Yle uutisoi taannoin Tahkon ideanikkarina tunnetun Matti Kuosmasen uusimmasta visiosta: kun Tahkon laskettelumäen korotus ei onnistunut, tehdään sitten Nilsiään trooppinen paratiisi ja sisälaskettelumäki. Suomesta katsottuna lähin sisälaskettelumäki löytynee reilun 6000 kilometrin päästä Dubaista. Tropiikkia sen sijaan löytyy lähempää, Berliinin kyljestä Saksasta.

Innostuin välittömästi, mainio idea, mutta kahvipöytäkeskustelussa kaverit eivät kompanneet minua. Njää, mistä sinne tulijoita, mieletön investointi, epätodellista… Jäin ihmettelemään että tällaisiako me olemme, ja muka yksi maailman innovatiivisimmista kansoista? Outoa!

Dubai + Berliini = Tahko?

Sijainti, sijainti ja sijainti, huutaa nyt vastarannankiiski. Tahko on kaukana. Matti Kuosmasen ideahan ei sinänsä ole uusi: 2000-luvun puolessa välissä Espooseen suunniteltiin Vermon raviradan kupeeseen samanmoista kompleksia. Sekään ei toteutunut, vaikka olisi ollut kehäykkösen sisäpuolella.

Ja pöh! Miettikää sitä heppua Berliinissä, joka sanoi ”mitäs tuumaisitte, jos rakennettais entiseen zeppeliinihalliin keskelle peltoa, kauas kaikesta, tropiikki sademetsineen ja kuumailmapallolentoineen. Väki voisi yöpyä teltassa tai luksusbungalowissa hiekkarannalla.” – Ei Tropical Islandinkaan ideaa myyty sijainnilla!

Dubaikin oli vielä muutama vuosikymmen sitten läjä hiekkaa. Määrätietoisen rakennus- ja imagonrakennuskampanjan (sekä toki muutama öljydollarin) ansiosta se on nyt vuosittain 250 miljoonan eurooppalaisen matkakohde. 2000-luvun alussa, jolloin laskettelumäki rakennettiin, Dubai oli vielä rakennusvaiheessa. Jollakulla oli kuitenkin visio ja usko siihen – sekä roppakaupalla rohkeutta.

Lanseeraa tuote keskeneräisenä!

Muutama viikko sitten Gastro Helsinki -messuilla lanseerattiin Haaga-Helian ja Tekesin TheBox -yhteishankkeen ensimmäinen virtuaalisuutta ja todellisuutta yhdistävä elämystila, Gastro Box. Hessuhopomaista meininkiä oli tarjolla, kun keinotodellisuutta hyödyntävällä ruokamatkalla tietoliikennejutut takkuilivat, kun lattiaa piti korottaa eurolavoilla yön pimeinä tunteina ja kun gourmetruokaa valmistettiin ilman juoksevaa vettä.

Helpompaa olisi ollut siirtää tapahtuman lanseerausta, odottaa kunnes tuote olisi ollut valmiimpi. GastroPro 2016 -seminaarin puhujia Matt Phillipsiä ja Ron Swidleriä kuunnellessa olin iloinen, että Gastro Box toteutettiin kaikkine lapsentauteineen juuri silloin.

Matt Phillips ja Ron Swidler lainasivat LinkedInin perustajan Reid Hoffmanin sanoja ”If you're not embarrassed by the first version of your product, you’ve launched too late” puhuessaan inspiraatiosta ja rohkeudesta. Jos tuote on markkinoille lanseerattaessa valmis, on jo liian myöhäistä. Tuote ei enää ole freesi, se happanee.

Innovaatiot ja lanseeraukset vaativat uskallusta. Suomalaisilla – jos keillä – luulisi olevan veressä nokialaista rohkeutta: julkaistiinhan maamme ensimmäinen matkapuhelinverkko ARP:kin aivan keskeneräisenä, ja silti se johti NMT-verkon ja GSM-teknologian voittokulkuun.

Rohkeutta tarvitaan myös suomalaisen matkailu-, tapahtuma- ja mara-alan nousuun.

– Itse asiassa koko Suomen talouden nousuun! Ennen kaikkea tarvitsemme sparrausta, kannustusta ja positiivisuutta. Ei lyödä unelmia lakoon ennen kuin ne osoittautuvat ihan tyystin mahdottomiksi.

-Eeva

ps. Matti, minä ainakin tulen heti skimbaamaan ja nauttimaan trooppisesta lämmöstä, kun Tahko 2.0. on valmis. Suomen kesä kun on joskus perin lyhyt ja vähäluminen.


Teksti: Eeva Puhakainen, viestinnän lehtori, Haaga-Helia amk. Puhakainen on mukana The Box -hankkeessa.