Rohkeasti uuden edessä

Evento Awards -tuomariston puheenjohtaja Elina Koivumäki otti hypyn tuntemattomaan ja odottaa innolla jännittävää tulevaisuutta uusien mahdollisuuksien parissa. Täysipäiväisen juristin rooli on vaihtunut kouluttajan, esiintyjän ja juridiikan konsultoijan monipuolisiin tehtäviin.

Ravintolan ovesta sisään lennähtää nainen, joka säteilee kilpaa syyskuisen auringon kanssa. Tästä energiapakkauksesta ei heti ensimmäisenä tule mieleen kylmä ja vaikeasti lähestyttävä juristi. Eikä hän sellainen olekaan, päinvastoin. Sosiaalinen ja ulospäin suuntautunut Elina Koivumäki on juuri nyt eräänlaisessa tienhaarassa, sillä hän on laittanut pitkän, yli 17 vuotta kestäneen uransa markkinointi- ja tietosuojajuridiikan asianajajana jäähylle ja luopunut myös osakkuudestaan asianajotoimisto Evershedsissä.

– Puhun paljon rohkeudesta ja omien rajojen venyttämisestä. Nyt oli aika muuttaa sanat teoiksi ja pohtia omia ammatillisia unelmia ja tulevaisuutta. Juridiikkaa en aio hylätä, mutta aika näyttää, millä tavoin sitä jatkossa hyödynnän.

Se, että Koivumäestä tuli juristi, ei ollut itsestään selvää. Uravalintaa pohti erityisesti hänen isänsä, jonka mielestä tyttärelle sopivampi opinahjo olisi ollut esimerkiksi teatterikorkeakoulu oikeustieteellisen sijaan.

– Tuohon aikaan olin kiinnostunut myös politiikasta ja muista yhteiskunnallisista asioista, mutta ajattelin juristin koulutuksella takaavani ainakin sen, ettei minua itseäni viilata linssiin, Koivumäki nauraa.

Koko lakimiesuransa saman konsernin palveluksessa työskennelleen naisen mielenkiinto suuntautui jo varhain markkinointijuridiikkaan ja tietosuoja-asioihin. Innostunut nuori juristi herätti heti silloisen toimitusjohtaja Marja Tommilan huomion. Tommila ohjasi sosiaalisen ja aktiivisen naisen välittömästi esiintymislavoille ja estradeille. Jo äidinmaidossa saatu luonteva esiintymisen ja puhumisen lahja on matkan varrella jalostunut rautaiseksi ammattitaidoksi. 

Nuoria neuvova huippunainen

Avoin ja rohkea asenne on vienyt Koivumäkeä pitkälle. Lakifirman osakkaaksi, erilaisiin luottamustehtäviin ja suosituksi puhujaksi sekä kouluttajaksi. Tunnustustakin työstä ja urasta on tullut, viimeisimpänä Kauppalehti Option valinta 30 uuden ajan johtajan ja huippunaisen joukkoon.

– Valinta huippunaisten joukkoon oli jo huima kunnianosoitus uraani ja osaamistani kohtaan, mutta kirsikkana kakkuun minut kutsutiin vielä Optio Gaalan vip-malliksi. Ja se oli aivan huikea kokemus, jonka muistan vielä pitkään!

Koivumäki oli jo vuosia toivonut pääsevänsä haluttuun gaalaan ja oli lentää pyrstölleen, kun kutsu vihdoin tuli. Tavallisenakin vieraana olisi taatusti ollut hienoa, mutta osallistuminen tapahtumaan mallin ominaisuudessa oli jotain todella uutta, yllätyksellistä ja upeaa.

– Saattoi siinä sydän hiukan tykyttää, kun catwalk avautui yli 600 gaalavieraan edessä. Mitä voin sanoa? Tartu hetkeen, ole rohkea!

Uusista elämyksistä onnellinen Koivumäki vakavoituu. Hän toivoo, että voisi jatkossa omalla esimerkillään ja kokemuksellaan auttaa muita naisia etenemään urallaan. Esillä oleminen on rohkaissut jo muutamia nuoria ottamaan häneen yhteyttä ja kysymään neuvoa uravalintoihinsa.

