Satokauden kasviksilla lastattu Brain Food takaa vireän päivän

Radisson Blu Hotellien Brain Food tekee hyvää aivoille, mielelle ja koko keholle. Kuuntele itseäsi aamiaisella ja lounaalla, ja pysyt vireänä läpi päivän.

Kun Radisson Blu Hotellit lähtivät kehittämään omannäköistä kokoustarjoilua vuonna 2011, oli ruoan miettiminen hyvinvoinnin ja vireyden kautta vielä uutta, kertoo Brain Foodin suunnittelussa alusta asti mukana ollut ravitsemusasiantuntija Patrik Borg.

– Alussa ravitsemuksellinen terä oli se, miten ruoka vaikuttaa vireystilaan päivän aikana ja pidemmällä aikavälillä. Tämä ajattelutapa on yleistynyt viime vuosina, ja samaan aikaan konsepti on kehittynyt. Siihen on nyt sisällytetty kestävä kehitys ja satokausiajattelu. Yhdistelmä on hieno: aivoruokaa yhdistettynä kestäviin periaatteisiin, Borg sanoo.

Patrik Borg on vaikuttunut innosta, jolla Radisson Blu Hotellien kokit ovat paneutuneet luomaan herkullista ja hyvää tekevää ruokaa. Nyt niin trendikäs kasvisruoka ei ole ylittämätön haaste vaan innostaja.

– Kokit ovat hienosti löytäneet lukuisia tapoja saada kasviksia maittavasti esiin. Siinä yhdistyvät kaikki keskeiset trendit: terveys, painonhallinta ja ympäristönäkökulma, Borg kehaisee.

Trendi: kasvisruoan suosio jatkuu

Patrik Borg näkee, että lihan vähentämiseen ruokavaliossa kohdistuu valtava paine.

– Suomalaiset syövät liikaa lihaa. Trendit eivät synny siitä, että besserwisserit ovat jotain mieltä, vaan ympäristösyyt ja eettiset syyt lisäävät painetta ja se saa vauhtia muutokseen.

Borg korostaa nimenomaan lihan osuuden vähentämistä ruokavaliossa, eikä usko ihmisten muuttuvan vegaaneiksi.

– Motiivi vähentämiseen liittyy lihan ympäristövaikutuksiin. Jos pystyy vähentämään lihankäyttöä, yksilö pystyy vaikuttamaan yllättävän paljon omaan hiilijalanjälkeensä.

Myös ravintosuosituksissa suositeltu lihan osuus on vähentynyt, ja sitä kautta Borg uskoo kasvisruoan suosion kasvavan edelleen.

– Viranomaisten halu näkyy julkisissa ruokalistoissa. Uskon etenkin lihalle vaihtoehtoisten proteiinilähteiden käytön kasvuun. Kyse on puhtaasti siitä, että maukkaita helppokäyttöisiä tuotteita ei ole vielä tarpeeksi, eikä niitä ole vielä opittu käyttämään, Borg toteaa.

Lihattomuuden vastareaktiona saattaa ilmetä myös uhmakasta 100 % liharuokavalion toteutusta.

– Näen vaarana, että positiivinen kasvipohjaisen ruokavalion suosiminen voi kääntyä lihan syömistä syyllistäväksi, jolloin koko ilmiö muuttuu, Borg pelkää.

Uutta: Kasvikset hillitsevät tulehdusta elimistössä

Patrik Borg pitää erittäin kiinnostavana uutta tutkimustietoa, jonka mukaan elimistössä jylläävä matala-asteinen tulehdus on yhteydessä mielialaan. Ärsyyntyminen tai ahdistuneisuus voi olla merkki tulehdustilasta.

– Kasvisten antioksidantit vähentävät tulehduksellisuutta, parantavat akuutisti mielialaa ja jopa vähentävät ahdistuneisuutta, Borg linjaa tuoreeseen tutkimukseen perustuen.

Ennestään on tuttua, että kasvisten syönti on helpoin tapa parantaa vireystilaa. Borgin mukaan on vaikea löytää osa-aluetta, jossa kasvikset eivät olisi isossa roolissa.

– Kasvikset ovat se ruoka-aineryhmä, jonka hyvinvointivaikutukset ovat laajimmat. Ne tuottavat hyötyjä kaikissa kehon osissa, ja tutkimusten mukaan kasvikset ovat ehkäisevässä roolissa useissa sairauksissa, joissa perinnöllisten riskitekijöiden merkitys on iso, tärkeimpinä diabetes, syöpä, reuma ja dementia.

Kun puhutaan Brain Foodista, kasviksilla on keskeinen rooli.

– Aivoterveys on laaja alue, ja kasvikset näyttäytyvät tutkimuksissa isona suojaavana tekijänä. Meillä on paljon tietoa kasvisten merkittävästä roolista lyhyen ja pitkän aikavälin vaikuttamisessa aivoterveyteen.

Kasvisten vahva rooli tiivistyy niiden merkittävyyteen antioksidanttien lähteenä. Bonuksena niistä saa lukuisia mineraaleja ja vitamiineja.

– Kasvikset ovat myös laihdutuksen tärkein ruoka-aineryhmä. Niissä yhdistyvät laaja-alaisimmat terveysvaikutukset ja merkittävin painonhallintavaikutus. Mikä tahansa ruoka-aineryhmä voi olla terveydelle hyväksi, mutta silloin puhutaan kapeammista hyvinvoinnin asioista.

Hyvinvoinnin takaa reilu määrä fiksua ruokaa

Hyvän ruokailun kova ydin on selvä. Kaikki perinteisesti terveellisinä pidetyt tottumukset ovat sekä sydänterveyden että aivojen toiminnan kannalta tärkeitä: monipuolinen, aineenvaihdunnan kannalta hyvä koostumus, ruokailun oikea rytmitys ja riittävä juominen päivän mittaan auttavat pitämään verensokerin ja nesteytyksen tasaisena. Aivot toimivat, aineenvaihdunta toimii ja uni tulee illalla paremmin.

Brain Food -konseptissa on Patrik Borgin mukaan muutama oleellinen kohta:

– Tärkein on vahva laadukas aamiainen – jos sippaat iltapäivästä, johtuu se liian pienestä aamiaisesta tai liian vähästä juomisesta. Siksi aamiainen saa olla reilu, kunhan se on fiksua ruokaa. Sama koskee lounasta. Kun kaikki tarjolla oleva ruoka on hyvälaatuista, kasvis­painotteista ja hiilihydraatit hitaasti imeytyviä, on sillä maltilliset verensokerivaikutukset. Lisäksi Brain Food kannustaa juomaan tarpeeksi, siksi kokouspaikalla on tarjolla houkuttelevia juomia.

Brain Foodin avulla on helppo syödä intuitiivisesti, kehoa kuunnellen.

– Intuitiivinen syöminen on tärkeää työjaksamisen ja hyvinvoinnin konseptissa. Siinä kuunnellaan kehoa, syödään sen verran kuin tuntuu hyvältä stressittömässä ympäristössä. On tärkeää oppia syömään sen verran kuin tuntuu hyvältä, ei liian vähän tai liikaa, sillä ne molemmat voivat väsyttää, Borg vinkkaa.

Brain Foodissa parasta on, että ruoat ovat niin fiksuja, ettei niistä tarvitse kokea huonoa omaatuntoa. Muistathan, että elämään kuuluvat myös herkut!

www.radissonblu.fi