Näin ruotsinlaivasta tehdään elämyksellinen resort

Kesäsesongin aikana yhdellä Helsinki–Tukholma-reitin laivalla voi parhaimmillaan matkustaa yli 70 eri kansallisuutta. Kansainvälisen resort-elämyksen tarjoaminen vaatii varustamolta pikkutarkkaa suunnittelua.

Viime vuosina kuluttajakäyttäytyminen on elänyt jatkuvaa muutosta. Samalla se on pakottanut laivayhtiöt sopeutumaan nopeisiin muutoksiin. Rutiininomainen työ, kuten matkojen ja lisäpalveluiden varaaminen, siirtyy pikkuhiljaa kokonaan verkkoon.

Sen sijaan asiakas odottaa yhtiöiltä henkilökohtaista palvelua ja vuorovaikutusta esimerkiksi sosiaalisen median kanavien kautta. Tällä hetkellä asiakaskunnan arvopohjassa korostuvat etenkin vastuullisuus ja ekologiset valinnat.

Jos asiakkaan ja palveluntarjoajan arvomaailmat eivät kohtaa, elämyksistä on turha haaveilla, ja sen suomalaiset varustamot ovat tienneet jo vuosia. Siksi ne investoivat jatkuvasti muun muassa uusiin energiaratkaisuihin ja ympäristön hyvinvointiin.

Risteilyrakkautta

Suomalaiset rakastavat risteilyjä, mutta niin rakastavat monet muutkin. Tallinkin ja Silja Linen laivoilla edelleen lähes joka toinen matkustaja on suomalainen. Seuraavaksi eniten matkustajia tulee Virosta, Ruotsista, Latviasta, Liettuasta ja Venäjältä.

Viime vuosina myös kiinalaiset, korealaiset ja japanilaiset ryhmät ovat löytäneet Itämeren risteilyt ja reittimatkat. Kaukoidästä tuleva kasvava kiinnostus pakottaa varustamot uusimaan palvelukonseptejaan ja kohdentamaan niitä entistä tarkemmin.

Muun muassa laivojen viihde valitaan tarkoin matkustajarakenteen mukaan, ja samalla siinä on huomioitava jokaisen laivan erityispiirteet. Esimerkiksi Silja Serenadella ja Baltic Princessillä fasiliteetit ja asiakassegmentit poikkeavat toisistaan varsin paljon.

Tunnelman luojana viihdeohjelmiston merkitys on valtava; se näkyy ja kuuluu kaikkialla. Numeroiksi muutettuna yhdellä Silja Linen aluksella on noin 1 400 keikkaa vuodessa.

Resort alkaa suunnittelusta

Helsinki–Tukholma-reitillä lanseerattu Silja Resort on uusi elämyskonsepti. Se on syntynyt tiiviissä yhteistyössä ruotsalaisen Scholz & Friends -bränditoimiston kanssa. Elämyksellisyyttä korostavaan asiakaskokemukseen kuuluu hotelli, ravintolamaailma, ostoskeskus ja kylpylä merinäkymin.

Tavoitteena on, että uuden konseptin myötä käsitys risteilystä erilaisten elämysten pallomerenä vahvistuu ja laivamatkailusta tulee entistä houkuttelevampaa.

Itämeren elämystehtaassa viihde, ravintolat ja ostosmahdollisuudet linkittyvät toisiinsa, jolloin asiakkaalle muodostuu käsitys yhtenäisestä lomakeitaasta.

Laivassa on 415 merinäköalallista hyttiä, seitsemän ravintolaa, kahdeksan myymälää, kylpylä sekä leikki- ja pelialueita lapsille. Myymäläpinta-alaa on tuhansia neliömetrejä. Tallink Silja myy vuosittain yli miljoona tuoksua ja 1,2 miljoonaa muuta meikki- ja kosmetiikkatuotetta.

Isoina ostajina varustamot saavat painettua sisäänostohinnat alas, mikä toimii asiakkaan eduksi. Mutta ennen kaikkea merihintojen edullisuus selittyy sillä, että laivalta ostetuista tuotteista ei makseta arvonlisäveroa.

Se tietysti vääristää kilpailua, mutta peruskuluttaja kiinnittää asiaan huomiota vain ani harvoin jos koskaan.

