Kymmenen vuotta tapahtumien ytimessä (osa 2)

Tänä vuonna luetaan Eventon kymmenettä vuosikertaa. Millaisissa tunnelmissa lehti perustettiin, mitä vuosiin on mahtunut ja miltä tulevaisuus näyttää? Kysyimme lehteä perustamassa olleelta liiketoimintajohtajalta, kahdelta päätoimittajalta ja alusta asti mukana olleelta yhteistyökumppanilta.

Kohti tapahtumien kansainvälistä huippua

Heli Koivuniemi

Länsiväylän päätoimittaja, Eventon päätoimittaja 2014–21

Heli Koivuniemi.

Heli Koivuniemi oli ehtinyt toimia Aromin toimituspäällikkönä kuusi viikkoa, kun Eventon päätoimittajan paikka vapautui. Hänelle pesti oli paluu tapahtumien pariin.

– Ennen toimittajan uraani olin järjestänyt assistenttina kokouksia, tapahtumia ja satojen osallistujien kongresseja. Toki maailma oli muuttunut 90-luvulta ja vuosituhannen vaihteesta, Koivuniemi toteaa.

Uuden päätoimittajan ensimmäisiin tehtäviin kuului uusien Evento Awards -tuomareiden haku.

– Onneksi olin tutustunut MPI Finlandin Antti Lumiaiseen ja Paula Blomsteriin, jotka ehdottivat tuomariksi Valkoisen talon Clintonin-aikaista tapahtumajohtaja Laura Schwartzia.

Eventon budjetti ja kansainvälistesti tunnetun tapahtumavaikuttajan hintapyyntö olivat kuin eri planeetoilta, mutta niin vain neuvotteluissa päästiin molempia osapuolia tyydyttävään tulokseen.

– Suomen pääuutismedioihinkin noussut Laura-huuma oli Eventolle ja Evento Awardsille huikea juttu. Pian Laura saapui Suomeen uudelleen, kun kustansimme hänen Syö, juo & menesty -kirjansa suomennoksen.

Schwartzilla oli Koivuniemen mukaan suuri merkitys Eventon kansainvälistymisen vauhdittajana. Pian sen jälkeen eventolaisia jo pyydettiin EuBea-kilpailun (nykyinen Bea World) tuomaristoon arvioimaan Euroopan parhaita tapahtumia.

Eventolla on ollut iso rooli aiemmin sirpaloituneesti järjestäytyneellä tapahtuma-alalla.”

Heli Koivuniemi

 

– Evento-urani kohokohtina mieleen on jäänyt suomalaisten menestys kansainvälisissä kilpailuissa. Ne ovat olleet hienoja hetkiä koko alalle, ja on ollut upeaa jakaa paikan päällä iloa tekijöiden kanssa.

Eventon, Aromin ja Shakerin päätoimittajuuksien yhdistyttyä toimituspäälliköiden rooli käytännön työssä kasvoi. Päätoimittajan tärkeimmiksi tehtäviksi muodostuivat verkostoituminen ja puheenaiheiden nostattaminen.

– Tapahtuma-alan ihmisten kohtaamiset ja keskustelut esimerkiksi Evento Dateissa ovat olleet todella arvokkaita. Alan toimijat ovat aitoja, välittömiä, idearikkaita, intohimoisia ja sitoutuvia. Sillä asenteella pärjää, niin kovasti kuin korona onkin alaa lyönyt, Koivu-niemi kannustaa.

Tapahtumateollisuuden ytimen hän ei usko muuttuvan koronanjälkeisessäkään maailmassa.

– Toteuttamistavat ja alustat voivat muuttua, mutta tapahtuma tehdään aina ihmiseltä ihmiselle. Kasvokkain kohtaamisista tulee entistä arvokkaampia, mutta uudenlaiset osallistumismahdollisuudet jäävät niiden rinnalle lisäämään demokratiaa. Etänä voi osallistua myös silloin, kun se pitkän matkan tai lastenhoitajan yllättävän perumisen vuoksi ei muuten olisi mahdollista.   

Seitsemän idea- ja tapahtumarikkaan Evento-vuoden jälkeen Koivuniemi siirtyi tänä keväänä uuteen työhön Länsiväylän päätoimittajaksi. Kotiseuturakkaalle espoolaiselle kyseessä on uusi unelmatyö. Yksi on kuitenkin varmaa.

– Tapahtumat eivät häviä seurannan kohteistani nytkään! 

_______

Tapahtumatekniikasta kokonaisvaltaisiin elämyksiin

Jarno Uusitalo

Bright Finlandin toimitusjohtaja

Jarno Uusitalo.

Eventon ensimmäisessä numerossa todettiin, että viesti saa näkyä.

”Isot screenit toistavat yrityksen visiota ja henkilöstökyselyn tulokset ovat kaikkien nähtävillä reaaliaikaisesti. Tyylikkäät tekniset ratkaisut kohottavat tilaisuuden arvostusta ja saavat kiitosta kriittiseltäkin yleisöltä”, tiedettiin päätoimittaja Anne Lahnajärven kirjoittaman jutun ingressissä. 

Juttu käsitteli KPMG:n vuosittaista henkilöstöpäivää, jossa visuaalisuus ja teknisyys olivat suuressa roolissa. Omin voimin suunnitellun tapahtuman tekniset ratkaisut oli ostettu jo pitkään RGB:ltä, jonka myyntijohtaja Jarno Uusitalo sanoi ulkopuolisia osaajia kaivattavan juuri korkeatasoiseen esitystekniikkaan, monikameratuotantoon ja graafiseen sisällöntuotantoon.

– Mitä näyttävämpi visuaalinen viesti, sitä vahvempi muistijälki siitä jää, Uusitalo linjasi.

