Management Events – kansainvälistymällä kasvanut

Ennen nykyistä toimitusjohtajan pestiään Jenni Tolosella on ollut Management Eventsillä kymmenkunta toimenkuvaa. Suurinta osaa tehtävistä ei ollut aiemmin olemassa, vaan ne liittyivät yrityksen kasvuun ja kansainvälistymiseen. – Olen päässyt tekemään asioita, joita en itse tiennyt osaavani.

Jenni Tolonen aloitti Management Eventsillä 2004. Tuolloin kymmenvuotiaan yrityksen kansainvälistyminen oli vasta käynnistymässä. Nyt, 14 vuotta myöhemmin, yhtiöllä on toimipaikat 13 maassa Euroopassa ja Aasiassa.

Olli Muuraisen perustama Management Events on erikoistunut yritysjohdon verkostoitumistapahtumiin ja konferensseihin. Kansainvälistyminen on sujunut vauhdilla, mikä on harvinaista suomalaiselle palveluyritykselle.

Toimintamaita on tullut lisää keskimäärin yksi vuodessa. Ensimmäinen markkina-alue kotimaan ulkopuolella oli tietenkin Ruotsi. Tanskan, Hollannin ja Itävallan toimistot avattiin pian sen jälkeen. Tolonen itse toimi ME:n Norjan maajohtajana 2010–2011.

Entry levelin projektikoordinaattorista toimitusjohtajaksi johtaneelle urapolulle on mahtunut monta nimikettä liiketoiminnan, prosessien ja kouluttamisen kehittämisessä. Suurin osa tehtävistä oli kasvuyritykselle uusia, kuten markkinatutkimusyksikön perustaminen ja palkitsemismallien kehittäminen.

– Ei ollut valmiita hahloja. Paljon on opittu myös kantapään kautta. Siitä on hyötyä nykyisessä tehtävässä, kun ihmiset miettivät kanssani urapolkujaan, Tolonen sanoo. 

Ei lasikattoja eikä kiintiöitä

Management Eventsillä urapolkuja on nykyään paljon, yli kolmesataa. Pelkästään Kuala Lumpurin toimistolla on saman verran väkeä kuin Tolosen aloittaessa oli koko firmassa; 40 henkilöä. Uusia työntekijöitä rekrytoidaan jatkuvasti, ja henkilöstön mediaani-ikä on alle 30 vuotta.

– Moni tulee meille heti valmistuttuaan tai toiseen työpaikkaansa. Itse aloitin 24-vuotiaana.

Toimitusjohtajan mukaan Management Eventsillä kukaan ei ole päässyt eikä joutunut johonkin tehtävään siksi, että on tietyn ikäinen. Sukupuolten tasajako yhtiön johtoryhmässäkin on sattumaa.

– Meillä ei koskaan ole ollut lasikattoja eikä kiintiöitä. 20-vuotiasta kuunnellaan samalla tavalla kuin muitakin.

Henkilöstön laajasta ikähaarukasta Tolosella ei ole kielteistä sanottavaa.

– Diginatiiveja on paljon, ja pyrin heiltä oppimaan. Meillä ei tarvita konsultteja kertomaan, miten milleniaalien kanssa toimitaan. Koska heitä on talossa, pystymme keskustelemaan, mitä he odottavat viestinnän avoimuudelta.

Avokonttorissa moni pysähtyy juttelemaan ja kysymään toimitusjohtajalta. Yksi vakiokysymys on ”oletko oikeasti aloittanut jo vuonna 2004?” Rekrytointikin on muuttunut niistä ajoista, kun Jenni Tolonen ”myi” itsensä Management Eventsille.

– Tänä päivänä on paljon enemmän kyse siitä, mitä meillä on antaa työntekijälle. Katson tietenkin henkilön sopivuutta talon kulttuuriin, mutta myös meidän sopivuutta henkilöön.

Tietenkin tapahtuma-alalla tarvitaan energisiä tiimipelaajia, joilla on luontainen kiinnostus ihmisiin. Se ilmenee Tolosen mukaan siinä, miten ihmiset ottavat kontaktia ja saavat keskustelua aikaan.

