Kuvassa suunnittelutoimisto @Don’t Panicin omistaja ja perustaja Mārcis Ziemiņš ja Skudras Metropolen toimitusjohtaja Gundega Skudriņa.
Kuvassa suunnittelutoimisto @Don’t Panicin omistaja ja perustaja Mārcis Ziemiņš ja Skudras Metropolen toimitusjohtaja Gundega Skudriņa.

Skudras Metropolen ei ota asiakkaikseen aristelijoita

Latvialainen tapahtuma-alan trendejä muovaava tapahtumatoimisto kilpailee luovuudella, sillä isoja maita ja tapahtumatoimistoja vastaan muita keinoja ei ole.

– Latvian markkinat ovat rajalliset. Esimerkiksi Samsungin tapahtumatuotantoa Ranskassa ja Riiassa ei voi vertailla samalla mitta-asteikolla keskenään. Budjetteja ei voi verrata keskenään. Luovuus on ainoa asia, jolla voimme kilpailla suurempia maita ja yrityksiä vastaan, Gundega Skudriņa sanoo.

Tapahtumantekijälle se tarkoittaa, että tekee asioita, joista pitää ja työntää itseään koko ajan kohti omia rajoja.

– Yksi projekti tukee toista ja yhdistyessään ne mahdollistavat taas uusien asioiden syntymisen. Me odotamme, että asiakas on valmis rohkeampaan toteutukseen, silloin otamme haasteen vastaan. Meidän tehtävänä on luoda kysyntää ja trendejä. Totta kai se on riski, mutta laatu on aina vaatimuksena. Siitä emme tingi.

Mārcis Ziemiņš istuu Skudriņan vieressä ja naurahtaa.

– Monet pelkäävät riskejä, mutta hän ei pelkää. Kun tekee rohkeita toteutuksia, alan ammattilaiset alkavat seuraamaan ja silloin saa ammattitaitoisimman tiimin puolelleen.

Latvialaisen sanonnan mukaan, kun ruuvit ovat löysällä päässä ja katto poistuu pään yläpuolelta, näkee enemmän tähtiä taivaalla.

Skudriņa ja Ziemiņš kääntävät asian toisinpäin.

– Me laitamme itsellemme lasikaton, jotta näemme tähdet. Emme kiellä hulluuttamme, vaan olemme ylpeitä siitä.

Jos Skudras Metropolessa halutaan luoda jotain uutta, se tehdään usein itse. Ziemiņš kertoo eräästä tapahtumasta, joka toteutettiin yhteistyössä keittiömestareiden kanssa. Hän toivoi saavansa pöllön tapahtumaan ja kysyi, voiko pöllön tehdä sokerista. Keittiömestari ei suostunut, edes harkitsemaan.

– Olen vain designer, mutta soitin asiantuntijoille ja kysyin, miten sokeri käyttäytyy materiaalina ja opiskelin tekniikan. Tein pöllön itse.

Ziemiņš ymmärtää, että uuden luominen on vaikeaa. Mutta jos jotain uutta haluaa, on otettava askel eteenpäin.

– Ainakin on yritettävä.

Raha on toissijaista

Skudras Metropolelle ei ole luotu tulevaisuudensuunnitelmia.

– Ehkä avaruus on seuraava taso, johon tähtäämme, he naurahtavat.

Työtä Skodrasissa ei koeta pelkästään työnä, pikemminkin mahdollisuutena oppia, kehittyä ja inspiroitua sitä tehdessä.

Asiakkaiden luottamuksen voittaminen ja asiakkaiden pettymisen välttäminen on heidän tärkein tehtävänsä.

–  Raha on toissijainen asia tässä kokonaisuudessa.

Paras palkinto, jonka he työstään saavat, on asiakkaan itku.

– Silloin olemme onnistuneet muuttamaan asiakkaamme ajattelutapaa.

Totta kai Skudriņa ja Ziemiņš käyvät inspiroitumassa myös maailmalla. Lontoo, New York, Pariisi ja Tukholma, he luettelevat.

– Usein huomaamme, että teemme kyllä työmme hyvin. Latvia on pieni maa ja kaikki tuntevat toisensa. Voimme hyvällä omallatunnolla sanoa, että vastuullisuusaste täällä on korkea.

Ziemiņš mainitsee esimerkin omasta pettymyksestään Lontoossa.

– Eräänkin tapahtuman osallistumismaksu oli 250 puntaa. Mutta siellä tarjottiin juomat muovimukeista. Ymmärrän, että heillä on suuri markkina eli jos et pidä muovimukista, ei ole pakko osallistua. Meillä ei ikinä tehtäisi sellaista.

Insipiraationsa hän hakee ympäriltään. Luonnosta, kirjallisuuden parista ja surffaamisesta.

Bea World Festival 2019

27.–30.11.2019 Milano Italia

Skudras Metropolella on kaksi työtä finalistien joukossa:

  • Different Christmas Dinner yksityis- tapahtumasarjassa
  • Botanical Watergarden -tapahtuma vastuullisuussarjassa

Julkaistu Evento-lehdessä 6/2019.