Eventon liiketoimintajohtaja Nina Harlin. Kuva: Mika Levälampi
Eventon liiketoimintajohtaja Nina Harlin. Kuva: Mika Levälampi

Kymmenen vuotta tapahtumien ytimessä (osa 1)

Tänä vuonna luetaan Eventon kymmenettä vuosikertaa. Millaisissa tunnelmissa lehti perustettiin, mitä vuosiin on mahtunut ja miltä tulevaisuus näyttää? Kysyimme lehteä perustamassa olleelta liiketoimintajohtajalta, kahdelta päätoimittajalta ja alusta asti mukana olleelta yhteistyökumppanilta.

Laadukas sisältö saa ihmiset liikkeelle

Nina Harlin

Eventon liiketoimintajohtaja 2012–

Syksyllä 2011 Aromin ja Avecin (nyk. Shakerin) toimitukseen ilmestyi tanskalainen tapahtuma-alan julkaisu. Se oli palannut juttumatkalta yhdessä lehtien silloisen toimituspäällikön Jari Lampénin kanssa.

– Oivalsimme, ettei tavoitteellisia yritystapahtumia käsitelty yhdessäkään markkinoillamme olevassa lehdessä. Tässä oli tilaisuutemme luoda jotakin uutta, muistelee talossa jo tuolloin liiketoimintajohtajana työskennellyt Nina Harlin.

Suunnittelutyö käynnistyi vauhdilla ja mukaan saatiin tapahtuma-alalla vaikuttavia kumppaneita sparraajista mainostajiin. Valtaosa heistä on mukana edelleen.

– Kyllähän se kielii onnistuneesta konseptista, Harlin toteaa hyvillään.

Ensimmäinen Evento ilmestyi vuoden 2012 alussa ja sai lämpimän vastaanoton. Seuraavana vuonna uutta näkökulmaa toi Eventoon yhdistetty sihteerien ja assistenttien S&A-lehti, vuonna 2014 oli puolestaan ensimmäisen Evento Awardsin vuoro. Lehdissä käsiteltyjä aiheita ja kumppaneiden palveluja esiin nostavat Evento Date -tapahtumat ovat nekin olleet jo vuosia alleviivaamassa ammattimedian monikanavaisuutta. 

Evento Awards herättää joka vuosi suuria tunteita.”

Nina Harlin

 

– Laadukas, ammattilaisille suunnattu sisältö saa ihmiset liikkeelle, Harlin kiteyttää.

Hän iloitsee Eventon kehittyneen vuosien varrella, mutta myöntää sen välillä myös etsineen linjaansa monien eri alojen toimijoita yhdistävässä kohtaamisbisneksessä. Kymmenentenä ilmestymisvuotena ammattilehden terävimpänä kärkenä ovat kanteenkin painetut tapahtumat, kohtaamiset ja elämykset.

– Ennen koronaa tapahtuma-ala kävi kuumana elämyksellisyyden ympärillä. Lähitulevaisuuden ykköstrendi lienee kuitenkin terveysturvallisuus, Harlin ennustaa ja odottaa mielenkiinnolla Tapahtumateollisuus ry:n kanssa tämän vuoden alussa alkaneen yhteistyön hedelmiä.

– Tähän saakka olemme keskittyneet yritys-, henkilöstö- ja kuluttajatapahtumiin, mutta uskon uuden yhteistyön siirtävän fokusta myös yleisötapahtumien puolelle.

Tähänastisen Evento-taipaleensa kohokohtina Harlinin mieleen ovat jääneet lukuisat kohtaamiset lehden mainostajien ja kumppaneiden kanssa.

– Heidän kaltaisiaan aktiivisia ja aikaansaavia ihmisiä on aina mukava tavata. Lisäksi he ovat vaativia ja tietävät mitä haluavat, mikä pitää riman korkealla myös Eventon toimituksessa.   

_______

Kaikki alkoi Cognacista

”Olin vuonna 2011 silloisen Avec-lehden juttukeikalla Ranskan Cognacissa. Ohjelman lomassa tutustuin tanskalaiseen kollegaan, joka päätoimitti ravintola-, baari- ja tapahtuma-alojen lehtiä. Viimeksi mainittu, Møde & Eventmagasinet, oli heidän varsinainen bisneksensä, ja sen ympärille oli rakennettu kokonainen ekosysteemi alan kilpailuineen ja muine tapahtumineen. Pyysin, että hän lähettäisi minulle lehtiä näytille.