Laivayhtiölle arvonlisäverottomuus antaa resursseja paneutua palveluiden kehittämiseen niin, että erilaisten asiakkaiden moninaiset odotukset ja tarpeet tulevat tarkkaan huomioiduiksi.

Silja Resort -konseptissa keskeistä on elämysten kokeminen merellä, ja lopulta kaikki linkittyy nimenomaan merellisten teemojen ympärille.

Jos asiakkaan ja palveluntarjoajan arvomaailmat eivät kohtaa, elämyksistä on turha haaveilla.

Yksilöllinen ja yhtenäinen

Viimeisen puolen vuoden aikana Tallink Silja on tehnyt näkyviä uudistuksia Helsinki–Tukholma -reitillä liikennöiville Silja Serenadelle ja Silja Symphonylle. Molemmissa laivoissa uudistettiin tiloja 6 500 neliömetriä sisustusarkkitehti Heikki Mattilan johdolla.

Uusitut ravintolat ja muut tilat ovat keskenään hyvin erilaisia, mutta niitä yhdistää esimerkiksi kokolattiamattojen toisiaan muistuttava design. Siihen ei tule kiinnittäneeksi erityistä huomiota, mutta paljolti sen ansiosta resort-maailma tuntuu yhtenäiseltä ja sopusuhtaiselta.

Entinen yökerho Atlantis Palace on nyt skandinaavisen tyylikäs ja harmoninen Starlight. Remontissa muutettiin baarien ja portaikkojen paikkoja sekä kevennettiin välikaiteita, jolloin saatiin parannettua esiintymislavan näkyvyyttä. Yökerhon toiminnallisuutta ja muunneltavuutta parannettiin lisäksi uusilla valaistusratkaisuilla, minkä ansiosta tilaa voidaan käyttää myös viuhkamaisena auditoriona tai konfferenssitilana.

Yökerhon yhteydessä oleva keulabaari sai niin ikään uuden sisustuksen ja valot. Sen nimi Sea View Lounge kertoo oleellisen. Loungen merihenkinen kokolattiamatto tuo mieleen vaahtopitsin meriveden pinnalla ja liittää alueen osaksi panoraamaikkunoista avautuvaa saaristomaisemaa.

Fine dining -ravintola Bon Vivant siirtyi askeleen bistromaisempaan suuntaan, kun valkoiset pöytäliinat poistettiin. Salin yleisilmettä on kevennetty kapealinjaisella kalustuksella ja raskaista väliseinistä luopumalla. Kaislikosta inspiraationsa saaneet harsomaiset tilanjakajat ja lumpeenlehtien muotoiset kattovalaisimet tekevät ravintolasta sopusointuisen, modernin hienostuneen. Täällä lattian pitsikuvio toistuu merikarttamaiseksi risteävien laivaväylien jatkumona.

Pihviravintola El Capitán vaihtoi Silja Resort -konseptin mukana nimekseen Grill House. Värimaailman yleissävy on ruskean kuparinen, lämmin ja viihtyisä. Nyt ravintolan lattiaa koristava pitsikuvio on kennomainen. Tietyistä kulmista se tuo mieleen myös puiden oksiston, joka istuu mainiosti grillimiljööseen.

Lattiapintojen samankaltaisuus jatkuu ravintoloista ja promenadelta hissiauloihin, mutta niissä kävellään jo selkeästi merikarttojen päällä.

Vastuullisuus on elinehto

Viimeisen telakoinnin yhteydessä Silja Linen molempiin Helsingistä liikennöiviin laivoihin asennettiin maasaähkövalmius, joten jatkossa ne pystyvät satamassa ollessaan liittymään maasähköön apumoottoreiden käytön sijaan.

Ravintolapuolella taas on määrätietoisesti pyritty minimoimaan ruokahävikkiä sekä ostamaan vastuullisesti tuotettuja raaka-aineita kuten MSC-sertifioituja sillejä ja katkarapuja.

Kestävällä tavalla kalastettu ja hyvinvoiva meri on elämyksiä tarjoavalle varustamolle elinehto.

Peter Tammenheimo on vapaa olut- ja matkailutoimittaja, joka viihtyy hyvin myös viinien, väkevien juomien ja happamien cocktailien seurassa.

Kuva Sebastian Trzaska