– On hienoa pystyä ohjaamaan ja auttamaan juristin uraa suunnittelevia nuoria. Tuntuu, että uudet sukupolvet ovat paljon rohkeampia ja uskaltavat määrätietoisemmin tavoitella unelmiaan jo heti uran alussa. 

Tapahtumatuotannon näköalapaikalla

Toinen lähellä sydäntä oleva tapahtuma on tietenkin Evento Awards, jossa Koivumäki on ollut mukana jo useamman vuoden. Viime vuoden juontaja luotsaa tänä vuonna tapahtuman tuomaristoa sen puheenjohtajana.

– Evento Awards on huikea näköalapaikka kotimaisen tapahtumatuotannon ytimeen ja ammattilaisten toimintaan. Olen todella otettu ja kiitollinen puheenjohtajan tehtävästä ja ihailen sitä rohkeutta, jolla minut valittiin toimeen varsin ennakkoluulottomasti.

Muutama vuosi sitten Koivumäki kävi läpi koko Awardsiin liittyvän tuomarointiurakan. Kokemus on osoittanut, että tehtävä ei ole helppo. Puheenjohtaja haluaakin koota tuomarit yhteen ennen tuomaroinnin h-hetkeä.

– Toivon, että saisin tällä kohtaamisella jaettua tuomariston laajaa osaamista paremmin kaikkien käyttöön ja helpotettua yksittäisten tuomareiden työskentelyä. Tutustumalla toisiimme hiukan ennen tuomarointityötä uskallamme myös tilanteen vaatiessa pyytää apua tai mielipidettä toisiltamme helpommin.

Koko tapahtuma-alalla on käynnissä suuri muutos. Koivumäki kuitenkin uskoo, että juuri digitaalisten mahdollisuuksien kehit­tyessä tarve kasvokkain kohtaamiseen kasvaa. Pienet, yksilöllisemmät tilaisuudet saavat yhä enemmän jalansijaa isojen rinnalla.

– Tapahtumien pitää tuntua henkilökohtaisilta ja itselle tärkeiltä, jotta niihin halutaan osallistua. Hankalia ovat erityisesti iltoihin ja viikonloppuihin sijoittuvat ajankohdat, jolloin perheille ja harrastuksille varatusta ajasta ei nykyään hevillä haluta luopua. Vapaa-ajan merkitys kiireisessä arjessa puurtaville on kasvanut.

Sosiaalinen media hyötykäyttöön

Viime vuosina luonteva, helposti lähestyttävä ja selkokielellä keskusteleva juristi on herättänyt huomiota myös sosiaalisessa mediassa.

– Olen itse aktiivinen somen käyttäjä osittain jo työhistoriani vuoksi. Markkinointijuridiikan asiantuntijana oman pelikentän tunteminen on äärimmäisen tärkeää, sillä asiakkaita on pystyttävä neuvomaan myös konkreettisilla esimerkeillä. Muutoinkin someen liittyvissä tulkinnoissa juristin pitää olla luova, sillä Suomen laki ei sisällä sanaa so­siaalinen media, vaan on pärjättävä vanhoilla säädöksillä. Ratkaisukeskeisenä juristina olen myös aina halunnut löytää vastaukset asiakkaiden ongelmiin.

Aktiivinen somettaja on saanut paljon positiivista palautetta avoimuudestaan ja myös ilmaisista neuvoistaan. Hän ihmetteleekin, miksei somen monia mahdollisuuksia hyödynnetä paremmin yritysten brändin kirkastamiseen. Ilmainen apu ja neuvo voi nopeasti kääntyä hedelmälliseksi yhteistyöksi.

– Yrityksissä arastellaan henkilöiden nostamista esiin. Unohdetaan se, että tarinan kertomiseen on lukuisia eri tyylejä, ja persoonallisella esiinmarssilla on varsin helppo saavuttaa lisää näkyvyyttä. Itse käytän somessa tehokeinona myös hymiöitä, enkä oikeastaan välitä siitä, jos se on jonkun mielestä liian rentoa.