Lehtien saavuttua katselimme niitä toimituksessa ja ehdotin, että perustaisimme samanlaisen. Lopputuloksesta tuli toki vieläkin hienompi ja pian sen ympärille kasvoi oma ekosysteeminsä.

Suurimman osan työajastani veivät Aromi ja Avec, mutta tein säännöllisesti juttuja myös Eventoon. Pidin siellä esimerkiksi oikeinkirjoitukseen keskittynyttä kielipalstaa. Viimeisen Evento-juttuni kirjoitin freelancerina noin vuosi sitten. Nykyisessä työssäni seuraan tapahtuma-alaa ravintolabisneksen kautta.

Evento on mainio osoitus siitä, että kannattaa käydä ulkomailla. Matkojen seurauksena voi syntyä hienoja asioita!”

 

Jari F. Lampén

Vitriini-lehden toimittaja, Eventon toimittaja 2012–16

Ammattilehti työn helpottajana

Anne Lahnajärvi

Mediuutisten päätoimittaja,
Eventon päätoimittaja 2012–14

Eventon perustamisen aikaan Aromin ja Avecin toimittajana työskennellyt Anne Lahnajärvi myöntää suhtautuneensa uuteen lehteen ensin vastahankaisesti.

– Töitä oli paljon ja ajattelin, että varmaan tämäkin kaatuu minun syliini. Pitkän työpäivän jälkeen poikkesin kuitenkin Messukeskuksessa järjestetyillä tapahtuma-alan messuilla. Juteltuani parin osastojaan jo purkavan näytteilleasettajan kanssa olin täysin myyty: tapahtumissa muhi juttuaiheita ja ilmiöitä, Lahnajärvi muistelee. 

Hyvä niin, sillä hänestä tuli kuin tulikin uuden julkaisun päätoimittaja.

– Alku oli vauhdikas. Suunnittelimme lehden sisältöjä ja rakennetta, kartoitimme tapahtuma-alan yritysten kiinnostusta ja vierailimme potentiaalisten mainostajien luona. Sekä tekijät että sidosryhmät olivat suunnitelmista valtavan innoissaan.

Konsepti saatiin kasaan vain muutamassa kuukaudessa ja kustantaja näytti vihreää valoa. Oli aika ryhtyä tositoimiin.

Meiltä kysyttiin, miksei tätä lehteä ole tehty aiemmin.”

Anne Lahnajärvi

 

Kuva: Terhi Pääskylä-Malmström
Kuva: Terhi Pääskylä-Malmström

– Kokosimme tapahtuma-alan ammattilaisista toimitusneuvoston, rekrytoimme kolumnistit ja avustajat. Ensimmäinen kansijuttu päätettiin kirjoittaa näyttelijä ja työyhteisövalmentaja Niina Nurmisesta, Lahnajärvi kertaa ja sanoo koko tiimin jännittäneen ensimmäisen lehden vastaanottoa.

Turhaan.

– Saimme mielettömän määrän viestejä, joissa iloittiin, että ala oli vihdoin saanut oman lehden. Yrityksille tapahtumia ja tilaisuuksia järjestävät lukijat arvostivat sitä, että annoimme heidän työnsä tueksi netin loputonta suota kompaktimman tietopaketin.

Eventon työntäyteisten alkuvuosien jälkeen Lahnajärvi siirtyi uusien haasteiden pariin.

– En olisi kuitenkaan lähtenyt, ellen olisi saanut itseäni parempaa seuraajaa. Lehti oli turvallista jättää Helin käsiin, olinhan hänet aikanaan itse konserniimme rekrytoinut.

Nykyään Lahnajärvi päätoimittaa terveydenhuollon ammattilaisten uutislehti Mediuutisia – ja on sen myötä edelleen tapahtumien keskellä. Kollegoissaan hänellä on myös paljon Eventon aktiivisia lukijoita.

– Siitä tulee hyvä mieli, onhan Evento vähän kuin kolmas lapseni. Evento-vuosilta minulle on jäänyt lisäksi mahtavat verkostot ja sidosryhmät sekä hyviä ystäviä.

Julkaistu Evento-lehdessä 3/2021.

Tilaa Evento!

Tilaa digilehti!

Sulje mainos Tilaa Evento