Lippukaupan linnut ja vippiaitioiden valtiaat

Kuka hankkii vippilipun ja mitä sillä saa? Uskaltaako aikainen lintu ostaa sian säkissä? Evento selvitteli lippukaupan kiemuroita.

Vippi pääsee jonon ohi, juo omassa baarissa, asioi nopeammin vessassa ja nauttii esteettömistä näkymistä sinne, missä tapahtuu.

– Itseensä panostava kuluttaja on valmis maksamaan lisäeuroja mukavuudesta, mutta valtaosa isojen urheilu-, konsertti- ja kulttuuritapahtumien vip-asiakkaista on silti yritysasiakkaita, sanoo Kultalipun toimitusjohtaja Ilkka Sandström.

Sandström ja Kultalippu vuokraavat tapahtumiin vip-aitioita sekä vastaavat maan suurimpien tapahtumajärjestäjien vip-tapahtumien myynnistä ja tuotannoista.

– Yritysasiakas ei tule ensisijaisesti fanittamaan illan esiintyjää, vaan ostaa yhteistä aikaa tärkeän asiakkaansa kanssa. Se, kuinka arvokkaina hän pitää yhteisiä tunteja toimiston ja neuvottelupöydän ulkopuolella, määrittää vippilippuun investoimisen kannattavuuden, Sandström toteaa.

Matematiikka ei välttämättä puolla vippipaketin ostamista, mutta siitä ei lippualan ammattilaisen mukaan olekaan kyse.

– Asiakkaan ajalla on hintansa. Eurooppalaisissa suuryrityksissä 2 000–4 000 euron lippukulu asiakasta kohden on täysin järkevää ja perusteltua.

Tapahtumajärjestäjän tehtäväksi jää tuottaa palvelu, jonka puitteissa yritys ja sen asiakkaat voivat viettää laadukkaasti aikaa yhdessä.

– Monille on tärkeää esimerkiksi yhteinen pyöreä pöytä, johon tarjoillaan. Näin keskustelu ei katkea ruoan- ja juomanhakuun, Sandström tietää.

Yhä useampi käyttää vip-aitiota myös verkostoitumiseen. Erityisen yleistä tämä on erilaisia asiantuntijapalveluita tarjoavien yrittäjien keskuudessa.

– Digiaikanakin on vaikea tehdä kauppaa, jos et käy tutustumassa ihmisiin ja myymässä palveluitasi. Tällöin tulee tietenkin valita tapahtuma, joka mahdollistaa vapaan liikkumisen ja minglauksen.  

Keski-ikäisten miesten markkinat

Vaikka ennustaminen onkin Sandströmin mukaan hankalaa, voivat tietynlaiset tapahtumat lähes säännönmukaisesti odottaa suurta vippilippujen menekkiä.

– Valtaosa suomalaisista vippien käyttäjistä on asiakasvastuullisia myynti- tai toimitusjohtajia, ja keskimäärin tähän asemaan pääsemiseksi tarvitaan tietty määrä maileja mittariin. Toivottavasti saamme asiakkaiksi myös lisää naispäättäjiä, mutta toistaiseksi vip-lippujen ostajat ovat useimmiten yli 40-vuotiaita korkeakoulutettuja, hyvätuloisia ja kiireisiä johtoasemassa olevia miehiä, Sandström linjaa.

Yritysasiakas ei tule ensisijaisesti fanittamaan illan esiintyjää, vaan ostaa yhteistä aikaa tärkeän asiakkaansa kanssa.”

– Parhaiten kauppansa tekevät tähän kohderyhmään ja heidän asiakaskuntaansa vetoavat tapahtumat, kuten perinteinen stadionrock, jääkiekko-ottelut ja Neste-ralli. Kokonaan oma lukunsa ovat ilmiöt, kuten Cheek, jonka tekemät tulokset sotivat kaikkia odotuksia vastaan. 

Muutos saattaa kuitenkin vaania nurkan takana.

– Suomen vahva startup-kulttuuri tulee mitä todennäköisimmin murtamaan vanhaa stereotypiaa. Koska myös suuryritysten johtoporras nuorenee herrojen poistuessa eläkkeelle, voivat hyvinkin uudenlaiset tapahtumat kasvattaa lähitulevaisuudessa vip-lippujen osalta suosiotaan. 

Ilkka 
Sandström.
Ilkka Sandström.

Ennakko-ostaja säästää ja sitoutuu

Early bird -kampanjasta lippunsa ostava säästää rahaa, mutta sen vastapainoksi hänen odotetaan sietävän epävarmuutta. Lipunostohetkellä tapahtuman koko ohjelma ei yleensä vielä ole selvillä, ja koska h-hetkeen on reilusti aikaa, voi samalle päivälle ilmaantua toinenkin kiinnostava tilaisuus. 

Sandströmin mukaan aikainen lintu lentää vain, mikäli tapahtumalla on riittävä tunnettuus, historia ja fanikunta.

– Joihinkin tapahtumiin, kuten Flow’hun tai Ruisrockiin sisältyy tietynlainen mielikuva ja odotusarvo. Osallistujilla on luottamus tapahtumaan, sen järjestelyihin, artisteihin, tarjoiluun ja ilmapiiriin. Silloin siihen ollaan valmiita sitoutumaan jo hyvissä ajoin. Mitä enemmän early bird -ennakkomyyntiä saadaan, sitä paremmin tapahtuma todennäköisesti menestyy.

