Management Eventsin myyntijohtaja Petri Hiltunen ja  toimitusjohtaja Jenni Tolonen uskovat face to face -mediaan.
Management Eventsin myyntijohtaja Petri Hiltunen ja toimitusjohtaja Jenni Tolonen uskovat face to face -mediaan.

Kongressimessuille mallia Ikeasta

Ensi kevään Kongressimessuilla kuljetaan kuin Ikean myymälässä; ennalta suunniteltua reittiä. Messukeskuksessa kaikki toiminnot mahtuvat samalle lattialle.

Tapahtuma-alan ammattilaisille tarkoitetut Kongressimessut järjestetään ensi huhtikuussa Helsingin Messukeskuksessa. Kongressimessujen 22-vuotisessa historiassa Messukeskus on jo neljäs areena. Tapahtumaa on järjestetty aiemmin Wanhassa Satamassa, Kaapelitehtaalla ja viimeksi Finlandia-talossa.

– Paikan vaihto kuuluu Kongressimessujen traditioon, se on osa messujen kehityskaarta, messuja järjestävän Management Eventsin myyntijohtaja Petri Hiltunen sanoo.

Kongressimessut ovat kehittyneet isojen kongressijärjestäjien kohtaamispaikasta kattamaan myös yritystapahtumien ammattilaisten tarpeet. Viime vuosina kävijämäärä on vakiintunut noin kolmeen tuhanteen tapahtumajärjestäjään ja hankintapäättäjään, näytteilleasettajia on reilut kaksi sataa.

Hiltusen mukaan uusi areena mahdollistaa messujen kaikkien toiminnallisuuksien toteuttamisen yhdessä tasossa. Näyttelyosastot, tietoiskut, seminaarit ja ravintolapalvelut ovat samassa kerroksessa.

Pohjakaava kuluttajakaupasta

Perinteisen ruutukaavan sijaan Management Events hakee ensi kevään Kongressimessujen toteutukseen mallia kuluttajakaupasta. Messualueen läpi kuljetaan yhtä reittiä, vähän kuin Ikean tai XXL:n myymälässä.

– Tsekkasin eri kansainvälisten tapahtumien pohjakarttoja. Samanlaista ei ole messubisneksessä kokeiltu, Petri Hiltunen sanoo.

Kokeilulla pyritään näytteilleasettajien tasa-arvoon.

– Messukävijän näkökulmasta ratkaisu varmistaa, ettei mitään jää näkemättä.

Kongressimessut palvelevat nimenomaan suomalaista tapahtuma-alaa. Näytteilleasettajista yleensä 98 prosenttia on kotimaisia, ensi huhtikuussakin todennäköisesti joitakin Ruotsista ja Baltian maista. Myös ostajat ovat suomalaisia. Kävijätutkimuksen mukaan valtaosa etsii messuilta tapahtumatilaa ja -paikkaa, seuraavaksi eniten haetaan catering- ja ravintolapalveluita.

– Kongressimessujen yhteyteen olisi mahtava toteuttaa myös Suomi-markkinointia ulkomaisille tapahtumajärjestäjille. Tämä on mahdollinen kehityssuunta tulevaisuudessa, mutta Kongressimessut eivät yksin riitä kohteeksi, vaan tarvittaisiin oheisohjelmaa. Isojen tilaisuuksien suunnittelujänteet ovat valtavan pitkiä, nyt tehdään vuosien 2022–23 tilaisuuksia, Hiltunen pohtii.

Kongressimessujen tarkoituksena on saattaa tapahtuma-alan ostajat ja myyjät yhteen. Yhä enemmän se tapahtuu ennen varsinaisia messupäiviä.

– Otamme kävijöiden kiinnostuksenkohteista selvää etukäteen ja etsimme heille sopivat palveluntarjoajat jo ennen tilaisuutta.

Management Events kutsuu tällaista meeting manager -palveluksi.

Uusi areena mahdollistaa messujen kaikkien toiminnallisuuksien toteuttamisen yhdessä tasossa.

Maksuseminaarit takaisin?

Kongressimessuja pitkään järjestänyt Management Events tunnettiin vielä vuosituhannen vaihteessa seminaaribisneksestä.

– Totesimme, etteivät sen alan näkymät ole Pohjoismaissa kovin hyvät, ja maksulliset seminaarit ajettiin alas. Nyt ne ovat tulossa takaisin ainakin Eurooppaan, toimitusjohtaja Jenni Tolonen sanoo.

Kaakkois-Aasiassa maksuseminaarit ovat Management Eventsille ”dominantti strategia”.

– Monella aasialaisella asiakasyrityksellä on ylintä johtoa myöten kiintiöt, paljonko vuodessa on kouluttauduttava, ja seminaarit ovat koulutuksellisia, Tolonen kertoo.

Yhtiön noin 30 miljoonan euron liikevaihdosta alle kolmannes tulee Suomesta. Helsingin konttorilla on noin sata työntekijää, puoli vuotta sitten avatussa Kuala Lumpurin toimistossa jo 30 henkilöä.

– Kuala Lumpurissa tuotamme seminaareja myös Australiaan ja Lähi-Itään. Ensimmäiset toteutuvat ensi maaliskuussa.

Muut toimipisteet ovat Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Hollannissa, Turkissa ja Singaporessa. Berliinin ja Münchenin toimistot palvelevat Saksan ohella myös Itävallan ja Sveitsin markkinoita. Prahan yksikkö avataan loppuvuodesta. Kaikkiaan Management Eventsin palveluksessa on noin 250 henkilöä.

Pitkän tauon jälkeen yhtiön ensimmäinen maksuseminaari Euroopassa toteutuu ensi kesänä Amsterdamissa. Suomeen on toistaiseksi suunnitteilla vain kutsuseminaareja.

kongressimessut.fi

managementevents.fi