Silloin kun puhutaan asiakaslähtöisestä toiminnasta, halutaan olla yleensä aidosti asiakkaan asialla. Millainen lopputuloksesta sitten tulee ja miten asiakkaat sen kokevat, kertovat miten ollaan onnistuttu. Hyvä lähtökohta on, jos alusta asti kuunnellaan, tutkitaan, pohditaan ja tehdään yhteistyötä kaikkien lopputulokseen vaikuttavien kanssa. Ja ollaan valmiita etsimään uusia ratkaisuja ja toteutustapoja.

Näillä eväillä mentiin aikanaan myös Ravintola Meripaviljongin suunnittelun viimeistelyissä. Pitkä prosessi kelluvan ravintolan saamiseksi Eläintarhanlahdelle oli toteutumassa ja osapuolet jaksoivat pohtia isoista kuvioista huolimatta sitä tärkeintä – asiakkaan arkea ja sitä kautta myös ravintolahenkilökunnan arkea.

Tässä kohtaa pääsin itse mukaan projektiin. Ravintoloitsija otti yhteyttä ja jo yli 10 vuotta jatkunut yhteistyömme Lasipalatsin Bio Rexissä täydentyi nyt Meripaviljongin toimintojen suunnitteluun tapahtumatuottajan näkökulmasta. Oli todella innostavaa miten ravintoloitsija, rakennuttaja, sisustussuunnittelija, arkkitehti, tekninen suunnittelija… kaikki rakentamisen ammattilaiset kuuntelivat kokouksessa millaisia tarpeita tapahtuman kannalta tilalle on. Kävimme läpi toiveeni ripustuspisteistä ja niiden kantavuuksista, sähköjen riittävyydestä, sähkövetojen merkitystä ja niiden sarjoittamista eri sulakkeisiin, tietoliikennekaapelointia, kalustuksen muunneltavuutta. Ehdotuksia tarkastelin myös tapahtumatekniikan ammattilaisten kanssa ennen kuin annoimme puoltavan lausuntomme.

Onkin ollut ilo esitellä tilaa, kun niin kokouksiin kuin erilaisiin juhliin tarvittavat fasiliteetit ovat kunnossa. Täällä ei tarvitse vetää sähköjohtoja tai näyttöjen kaapeleita lattioiden poikki ja teipata niitä turvatakseen asiakkaiden liikkumista. Täällä voi huoletta laittaa ripustuspisteen ainakin 75 tuumaisen näytön ja ottaa sille sekä sähköt että datan suoraan kattoon asennetuista rasioista. Sohvat muuntuvat buffetpöydän alustoiksi ja ruokapöydät nousevat pystäreiksi.

Toimivat nyanssit näkyvät niin ravintolahenkilöstön että asiakkaan etuna joustavana tilan muuntautumisena. Se näkyy kustannuksissa ja se näkyy asiakkaalle myös asioiden aidon toimivuuden kautta. Ja kun se ruokakin on niin hyvää – keittiöpäällikkö on muuten aika innovatiivinen, kun haastaa hänet suunnittelemaan asiakkaan viestiin ja tilaisuuteen sopivaa tarjoilua.

Pirjo Kivistö tapahtumien tuottajana jo vuodesta 2000 POINT Production