Meidän leveysasteillamme tulee ulkotapahtumissa aina muistaa myös sään vaikutus. Ennakkolipuilla sen merkitystä tapahtuman tuotto-odotuksiin voi ainakin joissain määrin säädellä. 

– Jos säätiedotus lupailee sadetta, jäävät viime hetken liput helposti ostamatta, mutta olemassa olevat liput todennäköisesti käytetään. Sitä paitsi valtaosalla isommista kesäfestareista tarjotaan etenkin vipeille mukavat oltavat, kuten teltat, sadetakit, viltit ja lämmittimet, Sandström muistuttaa. 

Eiku… Saako perua?

Vaikka sää pyllistäisi, ei perus-Pertti saa lippurahojaan takaisin. Mutta entä, jos pääsy tilaisuuteen estyy esimerkiksi sairauden vuoksi?

Sandström sanoo lippuostoksen olevan lähtökohtaisesti sitova, eikä esimerkiksi yhden festariesiintyjän peruuttaminen riitä syyksi kaupan purkamiseen. Sairastapauksissa kannattaa kuitenkin ottaa yhteyttä lipunmyyjään. Lisäksi useat lippukaupat tarjoavat lipun oston yhteydessä lisämaksusta erillistä vakuutusta, joka korvaa lipun arvon esimerkiksi sairauden tai onnettomuuden sattuessa.

– Lippujen jälleenmyyntiä lippukauppiaat eivät lähtökohtaisesti suosittele, sillä sähköisten lippujen aikakautena siihen liittyy paljon riskejä ja riidan mahdollisuuksia, Sandström huomauttaa.

– Euroopasta tutut lippukauppojen omat jälleenmyyntipalvelutkaan eivät Suomen pienillä markkinoilla valitettavasti kannata, sillä loppuunmyytyjä suurtapahtumia syntyy niiden tarpeisiin liian vähän.

Myös yritysten vip-lipuissa lähdetään sitovan kaupan periaatteesta, mutta järjestelynvaraa saattaa silti löytyä. Syyn täytyy kuitenkin olla melko painava.

– Mitä aikaisemmassa vaiheessa yritysasia­kas ottaa yhteyttä, sitä parempi lähtökohta neuvotteluille saadaan. Tällöin saattaa tapauskohtaisesti onnistua esimerkiksi lippujen siirto seuraavaan tapahtumaan.

Nordic Business Forum ennakkomyy varmaa tuotetta

Syyskuussa yhdeksättä kertaa järjestettävän Nordic Business Forumin lipuista 60 prosenttia myytiin early bird -lippuina viimevuotisen tapahtuman lopussa.

Maaliskuun alussa kansainvälisen konferenssin toimitusjohtajasta hallituksen puheenjohtajaksi siirtynyt Hans-Peter Siefen kertoo, ettei kyse ole poikkeuksesta: tahti on ollut sama aikaisempinakin vuosina.

Sikaa säkissä Nordic Business Forumin ennakko-ostajat eivät kuitenkaan joudu hankkimaan.

– Tulevan tapahtuman sijainti, päivämäärät, teemat ja suuri osa puhujista on tiedossa jo ennakkomyynnin alkaessa, Siefen sanoo.

– Lisäksi asiakkaamme tietävät, että tapahtuman lähestyessä hinta ainoastaan nousee. 50 prosentin alennuksen saa vain ennakkomyynnistä, eikä viime hetken tarjouksia tule. 

Tapahtuma onkin viimeiset viisi vuotta ollut loppuunmyyty jo kuukausia etukäteen.

Nordic Business Forumiin on tarjolla kolmen eri kategorian lippuja. Peruslippuun kuuluu konferenssin koko ohjelma, catering sekä pääsy tapahtumatallenteisiin 30 päivän ajan tapahtuman jälkeen. 500 euroa kalliimmalla vip-lipulla pääsee myös mukaan puhujien vip-luennoille sekä ensimmäisen tapahtumapäivän vip-iltaan. Lisäksi lippu takaa vip-paikan seminaarisalissa.

Vip-lippua 1 000 euroa hintavampia first class -lippuja myydään vain reilut 70 kappaletta, ja ne loppuivat tälläkin kertaa heti kättelyssä. Niillä saa seurata ohjelmaa kahden ensimmäisen rivin keskimmäisistä katsomolohkoista, minkä lisäksi ne oikeuttavat kaikkeen vip-sisältöön sekä erillisiin meet & greet -sessioihin puhujien kanssa. Lippuun kuuluu myös pääsy lounge-tilaan parempien tarjoilujen ja muiden lisämukavuuksien pariin.

– Vip- ja first class -lippuja ostavat kaikenlaiset asiakkaat, jotka haluavat päästä nauttimaan kaikesta lisäsisällöstä, Siefen toteaa.

– Sisällöllinen ero vipin ja first classin välillä on pienempi kuin vipin ja peruslipun välillä. Vip-lipulla saa jo aimo siivun lisäsisällöstä, mutta first class antaa eksklusiivisemman mahdollisuuden tavata puhujia ja esittää heille kysymyksiä. Se hankitaan silloin, jos maailmanluokan puhujaan halutaan saada varma puheyhteys.