrittää saada myös nauramaan tai vähintään hymyilemään!

 4. Levitä sisältöä verkostojen avulla ja mainostamalla

Sanaa tapahtumasta kannattaa pyrkiä levittämään niin monille eri verkostoille kuin mahdollista. Tähän voi valjastaa työntekijöitä, tapahtumatiimin jäsenet sekä mahdolliset esiintyjät.

 Tip #6: Hyödynnä ihmisten verkostoja tapahtuman ennakkomarkkinoinnissa.

 Vaikka some tavoittaa orgaanisesti yleisöjä laajasti, tapahtumaa kannattaa myös mainostaa ja sisältöjä boostata. Pienelläkin budjetilla tavoittaa tuhansia tai jopa kymmeniätuhansia ihmisiä.

 Tip #7: Some-kanavissa mainostaminen on helppoa ja kustannustehokasta. Hyödynnä se tapahtuman markkinoinnissa.

Ideoita ja vinkkejä hyvästä ennakkomarkkinoinnista voi hakea muista tapahtumista joko omalta tai aivan toiselta toimialalta. Seuraa vaikka, miten Slush, Nordic Business Forum ja Digitalist Network hyödyntävät somea jo ennen tapahtumaa.

Postaussarjan seuraavassa osassa keskitytään sosiaalisen median käyttöön tapahtuman aikana.


Kirjoittaja työskentelee sisältöspesialistina Venuu.fi:ssä, joka tarjoaa tiloja muun muassa yritysjuhliin, kokouksiin ja seminaareihin.

 Jutun seuraava osa julkaistaan perjantaina 1.4.2016