Kvartaaliaatelisen vieraat rentoutuvat räntäsateessa

Juhlaparoni, käsityöläinen, floristi, suunnittelija ja stylisti. Arvostetulla ammattilaisella Janne-Caro Pykälällä on monta titteliä. Riemumaisteriksikin kutsuttu Pykälä on kerta toisensa jälkeen todistanut, että esteettinen, yksityiskohtiin pureutuva ja aisteihin vetoava juhla iskee karaistuneemmankin asiakkaan sydämeen.

Helsingin Kruununhaassa hikoiltiin helteessä ja seurattiin huippukokouksen etenemistä, kun vintageliike ja pukuvuokraamo Play it againin omistaja Arja Könönen sai soiton pojaltaan Sami Parviaiselta. Könönen kurkisti ikkunastaan ja vastasi poikansa kysymykseen:

– Kyllä hän on kotona. Parvekkeen ovi on auki ja valot ovat päällä. Soita heti.

Parviaisen tehtävänä oli etsiä floristi, jonka kukka-asetelmat olivat viehättäneet Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin vaimon, Melania Trumpin silmää. Kukaan ei tuntunut tietävän asetelmien alkuperää. Lopulta Parviainen luovutti ja päätti kysyä äitinsä tuttavalta apua. Puhelun päätyttyä selvisi, että hän oli sattumalta löytänyt Yhdysvaltain presidentin puolison kaipaaman Janne-Caro Pykälän.

Miehen, joka käänsi ranskalaisen muotitalon Lacroixin ylösalaisin ostaessaan kankaita suomalaisille asiakkailleen vain päästäkseen muotitaloon yksityiskierrokselle. Miehen, joka on toiminut muun muassa valtiomiesten ja presidentinlinnan floristina jo vuosia ja aatelisten perhetilaisuuksien hovisuunnittelijana. Miehen, joka opiskeluaikoina kirjoitti kuvitteellisen lehtijutun omasta roolistaan suunnittelijana maailmannäyttelyssä ja joka toteutti sen ja paljon enemmän.

Pykälän yritys Parone Design juhli maaliskuussa 20-vuotista taivaltaan. Hän on työskennellyt ristiin rastiin pukusuunnittelijana, floristina sekä hää- ja tapahtumasuunnittelijana. Yksi toteutus on tuonut toisen ja kolmannen. Rooli edustamiensa alojen yhdistysten nokkamiehenä edellyttää aktiivista puikkelehtimista erilaisissa kutsuissa ja tapahtumissa. Ennen kaikkea kylmähermoisia neuvottelutaitoja. Parhaillaankin Pykälä neuvottelee opetusministeriön edustajien ja Helsingin apulaispormestarin kanssa siitä, että hääsuunnittelusta tehtäisiin opetusministeriön hyväksymä virallinen tutkinto. Ilman laajoja verkostojaan, heittäytymistaitoaan, osin sattumaa ja luovaa hulluutta Pykälä tuskin olisi asemaansa yltänyt. 

Taiteellisen yrittäjän elämä saattaa ulkopuolisille näyttäytyä loisteliaana keikarointina. Tottahan Pykälän on tutustuttava juhlapaikkoihin ja tunnettava menut yksityiskohtia myöten. Todellisuus ja arki ovat kuitenkin säihkettä rujompia. Työt saatetaan tilata viime tipassa, ja mitä useampi kokki soppaan osallistuu, sitä mutkikkaammaksi käy viestittely.

– Usein toimeksiannoissa lähdetään hyvin summittaisista tiedoista liikkeille, joita sitten on täsmennettävä yksityiskohtaisemmaksi. Yritän aina ohjata keskustelun sähköpostin puolelle ja pitää mukana kaikki osapuolet. Tähän rumbaan kuluu useita tunteja varsinaisesta työajastani.

Toinen huolenaihe on osaamisen kirjo: miten paketoida kaikki tarjolla oleva palvelu niin, ettei asiakas hengästy jo litanian alkumetreillä. Pykälä toivoisi voivansa sälyttää liiketoiminnallisen ja hallinnollisen vetovastuun lähitulevaisuudessa palkatun toimitusjohtajan harteille.

– Silloin voisin keskittyä itse luovaan työhön.

Yhteistyö laadun takeena

Pykälä tekee tiivistä ja pitkäjänteistä yhteistyötä eri juhlapaikkojen kanssa. Hyvänä esimerkkinä hän mainitsee Vanajanlinnan.

– Vanajanlinnalla on ainutlaatuiset puitteet, jotka tarjoavat ympärivuotisen mahdollisuuden toteuttaa juhlia ja tapahtumia. Se on minun uusin yhteistyökumppanini.

Hän on tehnyt myös pitkään yhteistyötä muun muassa Kämp Groupin, Ravintola Mestaritallin ja G18-juhlatilan kanssa. Aivan sattumaa ei ole se, että tasokkaat paikat valitsevat hänet kumppanikseen. Vaikka Pykälä on tullut tunnetuksi näyttävistä juhlaluomuksistaan ja juhlavista tapahtumistaan, hän pyrkii aina tekemään tapahtumasta tuloksellisen sekä asiakkaalleen että yhteistyökumppanilleen.

Jokainen juhla voidaan rakentaa napaksi ja sellaiseksi, että ne lisäävät myyntiä.”

– Juhlat mielletään vahvasti tunteelliseksi hömpäksi, mutta sitä niiden ei pelkästään tarvitse olla. Jokainen juhla voidaan rakentaa napakaksi ja sellaiseksi, että ne lisäävät myyntiä.

