Messukeskus hioo Matkamessuistaan maailman vastuullisinta matkailualan tapahtumaa

Messukeskus on asettanut tammikuussa järjestettäville Matkamessuilleen kunnianhimoisen tavoitteen: ponnistaa maailman vastuullisimmaksi matkailualan tapahtumaksi. Tänä vuonna tavoite näkyy jo messujen ohjelmassa, osastoratkaisuissa ja vastuulliset palvelut mahdollistavassa Messukeskuksen ilmastotyössä. Matkamessut järjestetään Messukeskuksessa 16.-19. tammikuuta.

”Messukeskuksen teot energian säästämiseksi, uusiutuvan energian lisäämiseksi sekä jätteiden vähentämiseksi ja hyötykäytön lisäämiseksi auttavat Matkamessuja kohti tavoitetta olla maailman vastuullisin matkailualan tapahtuma. Tavoitteemme on olla kymmenen vuoden päästä 110 % hiilineutraali toimija. Hyötykäytämme jo nyt 99 % jätteistä. Panostamme myös kasvisruokaan ja hävikkibrunsseihin, ja jo nyt messuilla tarjotusta ruoasta 85 % on lähellä tuotettua ja kotimaisista aineksista valmistettua. Suomessa pääsemme nauttimaan maailman puhtaimmasta hanavedestä, ja kannustammekin kansainvälisiä Matkamessujen vieraita pulloveden juomisen sijaan tuomaan oman juomapullon ja täyttämään sitä. Tarvittaessa juomapullon voi myös ostaa messuilta”, kertoo Matkamessujen myyntiryhmäpäällikkö Anna Suominen.

Anna Suominen tiimeineen opastaa Matkamessuille osallistuvia yrityksiä valitsemaan kierrätettäviä osastomateriaaleja, kierrättämään osastolla syntyvät jätteet ja panostamaan digitaalisuuteen.

Vastuullisuus näkyy Matkamessujen ohjelmassa

Kymmenen vuotta sitten ensimmäisen kerran allekirjoitettu Helsinki Declaration -sitoumus uusitaan nyt Matkamessuilla. Ensimmäisen version on allekirjoittanut yli sata matkailualan toimijaa, ja uuden version tarkoituksena on muistuttaa matkailualaa vastuullisen matkailun periaatteista ja kannustaa uusia toimijoita sitoutumaan vastuulliseen toimintaan matkailualalla.

Matkamessuilla järjestetään ensimmäistä kertaa kaikkien messuille osallistuvien toimijoiden vastuullisuuskilpailu, jossa haetaan vastuullisia matkailutuotteita, -palveluita tai toimenpiteitä. Kilpailun finalistit esittäytyvät messukävijöille Matkamessujen ohjelmalavalla. Kilpailun tuomaristo valitsee finalisteista voittajan, joka saa Messusäätiön 3000 euron palkintorahan.

Vuosi sitten suuren suosion saaneet Maata pitkin -matkamessut järjestetään nyt Matkamessujen yhteydessä, ja maata pitkin matkustamisesta on koko messujen ajan lukuisia puheenvuoroja.

Kumppaneille ja asiakkaille entistä vastuullisempi messuosallistuminen

Matkamessuille osallistuu vuosittain lähes 1000 yritystä ympärif
maailman.

”Matkamessuille osallistuu vuosittain lähes 1000 yritystä ympäri maailman, joten panostamme siihen, että osallistuvien yritysten messuosallistuminen olisi mahdollisimman vastuullinen ja ympäristöystävällinen. Sijainti Pasilan juna-aseman vieressä mahdollistaa julkisen liikenteen hyödyntämisen. Kannustamme osallistujia myös pohtimaan etukäteen messuille tuotavien esitteiden ja tuotteiden määriä ja materiaaleja”, Suominen jatkaa.

Myös sosiaalinen vastuu on Matkamessuilla otettu huomioon. Matkamessujen yhteistyö avustusjärjestö Suomen UNICEFin kanssa jatkuu vuonna 2020, ja UNICEF osallistuu Matkamessuille omalla osastollaan, mutta lisäksi myös kouluttaa messuille osallistuvia yrityksiä kohtaamaan asiakkaansa mahdollisimman hyvin. Yhteistyössä Ammattiopisto Liven kanssa toteutettava Huilipalvelu palvelee niin Matkamessuille tulevia yrityksiä kuin liveläisten oppimista työpaikalla.

”Tulevaisuudessa haluamme tarjota paremmat eväät vastuullisuuteen myös Matkamessuille osallistuville yrityksille. Messuosaston hiilijalanjälkeä voi pienentää esimerkiksi valitsemalla uudelleen käytettäviä materiaaleja, kierrättämällä osastolla syntyvät jätteet ja panostamalla digitaalisuuteen. Vastuullisuusmerkki tuoteluettelossamme helpottaa jatkossa näytteilleasettajiamme näissä valinnoissa”, Suominen kertoo.

Matkamessujen ohjelmaan voi tutustua osoitteessa www.matkamessut.fi

@matkatravelfair | #matka2020

Eva Kiviranta

Tiedottaja

Messukeskus

*Kaupallinen yhteistyö