Niina Ratsula: Epäkohdista ja epäonnistumisista kertominen on merkki psykologisesta turvallisuudesta

Nina Ratsulan teos Oikein toimimisen kulttuuri kertoo, miten organisaatioon luodaan eettisesti kestävä yrityskulttuuri.

Olen kirjoittanut aikaisemmin kolme tietokirjaa, joissa minulla on ollut tärkeää sanottavaa. Viesti on tavoittanut vain lähinnä samalla alalla työskentelevät kollegat, sillä kirjat on myyty riskienhallinnan ammattijargonia käyttäen. Nyt halusin ottaa ydinviestini pois ammattiviitekehyksestä ja kirjoittaa kirjan arkikielellä ja elävien esimerkkien kautta. Palautteen perusteella onnistuin tässä: kirjaa on kuvattu muun muassa ”hyytäväksi kirjaksi ja trilleriksi”, jossa kuvataan tarinoiden kautta, miksi hyvät tyypit päätyvät tekemään pahoja asioita.

Miksi luovalla alalla työskentelevien pitäisi lukea kirja?

Kirjan viesti koskettaa meistä ihan jokaista. Sen pääpointtina on kiinnittää huomiota omassa yrityskulttuurissa piileviin sokeisiin pisteisiin, jotka voivat edesauttaa huonoa käyttäytymistä ja käytäntöjä. Luovilla aloilla on usein vähemmän kirjoitettuja sääntöjä, jolloin kirjoittamattomien sääntöjen merkitys korostuu entisestään. Oleellista on, uskallammeko tarkastella näitä työyhteisömme kirjoittamattomia sääntöjä ja sitä, miten ne vaikuttavat toimintaamme.

Haluaisitko sanoa kirjastasi tai sen kirjoittamisesta jotain muuta?

Seuraavien kysymysten avulla pääset alkuun oman työyhteisösi kirjoittamattomien sääntöjen tunnistamisessa:

  1. Palkitaanko tuloksentekijä vai tiimipeluri? Hyvästä suorituksesta on helppo palkita, mutta miten suhtaudutaan ihmisiin, jotka tavoittelevat tuloksia keinoja kaihtamatta tai mutkia oikoen? Entä henkilö, jonka tehokkuus on keskiluokkaa, mutta joka kohtelee aina kollegoitaan kunnioittavasti? Kumpi saa todennäköisemmin palkankorotuksen?
  2.  Saako työpaikalla kertoa uutisia, joita kukaan ei halua kuulla? Se, että kuulet säännöllisesti myös ongelmista, epäkohdista ja epäonnistumisista, on merkki psykologisesta turvallisuudesta.
  3. Miten epäkohtiin suhtaudutaan? Jokaisella työpaikalla tapahtuu välillä huonoa käyttäytymistä ja sääntöjen rikkomista. Oleellista on, miten niihin reagoidaan: lakaistaanko vaikeat asiat maton alle vai löytyykö aitoa halua korjata asiat, myöntää virheet ja oppia niistä?

Yrityksen tavoitekulttuuri on helppo määritellä, mutta miten tunnistaa asiat, jotka eivät ole linjassa tavoitteen kanssa? Välillä tarvitaan peiliä sokeiden pisteiden löytämiseen. Viime kädessä eettisesti kestävä yrityskulttuuri on elinehto innovaatioille, työhyvinvoinnille ja terveelle bisnekselle.

Julkaistu Evento-lehdessä 2/2020.

Tässä juttusarjassa kirjailijat esittelevät oman teoksensa ja kertovat, miksi kirjoittivat kyseisen kirjan.