Pykälä on tunnettu yksityiskohdilla briljeeraamisestaan. Lanseeraustilaisuuksissa hän suunnittelee tuotteille visuaalisesti näyttävät kuvaustaustat, mikä helpottaa siten kuvaajien ja toimittajien työtä. Alihankkijoiden valinnassa hän on tarkka ja viitseliäs.

Työn ja yksityisyyden ero häilyvä

Pykälän mielestä yritysmaailma ja oma sosiaalinen yhteisö yhdistyvät yhä tiiviimmin tapahtumissa. Yritykset järjestävät juhlia ja tapahtumia paitsi asiakkailleen myös kumppaneilleen, työntekijöilleen ja muille sidosryhmille.

– Sosiaalisen median ja työn merkitys yksilön identiteetissä ovat nykyään hyvin isossa roolissa. Yritystilaisuuksien kutsuvieraissa saattaa olla sukulaisia ja ystäviä. Ne ikään kuin sulautuvat osalla väestöstä evoluutiomaisesti yhdeksi kokonaisuudeksi. Monen ystäväpiiri koostuu työhön verkottuneista ihmisistä.

Häät, 50-vuotispäivät ja valmistujaiset eivät enää ole ainoa juhlan aihe.

– Ihmiset panostavat nykyään näyttävästi myös muihin erilaisiin juhliin, kuten lasten juhliin, nimiäisiin tai ristiäisiin, hääpäivään, häävalan uudistamiseen ja muistotilaisuuksiin.

– Ihmiset panostavat nykyään näyttävästi erilaisiin juhliin, kuten lasten juhliin, nimiäisiin tai ristiäisiin, hääpäivään, häävalan uudistamiseen ja muistotilaisuuksiin.

Pitkäkestoinen juhlasuunnittelu on Pykälän mukaan vihdoin rantautunut myös Suomeen. Hyvä niin. Etukäteen tehtävän työn rooli on merkittävässä osassa tapahtuman valmistelua. Yhä tyypillisempää on, että juhlista lähetetään ennakkokutsut, Save the Datet jo puoli vuotta tai vuosi ennen tapahtumapäivää.

Isoimpiin juhliin otetaan tapahtumatuottaja, jotta vastuuhenkilön ei tarvitse suunnitella yksin kaikkea ja pitää lankoja käsissään. Tee se itse -ajattelusta on jo korkea aika luopua Pykälän mielestä.

– Edelleen moni sihteeri hoitaa yritystilaisuutta tai juhlaa itse, kunnes huomataan, että hänen työpäivänsä menee juhlan järjestämiseen ja tuottava työ jää taka-alalle. Siksi on perusteltua palkata tehtävään ammattilainen.

Juhliin haetaan nyt persoonallisuutta: uutta kokemusta, wow-efektiä ja juhlatapahtuman tuotannon helppoutta. Volyymi ja kekseliäät yksityiskohdat nousevat nykyään enemmän esiin.

– Kokonaisuus muodostuu pienistä osista ja lopputuloksen halutaan olevan moneen aistiin vetoava persoonallinen kokonaisuus. Tapahtuman on aina oltava räätälöity ja ainutlaatuinen. Monistaminen ja kopiointi ovat historiaa, Pykälä toteaa.

Kokkikoulu Espan keittiömestari Mikko Pynnönen.
Kokkikoulu Espan keittiömestari Mikko Pynnönen.

Rentouttava räntäsade

Suomi on pitkään ollut positiivisessa nosteessa maailmalla. Pykälä kykenee vain arvailemaan budjetin kokoluokan, mikä Suomi 100 -juhlavuonna kokonaisuudessaan käytettiin Suomi-markkinointiin. Täysin hukkaan eurot eivät huvenneet.

Tapahtuman on aina oltava räätälöity ja ainutlaatuinen. Monistaminen ja kopiointi ovat historiaa.”

– Nyt näyttää pokaa tulevan.

Hän kehuu erityisesti sitä tyylikkyyttä, jolla Suomi Design on tuotu esille Helsinki-Vantaan lentoasemalla, museoissa ja myymälöissä. Olipa myytävä tuote alkoholi tai koru, se viestii kaunista muotokieltään yksityiskohdillaan. 

Suomen vahvuutena Pykälän mielestä ovat puhtaus, rauhallisuus, hiljaisuus ja turvallisuus. Seikat, joita emme aina itse arvosta niiden edellyttämällä arvokkuudella.

Hän kertoo seuraavansa huvittuneena, kuinka hänen japanilaisasiakkaansa imevät kostean koleata räntäsadetta sisuksiinsa ja toistavat mantraa: this is so relaxing!

Vaikkei Pykälä loskasta välitäkään, luonto on hänen virta- ja inspiraatiolähteensä.

Pykälän elehtiessä ja kertoessa värikkäitä elämäntarinoitaan katse kiinnittyy väistämättä hänen vasemmassa nimettömässään komeilevaan kantasormukseen.

– Kvartaaliaatelinen, se olen, hän naurahtaa ja kertoo edesmenneistä biologisista vanhemmistaan, Viipurissa syntyneestä äidistään ja puolalaisesta isästään, joita hän ei koskaan tavannut.

Oli nimittäin sattumaa, että yrityksen nimi viittaa paronin arvoon ja että häntä alettiin kutsua juhlaparoniksi. Aatelisarvostaan Pykälä sai tietää vasta muutama vuosi sitten, ja nyt hän omistaa osuuden viinitilasta Ranskassa.

– En ole siellä koskaan käynyt. Kunpa vain ehtisinkin, hän huokaisee.

Nyt tärkeimpänä ovat oman yritystoiminnan kehittäminen ja omasta jaksamisestaan ja rakkaasta, iäkkäästä ottoäidistä huolehtiminen.