Asiantuntijan roolissakaan ei tarvitse olla tylsä. Teemat ja keskustelut, joihin lähtee mukaan, on hyvä suunnitella etukäteen. Näin valituissa aiheissa on helppo pitäytyä ja turhat rönsyilyt jäävät pois. Enemmän ongelmia tulee vastaan yleensä silloin, kun esimerkiksi toimitusjohtajan henkilökohtaista tiliä päivittää viestintäjohtaja tai haamukirjoittaja. Tällaiset päivitykset eivät pidemmän päälle toimi, sillä niistä puuttuu aitous ja henkilökohtaisuus. Jos toimitusjohtajaa ei kiinnosta sosiaalinen media, brändilähettilääksi kannattaa valita henkilö, jolle somettaminen on luontaista.

– Ajattele, jos pääsisimme joskus mukaan ison yrityksen maailmaan niin, että sometilin ottaisikin hallintaan joku nuori, uusi tulokas, joka veisi seuraajat mukaan omaan työarkeensa pahnanpohjimmaisen näkökulmasta. Se vasta olisikin mielenkiintoista!

Sisäinen juristi nostaa päätään, kun kyselen, mitä kaikkea somessa on sopivaa julkaista. Juridiikan näkökulmasta rajoittavia tekijöitä on valtava määrä, ja ne olisi tärkeää saattaa myös henkilökunnan tietoon.

– Someohjeista ei kannata tehdä mitään kieltolistaa, sillä se johtaa vain siihen, että kukaan ei uskalla jakaa mitään. Tässäkin kohtaa konkreettiset esimerkit purevat parhaiten.

Someen liittyvistä haasteista seuraa pitkä puheenvuoro, jossa vilahtavat sanat lojaliteettivelvollisuus, immateriaalioikeudet, yksityisyyden suoja, liikesalaisuudet ja piilomainonta. On siis selvää, että opastusta ja koulutusta tarvitaan.

Uutta kohti

Espoossa, Tapiola Golfin yhteydessä sijaitsevassa Ravintola Vistassa lounaamme alkaa olla loppusuoralla. Koivumäen tulevaisuuden suunnitelmat eivät vielä sisällä tarkkoja askelmerkkejä mihinkään tiettyyn suuntaan, mutta puheessa toistuvat juridiikan ja asiakaskokemusten tuottaminen. Suosittuun puhujaan ja esiintyjään on jatkossakin mahdollista törmätä erilaisissa tapahtumissa ja tietysti myös sosiaalisessa mediassa.

Kauppalehden Gaalan ja vip-mallikokemusten jälkeen myös Ravintola Vista osaa yllättää. Se tarjoilee pääruoaksi oman hampurilaisensa, joka on Koivumäelle koko elämän ensimmäinen, ja hän päättääkin venyttää rajojaan tälle uudelle ruokalajille. Hyvän ja mieleenpainuvan asiakaskokemuksen tuottamiseen ei siis tarvita poppakonsteja, aito läsnäolo ja kiinnostus ympärillä tapahtuviin asioihin riittävät. It’s all about people!

Kuka?

  • Elina Koivumäki (s. 1977), laulua rakastava
    lakinainen.
  • Perheeseen kuuluvat aviomies sekä
    1- ja 5-vuotiaat pojat. Viettää syksyn kotona lasten kanssa ja toimii samalla yrittäjänä Lexperience-nimellä.
  • Valmistui Helsingin yliopiston oikeustieteellisestä vuonna 2000. Eversheds-asianajokonsernin lakimies ja osakas vuosina 2000–2016.
  • Luottamustehtäviä: Tapahtumahotelli
    Huoneen hallituksen jäsen, Kyrö Distillery Companyn advisory boardin jäsen ja
    LIB Ladies in Business -verkoston
    perustajakolmikon jäsen.
  • Osallistui Big Brother Business Edition
    -kilpailuun vuonna 2010.
  • Intohimona ihmisiin tutustuminen ja
    kohtaamisten mahdollistaminen,
    matkustaminen, uutisten seuraaminen,
    karaoke sekä uusien ideoiden luominen ja
    elinikäinen oppiminen.

elinakoivumaki.com