– Myös tavoitteellisuutta on oltava, olemme myyntiorganisaatio. 

Euroopassa verkostoidutaan, Aasiassa kouluttaudutaan

Management Eventsin organisaatiosta on vaikea löytää introvertin suomalaisen stereotypiaa, vaikka eniten henkilöstöä on pääkonttorilla Helsingissä. Heistäkin yli kolmannes on kansainvälisiä tiimejä. Euroopasta jo mainittujen maiden lisäksi yhtiö toimii Saksassa, Sveitsissä ja Turkissa. Uusin toimisto avattiin marraskuun alussa Prahaan. ME ei ainakaan vielä järjestä Tšekin markkinoilla omia tapahtumia, vaan siellä hoidetaan kansainvälistä myyntiä ja rekrytointeja.

Euroopassa yritysjohdon tapahtumat liittyvät pääosin verkostoitumiseen.

– Täällä on enemmän kyse siitä kenet tapahtumassa tapaa. Aasiassa ollaan lähempänä perinteistä sisältöpainotteista seminaaria, ja puhujien määräkin on isompi.

Meillä kukaan ei ole päässyt eikä joutunut johonkin tehtävään siksi, että on tietyn ikäinen.”

ME:n Kaakkois-Aasian valloitus alkoi Singaporesta yli kolme vuotta sitten. Kuala Lumpurin toimisto avattiin viime vuoden maaliskuussa. Jo ensimmäisistä pikkujouluista toimitusjohtajalle lähetetyt kuvat ovat samankaltaisia kuin pitkään Euroopassa toimineesta konttorista. Myös Malesian markkinoilla rekrytoinneissa onnistuminen on ollut ratkaisevaa.

– Olemme olleet onnekkaita tiimin kasaamisessa. People positioning on tärkeää, eli että on tarjontaa omalle henkilöstölle. Me erottaudumme matalalla organisaatiolla, ja palkitsemisesta on paljon keskustelua. Monelle aito ihmisistä välittäminen ei siellä ole aiemmin ollut säännöllinen kokemus.

Kuala Lumpurin tiimistä melkein kaikki ovat paikallisia rekrytointeja. Joukossa on vain yksi eurooppalainen, jolla on takanaan kuuden vuoden jakso Helsingissä.

Aasiassa oltava nopea ja napakka

Kuala Lumpurin toimistolta Management Events operoi myös Australian ja Lähi-idän tapahtumatarjontaansa. Ensimmäiset tilaisuudet Dubaissa ja Australiassa ovat maaliskuussa. Asiakkaat eri maissa ovat osin samoja. Myös ne toimivat useissa maissa, esimerkkinä isot ict-firmat ja konsulttitalot.

– Aasiassa on tärkeää, että tehdyt lupaukset täytetään. Pitää toimittaa vähintään se, mitä on luvattu. Se tarkoittaa perusasioiden huolellista tekemistä.

Suomalaisilla, kuten muillakin pohjoismaalaisilla, on luotettava maine. Silti paikallisilla referensseillä on enemmän painoa.

– Tietyissä asioissa Euroopassa ollaan paljon edellä, ja hyödynnämmekin niitä trendejä, Tolonen kertoo.

Hänestä finanssisektori, mobiilipankit ja asiakaskokemuksen digitalisaatio ovat sellaisia esimerkkejä. Myös vähittäiskaupan murros retailtainmentiin (retail + entertainment) kiinnostaa Aasiassa.

– Asiakkaiden silmissä tärkeämpää kuin kokemus kymmenestä eurooppalaisesta maasta on, että joku Aasian alueelta kertoo, että näillä on hyvä tuote. Ja meillä on jo Singaporessa tyytyväisiä asiakkaita.

Aasian maissa myyntiprosessi on Tolosen mielestä suoraviivaisempi kuin Euroopassa, vaikka täällä päättäjien tavoitettavuus on parempi. Euroopassa melkein kenelle tahansa voi soittaa suoraan, Aasiassa sellainen ei onnistu.

