Pääkirjoitus: Piikki auki – mitä tapahtumasta jäi käteen

Sivistys ei ole elitismiä. Se on sitä, mikä jää jäljelle, kun unohtaa oppimansa, totesi Jyväskylän yliopiston rehtori Keijo Hämäläinen median ja tiedeyhteisön aivoriihessä.

Tapahtumanjärjestäjät puntaroivat laskuja maksellessaan, mitä tapahtumasta jäi jäljelle valojen sammuttua ja tapahtumatekniikan rekan kurvattua lastauslaiturilta. Silloin on jo myöhäistä. Pohdinta olisi syytä tehdä jo kuukausia, jopa muutama vuosi ennen tapahtumaa. Miksi tapahtuma järjestetään? Juhlitaanko menneitä saavutuksia vai tähdätäänkö tulevaan? Onko tapahtumasi laimea, väkinäinen ja tavan vuoksi järjestetty kokoontuminen vai strateginen työkalu?

Eventon koulutustilaisuudessa kotimaisen älylukkoyrityksen Iloqin operatiivinen johtaja Joni Lampinen kertoi, että tapahtumat ovat kansainväliselle kasvuyritykselle merkittävä sitouttamisen työkalu, olennainen osa kasvustrategiaa. Yritys sitouttaa tapahtumilla henkilöstönsä ja asiakkaansa tavoitteisiinsa. Tapahtumien avulla avataan uusia kotimaisia ja kansainvälisiä markkina-alueita.

Minkä viestin sinä haluat tapahtumallasi iskostaa vieraallesi? Tukeeko tapahtuma organisaatiosi strategiaa? Jos, niin miten?

Tapahtuma luo vahvoja mielikuvia vastaanottajalle jo nimellään. Nimi on tavoite- ja tahtotilan osoitus, lupaus. Iloqin tapahtuman nimi oli Unlock the Future. Asiakkaat ja henkilöstö vietiin yhdessä tulevaisuuteen. Tapahtuman tavoitteet, toteutus ja tulos vakuuttivat Evento Awards- tuomariston, ja se voitti viime keväänä yritystapahtumasarjan.

Onko kick off -sanan eli alku- tai avajaispotkun käyttökin muuttanut merkityksensä? Lähdemmekö pelkästä potkusta liikkeelle kuin tahdottomat robotit vai kaipaammeko merkityksellisempää viestiä, joka vakuuttaa meidät ja sykähdyttää sydäntämme, arvomaailmaamme? Sisällön on myös vastattava kutsussa annettua lupausta. Vasta silloin meistä tulee yrityksen kiihkeitä faneja, puolestapuhujia. Fanit haluavat tulla nähdyksi ja kuulluksi. Osoita heille, että välität, asiakaskokemuksen parantaja Susanna Paloheimo Muutostoimisto Flow’sta muistuttaa.

Arvokkainta, jota voit antaa, on aika. Kunnioita sitä ja käytä se taidokkaasti. Kun osallistut tapahtumaan, osoita, että olet kutsusi ansainnut.

Älä ainakaan laita havuja toisten laduille, kuten Arctic Invitational -tapahtumassa kävi. Esports-joukkueen johdolle ja pelaajille oli avattu ravintolapiikki koodilla HAVU500, mutta koodi levisi suuremman joukon tietoisuuteen. Lasku oli sen mukainen. Vastuuhenkilöt kärsivät tappiot tyylikkäästi ja myönsivät julkisesti, etteivät hallinneet piikkiä.

 

Heli Koivuniemi

vastaava päätoimittaja

Julkaistu Evento-lehdessä 5/2019.