Kotimaisesta startupista globaali ratkaisija

Suomalainen kokouspakettien välittäjä Meetingpackage.com on tehnyt hienoisen läpimurron ja ratkaissut kokousjärjestäjän globaalin ongelman. Se yhdistää tapahtumapaikan myyjän ja tilaa tarvitsevan asiakkaan verkossa. Palvelun käyttö säästää molempien aikaa. Aito ongelma ja  toimiva ratkaisu ovat houkutelleet mukaan nimekkäitä sijoittajia.

Meetingpackage.com on Joonas Aholan kolmas yritys – eikä hänen omien sanojensa mukaan jää viimeiseksi. Suomessa yritys tunnetaan nimellä Kokouspaketit.com.

Yrittäjäuransa Ahola aloitti jo 14-vuotiaana. Nyt hän on jumpannut Meetingpackagen kanssa pari vuotta. Kaikessa hiljaisuudessa Ahola on onnistunut rakentamaan yrityksen ympärille toimivan verkoston ja saanut merkittäviä, alalla tunnettuja henkilöitä sijoittajiksi, sparraajiksi ja puolestapuhujiksi.

Sijoittajina ja hallituksen jäseninä toimivat muun muassa Mika Kiljunen, Markko Vaarnas, Merit Kuusniemi ja Petteri Tuominen. Lista jatkuu, sillä ydintiimistä löytyy myös Hoist Locatelin entinen toimitusjohtaja Tommi Mannonen ja viimeisimpänä vahvistuksena Kämp Groupista ja Hotelzonista tunnettu Matti Rautanen. Myös kansainvälisistä menestyneistä palveluista kuten Booking.comista löytyy taustajoukkoja.

Yksi sijoittajien vakiintuneista kysymyksistä on, miksi kukaan muu ei ole perustanut vastaavaa yritystä.

Joonas Ahola arvioi, että syitä on monia. Ensinnäkään ajankohta ei ole aiemmin ollut oikea. Lisäksi monet alan toimijat tai Booking.comin kaltaiset varauspalvelut ovat kasvaneet liian isoiksi, jotta ne pystyisivät reagoimaan nopeisiin muutoksiin ja työstämään tyhjältä pöydältä kokonaan uuden toimintalogiikan.

Jättikonsernien byrokratia haasteena

Myyntineuvottelut ovat edenneet Aholan mukaan kansainvälisillä markkinoilla joutuisasti.

– Jos pystymme parissa minuutissa kertomaan, miten eroamme muista verkkopalveluista, pääsemme neuvottelemaan jatkosta. Suurissa kansainvälisissä konserneissa lopulliseen yhteistyöhön päästään vasta jopa vuoden kestävän sopimusruljanssin aikana, koska lakimiehet pallottelevat yksityiskohtia keskenään.

Heikkohermoinen saattaisi jo tuskastua, mutta Aholalla on selkeä visio mielessään, eikä byrokratia ole este hänen päämäärälleen. Iso ketju tuo tullessaan satoja, jopa tuhansia uusia kansainvälisiä kokouspaikkoja.

Meetingpackagen haasteena on ylläpitää tasapaino tarjolla olevien kohteiden ja palvelun käyttäjien välillä.

Työyhteisön moninaisuutta voi pitää yrityksen vahvuutena. Ahola on koonnut ympärilleen sen seitsemän eri kansallisuutta, ja työntekijöiden ikäjakauma on 23–51 vuotta.

Mutta miten Meetingpackage.com sitten helpottaa kokousvaraajien ja -myyjien arkea konkreettisesti?

– Yhdistämme toisiinsa tapahtuma- ja kokoustiloja etsivän tahon ja niiden myyjän, eikä asiakkaan tarvitse lähettää enää tarjouspyyntöjä. Tämä säästää valtavasti molempien aikaa, varsinkin myyjän. Kokonaishinta ilmoitetaan yleensä per osallistuja, mikä helpottaa hintavertailua. Käyttö on paikkaa etsivälle maksutonta, mutta palveluntarjoaja maksaa komission.

Hinta sisältää myös tarjoilut ja kokoustekniikaan, jos niin toivotaan.

meetingpackage.com

kokouspaketit.com

 

Meetingpackage.com

  •  Kansainvälinen kokous- ja tapahtumapaikkoja tarjoava sivusto.
  • Yhdistää kokouspaikan ja sitä etsivän asiakkaan.
  • Tarjoaa yrityksille työkalun, asettaa henkilöstölle budjetteja sekä mahdollistaa kulujen  seurannan ja raportoinnin.
  • Tavoitteena vuoden 2016 aikana 50 000 kohdetta maailmalla. (Julkaistu maaliskuussa 2016)