Miten parantaa ergonomiaa?

Työnantajalla on mahdollisuus edistää työntekijän hyvinvointia ja ergonomiaa myös etätöissä.

Työntekijän kannalta paras ratkaisu olisi se, että työnantaja hankkii kalusteet työvälineiksi samaan tapaan kuin esimerkiksi tietokoneet. Työnantaja voi esimerkiksi vuokrata kalusteet ja siirtää ne etätöiden jälkeen toimistolle tai päättää vuokrauksen.

– Kalusteista ei synny verotettavaa työsuhde-etua, jos työnantaja lainaa työntekijälle kalusteet työvälineiksi. Jos kalusteet siirtyvät työntekijän omistukseen, se katsotaan työsuhde-eduksi ja on siten verotettavaa etua, Martelan asiantuntija Miia Leppänen sanoo.

Tällä hetkellä kotitoimistoille on hankittu erityisesti sähköpöytiä. Sähköpöydän hankkimista suunnittelevan kannattaa muistaa, että sähköpöydille on omat EU-standardinsa, ja parhaissa sähköpöydissä on erittäin suuri säätövara: esimerkiksi 63 senttimetristä 128 senttimetriin. Markkinoille on kuitenkin tullut myös halvempia malleja, joiden minimikorkeus on 70 senttimetrin tienoilla. Se voi olla liian korkea jopa 170 senttimetrin pituiselle henkilölle.

Vuoden aikana kotitoimistoissa on nähty monenlaisia etätyöpistevirityksiä: yksi työskentelee silityslaudalla, toinen pahvilaatikoiden päällä. Ihanteellisinta olisi, jos kotonakin olisi riittävän syvä pöytä ja ainakin säädettävä tuoli.

Yksi murheenkryyni on valaistus. Valaistuksella on oma tehtävänsä etäkokouksissa, mutta sillä on keskeinen rooli myös ergonomian kannalta.

– Näytön tausta ei saisi olla liian kirkas tai pimeä suhteessa näytön kirkkauteen. Luonnonvalon tai muun valaistuksen pitäisi tulla tasaisesti eikä aiheuttaa näytölle heijastuksia, Leppänen sanoo.

Työskennellessä kyynärvarsien pitäisi olla tuettuina ja hartioiden rentoina. Näyttö tulisi saada kasvojen korkeudelle.

– Seisoma-asennossa käden pitäisi nojata pöydän reunaan, istuessa tuolin käsinojiin. Jos pöydässä ei ole nojausvaraa, siinä lähtee liikaa kannattelemaan käsiä hartioilla.

Kotona on usein rajalliset mahdollisuudet hyvään ergonomiaan. Tärkeintä hyvän ergonomian kannalta ei olekaan säädettävä pöytä vaan se, että asento ei ole liian pitkään staattinen.

– Tärkeää olisi, että pystyisi työskentelemään eri asennoissa. Työasennot eivät välttämättä ole kovin hyviä, mutta päivän mittaan niitä olisi hyvä vaihdella. Jossakin työskentely onnistuu seisten, jossakin istuen, Työterveyslaitoksen vanhempi asiantuntija Irmeli Pehkonen sanoo.

Julkaistu Evento-lehdessä 3/2021.

Tilaa Evento!

Tilaa digilehti!

Sulje mainos Tilaa Evento