– Siellä prosessissa on enemmän päätöksentekijöitä, ja on päästävä keskustelemaan suoraan lopullisen päättäjän kanssa. Meille oikea kontakti on se, joka oikeasti päättää. Sinnikkyydellä ja fact based -asenteella pääsee puheille, mutta on oltava nopea ja napakka. Tarjouksen lähettäminen ja viikon kuluttua soittaminen ei toimi.

Trendit tulevat asiakkailta

Onko Management Events Aasiassa enemmän koulutusorganisaatio vai tapahtumajärjestäjä? Toimitusjohtaja kehuu kysymystä, ja arvelee yhtiönsä olevan asiakkaan silmissä tapahtumajärjestäjän boksissa. Tarve tavata ihmisiä ja kuulla sisältöä tulee maailman muutoksesta.

– Se on luonut liiketoimintamahdollisuuden. On paljon aiheita, joista tietäminen on helppo kokea tarpeelliseksi.

Tapahtumajärjestäjälle kiihtyvä muutos tarkoittaa, että on oltava ajan hermolla aiheiden ja tematiikan osalta.

Management Eventsin 
toimitusjohtaja
 Jenni Tolonen.
Management Eventsin toimitusjohtaja Jenni Tolonen.
Vinkkelin yrittäjä ja
sommelier 
Antti Uusitalo.
Vinkkelin yrittäjä ja sommelier Antti Uusitalo.

– Sitä ei voi kukaan tehdä yksin, mutta meillä on 200 ihmistä päivittäin asiakaskontaktissa. Heidän havaintonsa on nopeasti strukturoitava, sillä tietämys tulee asiakkailta. Me keskustelutamme asiakkaita säännöllisesti ja selvitämme, mitä yrityspäättäjät ennakoivat. Keskitymme siihen, että näemme pidemmälle.

Tolonen haluaa väkensä innostuvan siitä, että opetellaan uusia asioita ja seuraavia trendejä. Alustatalous on tällä hetkellä sellainen.

Keskustelutamme asiakkaita säännöllisesti ja selvitämme, mitä yrityspäättäjät ennakoivat. Keskitymme siihen, että näemme pidemmälle.”

Maksuseminaarit tekevät paluuta Euroopassakin. Tolonen sanoo seuranneensa Nordic Business Forumin menestystarinaa ilolla.

– Eurooppa ja Aasia ovat omanlaisensa toimintaympäristöt, mutta niissä on samoja elementtejä. Sisällön on oltava kiinnostavaa, ja osallistumisen pitää tuottaa lisäarvoa.

Muutto edessä

ME järjestää ensi lokakuussa Messukeskuksessa ison eurooppalaisen tekoälytilaisuuden, johon suomalaisten jälkeen suurimmat ryhmät tulevat Saksasta, Ruotsista ja Hollannista.

Kevään aikana Management Eventsin pääkonttori muuttaa. Nykyiset tilat Helsingin Ruoholahdenkadulla omistava Ilmarinen peruskorjaa koko talon. Toimitusjohtajan mukaan firma ei muuta pitkälle, pysyvästi kuitenkin.

– Suurin osa porukasta tulee metro-ratikkalinjalta.

Toimiston muutto puhuttaa talon sisällä, sillä samalla on tarkoitus luopua henkilökohtaisista työpisteistä. Vain taloushallinnon ihmisille ja sovelluskehittäjille, jotka tarvitsevat monta näyttöruutua, jää kiinteä työpiste.

Tolonen tavoittelee ihmisten sekoittumista ja tuttujen lounasporukoiden rikkomista, mikä lisäisi spontaania ajatustenvaihtoa. Se on rohkea tavoite naiselle, joka itse istuu lentokoneessa aina paikalla 6D, jos vain sen saa.

– En koe itseäni kovin turvallisuushakuiseksi, ja olen ajattelultani joustava, mutta käytäväpaikka on oltava, Tolonen naurahtaa.

Tänäkin vuonna hän istuu paljon lentokoneessa.

– Fokus on Kuala Lumpurissa. Australian markkinoiden avaamisessa on vielä paljon töitä, niitä vasta rakennetaan ja myydään.