Kokous- ja tapahtumatilojen markkinapaikkana tunnettu MeetingPackage.com julkisti, että se on kerännyt 1,5 miljoonaa euroa rahoituskierroksella. Tarkoituksena on vauhdittaa yrityksen kansainvälistä kasvua. Rahoituskierrokseen osallistuivat yhtiön olemassa olevat sijoittajat, joukko uusia enkelisijoittajia sekä Falkensteiner Ventures Keski-Euroopasta.

Meetingpackage.com on laajentanut palveluvalikoimaansa hotelleille ja kokouspaikoille. Uudet palvelut auttavat kokouspaikkoja myynnin tehostamisessa ja kustannusten pienentämisessä.

Yhtiö kiteyttää palvelunsa kolmeen osa-alueeseen: kokouspaikkojen omien myyntikanavien optimointiin korvaamalla verkkolomakkeet ja turhat sähköpostikyselyt online-varausmoottorilla, keskitettyyn lisämyyntiin globaalin jakelukanavaverkoston keinoin ja järjestelmien yhteensopivuuden mahdollistamiseen joustavien rajapintojen avulla. 

MeetingPackage.comin toimitusjohtajan Joonas Aholan mukaan kokous- ja tapahtumatilojen myynti on edelleen hidasta ja tehotonta, vaikka toimialalla on jo paljon markkinapaikkoja.

– Kokouspaikat kokevat suurimmaksi ongelmakseen sen, että taustajärjestelmät eivät keskustele markkinapaikkojen ja myyntikanavien kanssa. Asiakkaille tämä näkyy pitkinä vastausaikoina, joka heikentää asiakaskokemusta.

Ongelman ratkaisemiseksi MeetingPackage.com auttaa Aholan mukaan kokouspaikkoja niiden omien myyntikanavien ja -prosessien kehittämisessä, jotta varausprosessi olisi asiakkaille miellyttävä.

– Integraatioiden ja varausteknologian avulla kokouspaikat voivat käsitellä niin omat kuin myös yli 500 jakelukanavan varaukset samassa palvelussa. Tämä oli vaadittu toimenpide, jotta voimme aidosti tehdä kokoustilojen varaamisesta yhtä helppoa kuin hotellihuoneiden varaamisesta, kertoo Ahola. 

Ahola kertoo, että yritys haluaa aidosti olla osana ekosysteemiä ja tarjoaa siksi kokoustilojen inventaarion niitä tarvitseville, oli kyse listauspalvelusta, liikematkatoimistosta tai yrityksestä. Yrityksen tekemä strateginen muutos vaikutti kilpailutilanteeseen siten, että osa entisistä kilpailijoista muuttui tärkeiksi kumppaneiksi ja osaksi sen jakelukanavaverkostoa.

– Kokoustilojen online-varaaminen on yksi harvoista matkailualan sektoreista, jota ei ole vielä kunnolla digitalisoitu. Mielestämme MeetingPackagella on markkinoiden paras ratkaisu tähän ongelmaan. Sijoituksen lisäksi tulemme edesauttamaan yhtiön kasvua Keski-Euroopassa kontaktiverkostomme ja mittavan toimialakokemuksemme kautta, toteaa Falkensteiner Venturesin toimitusjohtaja Beat Blaser.

Ahola uskoo, että yli sadan miljardin euron globaali kokousmarkkina on vihdoin valmis vähentämään manuaalista työtä digitalisoimalla ja tehostamalla varausprosesseja.

MeetingPackage.com perustettiin vuonna 2014. Sitä käyttävät tuhannet hotelliasiakkaat ja yli 500 jakelukanavaa. Yhtiöllä on toimipisteitä Suomessa, Tsekeissä, Italiassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa, Itävallassa ja Yhdysvalloissa.