Sittemmin RGB yhdistyi Bright Finlandiin, jonka toimitusjohtajana Uusitalo on jo pitkään vaikuttanut. Kumppanuus Eventon kanssa on jatkunut keskeytyksettä alusta alkaen, ja jo sitä ennen yhteistyötä tehtiin Aromi-lehden PRO-gaalaan liittyen.

-– Kymmenisen vuotta sitten Nina kysyi, olisiko Eventon perustamisessa minusta ideaa. Olihan siinä. Sillä tavalla saatiin tiedostusta ja arvostusta alalle, joka oli jo silloin merkittävä, mutta suurelle yleisölle näkymätön työllistäjä, Uusitalo kertoo.

Asiantuntijahaastattelujen lisäksi Uusitalo, RGB ja sittemmin Bright ovat näkyneet Eventon sivuilla mainoksissa ja mainosartikkeleissa.

– B2B-kentällä muutoksista tiedottaminen on haastavaa. Tiedämme kuitenkin alan ihmisten lukevan Eventoa, jossa saamme luontevasti esiteltyä tuotekehitystä sekä uusia konsepteja ja toimintoja. Evento välittää neutraalia, hyvää viestiä sekä alasta että meistä yrityksenä.      

Lisäksi Bright on ollut tavalla tai toisella mukana jokaisen Evento Awardsin toteutuksessa. Kilpailutöistä on heijastunut se, kuinka suurin harppauksin tapahtuma-ala on liikkunut eteenpäin.

– Kymmenen vuotta sitten tapahtumatekniikkafirmoilta vuokrattiin laite, jolla toistettiin ääntä, näytettiin kuvaa tai valaistiin. Nykyään kyse on muustakin kuin pelkästä laitteesta: osaamisesta, tunnelmasta ja kokonaisvaltaisuudesta, Uusitalo vertaa.

– Silti se, mitä sanoin vuonna 2012 visuaa-lisuuden vaikutuksesta muistijälkeen, pitää edelleen paikkansa. Näyttävyys ja showmeininki ovat levinneet konserttilavoilta yritystapahtumiin.

Kymmenessä vuodessa myös henkilöstön merkitys on korostunut.

– Toimiala on muuttunut ammattimaiseksi ja osaajien tärkeys kasvanut. Tekninen kehitys, digitalisaatio ja laitteiden monimutkaistuminen edellyttävät jatkuvaa koulutusta. Kymmenen vuotta sitten käytössä oli vielä analogisia laitteita, nyt kaikki koostuu biteistä.

Korona-aikana virtuaalitapahtumia tehneen Uusitalon mukaan elämyksellisyys pitää pintansa myös pandemian väistyessä.

– Virtuaalitoteutukset eivät syrjäytä fyysisiä tapahtumia, mutta jäävät yhdeksi vaihtoehdoksi niiden rinnalle. Uskon ihmisten olevan jatkossa entistä tietoisempia myös esimerkiksi kausi-influenssojen ja norovirusten leviämisestä.

 

Jarno Uusitalon kick off -vinkki

Evento 1/2012

Tehkää oma musiikkivideo, suunnitelkaa se ja näytelkää. Ammattikuvaaja kuvaa ja editoi, ja lopputulos on kaikkien riemuksi katseltavissa jo samana päivänä.

Jarno Uusitalon exit-vinkki

vuoteen 2021

Kun koronavirus väistyy, järjestäkää henkilöstölle paluu töihin -tapahtuma. Siellä haudataan historia sekä sovitaan etätöiden hoidosta ja muista työtavoista uuden normaalin aikakaudella.

Evento ja minä

”Olin aloittanut freetoimittajana puolisentoista vuotta aiemmin ja vuoden 2012 alussa pohdin, kenelle vielä voisin tarjota palveluitani. Päätin aloittaa googlaamalla ammattilehtiä. Ensimmäinen hakutulokseni oli Evento.

Otin yhteyttä päätoimittaja Anne Lahnajärveen, kävin toimituksessa näytillä ja kirjoitin kaikkien aikojen toiseen Eventoon jutut rahoituskonserni Icecapitalin vuotuisesta mailapeliturnauksesta sekä Koneen tuotekehitysosaston Leena Kaarento-Kiurusta. Sen jälkeen jokin juttuni – joko toimituksellinen tai kaupallinen – on löytynyt lähes jokaisesta Eventosta.

Vuonna 2015 sain kunnian suomentaa Laura Schwartzin Syö, juo & menesty -kirjan ja pian sen jälkeen toimin pari vuotta Eventon toimituspäällikkönä. Mieleenpainuvimpia Evento-muistoja lienevät useammatkin aamuneljään kestäneet Evento Awards -jatkot sekä muun muassa Tanskaan, Sveitsiin ja Kroatiaan vieneet juttukeikat. Vanhoja lehtiä selatessani yllätyin positiivisesti myös siitä, kuinka paljon olen saanut palstatilaa toisen kotimaani Viron tapahtumakuulumisille.

Avustajayhteistyöni Eventon kanssa jatkuu edelleen, sillä tiikeri ei pääse raidoistaan ­– ja miksi tarvitsisikaan. Minä tiedän, mitä Evento haluaa ja Evento tietää, mitä minulta saa. Win-win!”

Terhi Pääskylä-Malmström

Freetoimittaja ja tämän jutun kirjoittaja, Eventon toimituspäällikkö 2015–17

Terhi Pääskylä-Malmström
Terhi Pääskylä-Malmström

Julkaistu Evento-lehdessä 3/2021.

Tilaa Evento!

Tilaa digilehti!

Sulje mainos Tilaa Evento