Missä raha ja kasvu luuraa?

Olen teettänyt Haagan ja Tampereen restonomiopiskelijoillani säännöllisesti tehtävän, missä he analysoivat Finnairin, HK:n, Kotipizzan, Restamaxin, Rovion ja Scandicin pörssikursseja ja bisneslupauksia. Kaikille pienryhmille olen antanut kysymyksen, mihin sijoittaisitte rahanne. Matkailuun? Ruokaan? Elämyksiin?

Jatkamme tehtävänpurkua keskustellen, mistä ja missä kasvu syntyy? Tulevatko tuotot kiinalaisista vai Aasian viennistä? Jatkuvasta konseptikehityksestä ja innovoinnista? Mitä odotuksia ja strategisia avauksia löytyy vuosikertomuksista? Mitkä yritykset ovat kaupan?

Pohdimme ja ennakoimme, mitä tunnusluvut, ennusteet ja trendit tosiasiallisesti kertovat. Pahoja jatkokysymyksiä opiskelijoilleni on, uskovatko he itse omaan alaamme. Millaisen kotimaisen ruoka-, elämys- tai matkailuteollisuuden horisontin he näkevät? Uskovatko he nopeaan vai kestävään kasvuun? Miten uudistaa matkailu- ja ruokateollisuutta?

Itämeren markkinat ovat tyypillisesti elintarvikeyritystemme kasvustrategisessa kartassa. Rohkeimmat katsovat Uralille ja Kaspianmerelle. Suurten matkailuyritystemme kompassi näyttää Aasia-turismin silkkitielle, kun taas ravintolakonsepteille etsitään liikepaikkoja lähimarkkinoiden miljoonakaupungeista. Pietari kuitenkin on ja pysyy ikuisena arvoituksena.

Kotimaassa tulosta ja kasvua haetaan tutuin keinoin yritysostoin, laajennuksin, hinnan korotuksin ja kustannussäästöin. Ulkonasyömisen markkinoilla on aina tilaa uusille konsepteille, kun vanhat väsyvät. Varsinkin pikaruokakonsepteilla on kysyntää volyymi- ja sesonkipaikoissa sekä asemilla ja areenoilla.

Vuokrat vain tuppaavat nousemaan, jolloin suorituskykyä on pakko pyrkiä parantamaan tuotanto- ja palveluteknologioin. Automatiikka ja robotit ovat kuitenkin vielä suurempi kuluerä kuin henkilöstö. Onkin parannettava henkilöstökokemusta sekä valmennettava ja sitoutettava keskijohtoa!

Erityisesti nousukautena on analysoitava ostoja ja hävikkiä, jotta saadaan tuhlaava keittiö tuottamaan. Tiskin taakse jämähtäneet tarjoilijat on saatava myymään ja edes juttelemaan asiakkaille. Keskeistä on työn tuottavuuden lisääminen prosesseja sekä työ- ja palvelupolkuja tutkimalla. Miten valtavasti aikaa digitalisoituminen vie ja päämäärättömään asioiden toimittamiseen!

Kaikkinensa hybridialamme liiketoimintastrateginen maisemointi on rikastunut, ja isot toimijat katsovat yli toimialarajojen tutkien, tuleeko sekä nopea että kestävä kasvu biotaloudesta, keinoälystä vai matkailusta.

Alamme pörssiyritykset ovat lisänneet toimialamme näkyvyyttä ja liiketoimintastrategista keskustelua taloussivustoilla. Taloustoimittajille kyse on vihdoin viimein muustakin kuin annosdesignista ja mestarien gastrotaiteesta. Meidän kaikkien ammattilaisten tehtävä on puolestamme osoittaa asiakkaille ja sijoittajille, että vieraanvaraisuusalallamme tulos tehdään nyt ja tulevaisuudessa sekä ihmis- että konevoimin.

Vesa Heikkinen, yliopettaja Tampereen ja Haaga-Helian ammattikorkeakoulut