Sininen hetki paljusta.
Sininen hetki paljusta.

Premiumia ja luksusta – Haaga-Helia kehittää uutta luksusta

Ylellisyysajattelu on muuttunut viimeisen vuosikymmenen aikana vahvasti. Omistamis- ja tavaraluksuksesta on siirrytty yhä enemmän elämyksellisten kokemusten suuntaan. Ylellisyyteen pohjautuva kulutus on siirtynyt osittain uudelle tasolle, jota kuvastavat sellaiset termit kuin uusi luksus, kestävä luksus tai ekoluksus.

Pioni.
Pioni.
Kesäkuutamo järvellä.
Kesäkuutamo järvellä.

Vanhakantaista luksusajattelua muuttavat etenkin hyvin koulutetut ylellisyystuotteiden kuluttajat, jotka ovat kiinnostuneet maailman tilasta ja kuluttamisen vaikutuksista laajemmasta näkökulmasta. Nämä tiedostavat luksuskuluttajat ovat valmiita maksamaan laadusta, joka vastaa heidän eettistä sekä ekologista arvomaailmaansa. He vievät rahansa sinne, missä brändi puhuttelee arvoillaan ja pyrkivät näin kulutuskäyttäytymisellään kantamaan vastuunsa.

Uusi luksus ei ole vain ylellisyyttä

Eettisyys, ekologisuus, esteettisyys ja ennakkoluulottomuus ovat uuden luksuksen ytimessä. Ne kuvaavat tuotteita ja palveluita, jotka edustavat parasta kestävää sekä tyylikästä laatua.

Monenlaiset haasteet yhteiskunnassa kuten sosiaaliset vinoumat, ympäristöongelmat ja jos jonkinlaiset yritysskandaalit ovat herättäneet kasvavan ryhmän kuluttajia tarkastelemaan huolellisemmin ostostensa elinkaarta; alkuperää, tuotantoketjuja ja vielä loppusijoitustakin. Tämä mielenkiinto heijastuu uuden luksuksen kuluttajaryhmään vaatekauppojen rekeiltä autokauppaan ja lähikaupan luomuhyllyiltä kosmetiikkaan.

Toisaalta premium-  ja luksuspalveluja käyttävät nykyään myös niin kutsutut hybridikuluttajat, jotka ovat valmiita venyttämään penniä arjessa nauttiakseen satunnaisista huipputason kokemuksista. Nuorehko pariskunta saattaa esimerkiksi matkallaan yöpyä pari yötä nimekkäässä, huippulaadukkaassa hotellissa ja tasata saman matkan kuluja majoittumalla muutaman vuorokauden edullisessa hostellissa.

Premium-laatu kiinnostaa laajasti yrityksiä

Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa on kehitetty parin vuoden ajan huippulaatua hankkeessa yhdessä pääkaupunkiseudun yritysten kanssa. Premiumia ja luksusta – Arvot ja ansainnat lifestyle-toimialalla -hankkeen kohderyhmänä ovat Uudellamaalla toimivat pk-yritykset sekä startupit, jotka toimivat muun muassa lifestyle-, matkailu-, majoitus- tai ravintola-alalla.

Hankkeen päätavoitteena oli tunnistaa lifestyle-yritysten kasvupotentiaalia ja uudistumistarpeita sekä kehittää niiden liiketoimintaosaamista. Merkittävässä osassa oli erityisesti ympäristövastuun sisällyttäminen osaksi tuotteita ja palveluja. Käytännössä kaikki kehittämistoimet tarkasteltiin vastuullisen liiketoiminnan kautta, jolloin näkökulmiksi nostettiin paitsi ympäristövastuu myös palvelujen ja tuotteiden sekä niiden tuotantoketjujen sosiaalinen vastuu.

Hankkeessa mukana olleille yrityksille yhteistä oli mielenkiinto ja tarve oman tuotteen tai palvelun kehittämiseen kohti premium-tasoa. Käytännössä ne tarvitsivat tietoa asiakasymmärryksen lisäämiseen, jakelukanavien kartoittamiseen, ja usealla yrityksellä oli myös toiveita uusasiakashankintaan etenkin kansainvälisiltä markkinoilta. Pääkaupunkiseudulle saapuvat matkailijat nähtiin oleellisena segmenttinä, josta hakea uusia asiakkuuksia.

Premiumia ja luksusta -hankkeen tulosten mukaan näyttää siltä, että erityisesti hotelli-, ravintola- ja matkailu-alalla toimivien yritysten on ketterintä toteuttaa ympäristövastuullisuutta. Esimerkiksi muovittomuus trendinä oli laskeutunut osaan ravintoloista. Myös kierrätys ja lajittelu olivat itsestäänselvyyksiä kaikkien mukana olleiden toimijoiden keskuudessa. Vastuulliset hankinnat olivat käytännössä osa kaikkien hankkeeseen osallistuvien yritysten toimintatapoja, vaikkakin tarjonnan ja kysynnän vaatimukset eivät aina kohdannetkaan.

Premium- ja luksuslaatu kiinnostaa selvästi pääkaupunkiseudun yrityksiä ja muita toimijoita.

Premiumia ja luksusta – Arvot ja ansainnat lifestyle-toimialalla –hanke on päättymäisillään ja loppuraportti julkaistaan syksyllä, joten kannattaa pysytellä premium-taajuudella. Raportti on työkirjamainen opas yritystoiminnan huippulaadun kehittämiseen, josta yritykset voivat hyödyntää tarvitsemiaan osia tuotteidensa ja palvelujensa virittämiseen kohti premium- ja luksus-tasoa.  

Vaikka Haaga-Helian avaus aiheeseen liittyen on viime metrreillään, kuhisee kaupunki uusia avauksia niin matkailu-, hotelli- kuin ravintolasektorillakin – uusia lifestyle-putiikkeja unohtamatta. Visit Finland on myös julkaissut kevään aikana suomalaiseen luksusmatkailuun liittyvän sivuston, jossa voi tutustua miten suomalaisen matkailukentän palveluja tullaan kehittämään high-end-elämysmatkailun suuntaan lähivuosien aikana.  

Kesä on nyt - käy siis viettämässä oma premium-hetkesi ja tee irtiotto arjesta, ihan vaikka lounastauolla tai minilomalla kotikulmilla. Koe tiedostavaa kuluttamista, jotain ainutlaatuista, joka on juuri sinulle personoitu hyvää tekevä elämys!

Kirjoittaja toimii Haaga-Heliassa matkailun ja vastuullisen liiketoiminnan lehtorina. Hän vastaa Haagankampuksen englanninkielisen koulutuksen Matkailun–erikoistumisalasta ja omaa pitkän kokemuksenyritysten ja organisaatioiden ympäristöjohtamisen kehittämisestä.