Pääkirjoitus: Tapahtuman jalanjälki kasvaa – hiilijalanjälki pienenee, toivottavasti

Sisäpiiriläiset soimaavat tapahtuma-alaa sen susihuonosta mitattavuudesta. Tapahtumia ei arvosteta riittävästi ja budjetit kyseenalaistetaan. Ilman mittareita ei ole uskottavuutta. Mitä sitten pitäisi mitata ja miten?

Mitattu on medianäkyvyyttä, osallistujatyytyväisyyttä, jopa tapahtuman herättämiä tunteita, investoitujen eurojen kotiutumista yritykselle ja tapahtumapaikkaa ympäröivälle seudulle. Data on helpottanut mitattavuutta.

Vastuullisuudesta on tullut uusi musta – vihdoin myös tapahtuma-alalla. Mutta miten sitä voidaan mitata?

Woltti Groupin liiketoimintajohtaja Jarkko Kivikoski luonnehti osuvasti tapahtumaa vastuullisuuden ja tekojen käyttöliittymäksi. Ensin tulevat teot ja sitten puhe. Tekojakaan ei pidä jättää pinnallisiin valintoihin. Jos voit toimia järkevästi, niin toimi, hän toteaa.

Tapauksessa ilmastoahdistus synnytti tiedonjanon. Se päätti lähteä hiilijalanjälkeä pienentävään taistoon tekojen avulla. Syntyi ilmastostrategia, konkreettisista keinoista kertova opas sekä Ekokompassin kanssa kehitetty tapahtumien ja messujen hiilipäästöjä mittaava laskuri. Toive ilmastoteoista sai toimitusjohtaja Timo Aallon mukaan alkunsa henkilöstöltä.

Tapaus julisti budjetoivansa jokaiseen tapahtumaprojektiinsa korvamerkityn summan, jolla on mahdollista kompensoida päästöjä jopa viisinkertaisesti. Compensate-säätiön kautta summa ohjataan metsien istuttamiseen ja suojeluun.

Tapaus on luonut alalle yhden mittariston, joka vie tapahtumat ja niiden vaikutuksen ihmisiin ja ympäristöön uusiin ulottuvuuksiin.

Osa voi silti nähdä ilmastonmuutoksen modernina syntinä ja sen hidastamiseksi maksetun kompensaation keinotekoisena aneena, jolla tapahtumiin törsäävät ihmiset saavat huojennusta synneistään.

Tapahtuma-alan ammattilaisten osaamista ja kekseliäisyyttä tarvitaan entistä kipeämmin, sillä huoli ilmastonmuutoksesta ei keikauta tapahtumien pyhää kolminaisuutta: tavoitetta, toteutusta ja tulosta. Ammattilaisten tehtävä on keksiä nerokkaita, ilmastoystävällisiä ideoita, joilla asiakkaiden tavoitteet saavutetaan.

Konkreettinen mittaristo pakottaa jokaisen alan ammattilaisen, asiakkaan ja alihankkijaan pohtimaan ja perustelemaan, minkälaisia keinoja tavoitteiden saavuttamiseksi on tarpeellista ja syytä käyttää. Voiko perinteisen toteutuksen korvata uudella, yllättävällä ja kenties ilmastoa hellivällä keinolla?

Mitä sinä olet valmis tekemään ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi?

 

Heli Koivuniemi

vastaava päätoimittaja

Julkaistu Evento-lehdessä 3/2019.