Pääkirjoitus: Valon pilkahduksia verenpunaisessa taivaanrannassa

Kriisin aikaiset rajoitukset ja suositukset ovat pitäneet tapahtuma-alaa pihdeissään jo kuukausia. Julkinen keskustelu on kärjistynyt. Termejä ja lukuja kylvetään ymmärtämättä kokonaisuutta.

Kenelläkään ei tunnu olevan käsitystä, minkälaisista palasista, resursseista ja aikatauluista tapahtuma-alan liiketoiminta muodostuu tai mitä siitä seuraa, kun tapahtumia ei ole. Luottamus alan elinvoiman ja elinkelpoisuuden säilyttämisen kannalta järkevien keinojen löytämiseksi on ohuella pohjalla.

Syyllistäminen ja hysteria eivät kuitenkaan johda alan kannalta toivottuun lopputulokseen. Nyt seulotaan todelliset ammattilaiset harrastelijoiden joukosta. Määräysten noudattaminen on jokaisen ammattilaisen vastuulla. Puuttuminen laiminlyönteihin on välittämistä, eikä sitä pidä hävetä. Ratkaisevaa on asiakkaiden suhtautuminen tilanteeseen. Luottavatko he, että ammattilaiset osaavat varmistaa osallistujien turvallisuuden?

Pakon edessä on uudistuttava, mutta miten? Kun olemassaolostaan taistelee, on vaarassa, että luovuus katoaa. Luovuutta on kuitenkin ilmassa, eikä alan tekijöiden mielikuvitusta ole onnistuttu lytistämään. Mahdollisuuksia Suomessa on paljon. Sieltä täältä satelee positiivisia uutisia.

Kasvokkain kohtaamiset ovat siirtyneet osittain verkkoon, mutta perusasiat eivät muutu: syy tapahtumaan on oltava kirkkaana mielessä.

Tapahtumilla on myös mielenterveydellinen vaikutus.”

On päivänselvää, että tapahtumilla on myös mielenterveydellinen vaikutus. Huoli siitä, että kuilu aktiivisten ja tyytyjien välillä kasvaa. Osalla on suuri riski jäädä kehityksen kelkasta pois, kun tapahtumia ei järjestetä tai kun osallistuminen on mahdollista vain verkossa. Nyt onkin mietittävä, miten kutsusta tehdään houkutteleva? Miten viesti ja energia saadaan välitettyä ruudun välityksellä ja asiakas inspiroitua riittävästi?

ICT-alan palveluyrityksen CGI:n Työn murros 2020 Suomessa -tutkimuksessa puhutaan myös luottamuksesta menestyvien organisaatioiden rakentamisessa. Tutkimuksessa todetaan, että ihmisiä tarvitaan ihmisinä. Inhimillisyydellä ja kunnioituksella pääsee jo pitkälle. Jospa tapahtumissakin lähdetään liikkeelle siitä, että kuunnellaan kriisin keskelläkin asiakasta. Mitä hän toivoo ja mistä hän unelmoi? Mitä hän tai hänen organisaationsa juuri nyt tarvitsee?

Epävarmuuden keskellä yksi asia on varma: punaiseksi värjäytyneen iltataivaan ja synkän yön jälkeen aurinko nousee. Käännetään siis katseemme horisonttiin ja pidetään toisistamme huolta!

 

Heli Koivuniemi

vastaava päätoimittaja

Julkaistu Evento-lehdessä 5/2020.

Tilaa Evento!

Tilaa digilehti!