Ole innovatiivinen, ole rohkea, ole oma itsesi – kansainväliset kilpailut tukevat ammatillista kasvua

Kansainväliset tapahtumat ja kilpailut tukevat vahvasti ammattikorkeakouluopiskelijan ammatillista kehittymistä. Tämän lisäksi kilpailut tuottavat lisäarvoa alalle. Kilpailut ja työelämälähtöiset toimeksiannot valmentavat opiskelijaa hahmottamaan kokonaisuuksia ja soveltamaan oppimistaan käytäntöön. Ennen kaikkea kyky innovoida ja luoda uutta yhdessä tiimin kanssa harjaantuu. Syntyy oivalluksia ja uusia ideoita, joista elinkeino kiinnostuu ja jopa hyödyntää.

Opiskelijoita kymmenestä hotellikoulusta ympäri maailmaa kokoontui lokakuussa Amsterdamiin, HotelSchool the Haguen järjestämään Genio Worldwide Innovation Summit -tapahtumaan. Toimeksianto oli luoda kokonaan uusi elämyksellinen hotellikonsepti Amsterdam Areena alueelle. Paras konsepti palkittiin.

Haaga-Helian restonomikampus lähetti innovaatiokilpailuun kolmen hengen joukkueen. Se oli jo ennakkoon tehnyt taustatyötä tutkimalla ajankohtaisia trendejä ja kuluttajatottumuksia sekä lukemalla artikkeleita. Osallistujilta vaadittiin myös tutustumista Amsterdamin hotellielinkeinoon ja markkinan vetovoimatekijöihin.

Eikä tässä kaikki. Kun konsepti alkoi muodostumaan palvelumuotoilun kehittämismenetelmällä, piti sen tueksi saada investointilaskelmat ja pätevät luvut. Ennakkotyöskentelyyn osallistuivat sekä opiskelijajoukkue että opettajia valmentajan roolissa.

Kaikkein tärkein oli kuitenkin edessä itse tapahtumassa; seitsemän minuutin myyntipuhe eli pitch paikanpäällä tuomariston edessä. Tuomaristo muodostui kansainvälisten hotelliketjujen avainhenkilöistä. Kaikki tiedämme, että myyntipuhetta ei voi harjoitella liikaa. Tämä pitch-puhe muodostui sekä suurimmaksi haasteeksi että oppimismahdollisuudeksi opiskelijoille. Yhtä aikaa tulee olla vakuuttava ja innostava, osallistaa yleisö, huomioida tuomaristo ja puhua vierasta kieltä. Huikea kokemus!

Kanadalaiset voittivat tänä vuonna konseptillaan BU (Be You). Konsepti perustui moduulimaiseen hotellihuoneeseen, joka soveltuu myös pitkäaikaismajoitukseen ja konsepti tulee tuottamaan rahaa.

Menestyvässä yrityksessä ja tiimissä on rohkeita tyyppejä, jotka luottavat itseensä ja ovat valmiita laittamaan itsensä likoon. Lisäksi nämä tyypit ovat oivia itsensä kehittäjiä. Nämä ominaisuudet kehittyvät kansainvälisissä tapahtumissa ja kilpailuissa. Tällaisia tulevaisuuden ammattilaisia ala janoaa. Maailmalla liikkuminen avartaa näkemyksiä ja avaa ovia uusille ammatillisille mahdollisuuksille, kun opiskelijat ja elinkeinoedustajat verkostoituvat.

Seuraavat kilpailut odottavatkin nurkan takana. Helmikuussa osallistumme European Mis en Place -kilpailuun Maastrichtissä, Hollannissa ja maaliskuussa Young Hoteliers Summit -tapahtumaan Lausannessa, Sveitsissä.

Kun joukkueeltamme kysyttiin jälkikäteen, mitä vinkkejä he antaisivat seuraaville kilpailuun lähteville, löytyi seuraavanlaisia ohjeita: ”ole innovatiivinen, ole rohkea, ole oma itsesi”, ” panostakaa pitchiin ja laskelmiin” ja ”olkaa tiiminä avoimia ja rehellisiä toisillenne.”

Nina Niemi on Haaga-Helia ammattikorkeakoulun majoitusliiketoiminnan lehtori. Nina on opetustyönsä ohella osallistunut useampana vuonna Hospitality alan koulujen kansainvälisiin tapahtumiin ja kilpailuihin coach roolissa ja tämä kokemus innoitti kirjoittamaan blogia.