Tosielämässä kenenkään ei silti pitäisi joutua kokemaan vaaraa tai uhkaa. Vaikka olosuhteet eri puolilla Eurooppaa ovat muuttuneet epävakaiksi, turvallisuuteen suhtaudutaan yhä turhahkona kulueränä. Siihen liittyviä riskejä vähätellään ja niistä jopa vaietaan. Läheltä piti -tilanteista puhutaan vain kulisseissa kuiskaillen. Opittiinko niistä jotakin?

London Business Travel Show’ssa julkaistut luvut puhuvat karua kieltä. Lähes kolmannes yritysten travel managereista myöntää, että heiltä puuttuu riskinhallintastrategia. Liikematkojen varaajat ovat kuitenkin nostaneet matkustamiseen liittyvät riskit neljänneksi suurimmaksi haasteekseen tänä vuonna.

Tilastojen mukaan orastavaa muutosta parempaan on nähtävissä, mutta ei vielä riittävästi. Lontoossa käytiin läpi tapahtumatilan evakuointia ja kerrottiin, mitä korkean riskin maihin matkustavien olisi hyvä tietää ollakseen turvassa. Tieto ei turvallisuusasioissa lisää tuskaa, vaan auttaa ennakoimaan ja välttämään riskit. 

Kysymys kuuluukin, kuinka pitkään yritykset voivat toimia löperösti. Ovatko ylenpalttinen omatoimisuus ja avoimuus hyveitä? Jos ovat, niin missä kulkee järkevän toiminnan raja?

Yrityksen johdon lisäksi myös sijoittajien pitäisi olla hereillä. Tahattomista virheistä saattaa syntyä ketju, joka vaarantaa koko yrityksen liiketoiminnan. Vaikka turvallisuusohjeet löytyisivätkin, osa laiminlyö niitä silkasta mukavuudenhalusta, seurauksista piittaamatta. Jokaisen työntekijän onkin ymmärrettävä oman toimintansa merkitys kokonaisuudessa. Toisinaan on myös hyvä peilata omaa suhtautumista yksityiselämään. Jos kyseessä olisi henkilökohtainen omaisuus tai varat, suhtautuisinko yhtä huolimattomasti? 

Kokousjärjestelyjen turvallisuustasossa ja tapahtumapaikkojen toimintakulttuureissa on eri maiden välillä huomattavia eroja. Osallistuisitko sinä tilaisuuteen, jossa turvajärjestelyistä on tingitty? Millainen turvataso riittää? Kun turvallisuus on hallinnassa, se on huomaamatonta, ja hämää nipistämään tapahtuman kuluista.

Ennakointi on takuuvarmasti vaivan väärtti. Kysyminen harvoin maksaa, mutta poikkeustilanteen jälkiselvittely vie aikaa ja rahaa. Viisas pyytää asiantuntijoilta apua taatakseen työntekijöiden ja vieraiden viihtyvyyden. Samalla turhasta panikoinnista säästynyt energia vapautuu tuottavampaan käyttöön. Vakuuta isäntänä ja emäntänä vieraillesi, että tilanne on hallussa ja jätä kutkuttava vaaran tunne ennalta käsikirjoitettuun ohjelmaan.