Kolmen kopla: Miten työntekijöiden hyvinvoinnista huolehditaan etätyössä?

Tässä juttusarjassa kolme asiantuntijaa kertoo mielipiteensä tai kokemuksiaan ajankohtaisesta aiheesta.

Jutta Vatanen

American Express Meetings & Events

Luotsaan American Express Meetings & Events -yrityksen liiketoimintayksikköä täällä Suomessa. Liiketoiminnassamme oli jo pitkään ollut käynnissä isompia muutoksia ja korona mahdollisti muutosten toteuttamisen lyhyessä ajassa. Pakko on paras muusa!

Ihmisten johtaminen etänä on ollut positiivinen haaste. Heti, kun pandemia puhkesi, teimme toimenpidesuunnitelman loppuvuodelle. Selkeät ohjeet helpottivat kaaosta. Globaalilla tasolla tarjoamme tukea aina puhelinapplikaatiosta terveydenhuollon palveluihin asti.

Haasteita on kuitenkin riittänyt. Kaikki eivät aluksi innostuneet aamuisista Zoom-nimenhuudoista. Myös työergonomiasta huolehtiminen on ollut haaste. Kukin on järjestänyt työolosuhteet niin hyvin kuin mahdollista.

Nykyään Zoom-kohtaamiset ovat yhteinen henkireikä: Näemme toisemme, jaamme ilot ja surut, ja pystymme reagoimaan työntekijöiden huoliin matalalla kynnyksellä. Meistä on tullut perhe.

Työhyvinvoinnin edistäminen on muutakin kuin työergonomiaa, virikeseteleitä ja tiimipäiviä. Se on pieniä, arkisia tekoja nollabudjetilla. Koen, että olemme käyttäneet korona-ajan tehokkaasti. Yhteistyö on helpompaa nyt, kun tunnemme toisemme paremmin.

 

Mirva Merimaa

Tiketti

Aloitin Tiketin yrittäjänä vuonna 2008. Yritykseni työllistää tällä hetkellä 30 tapahtuma-alan ammattilaista ympäri Suomen. Ala on kriisissä koronan takia, mikä heijastuu myös Tikettiin.

Olemme pitäneet kiinni yhteisöllisyydestä digitaalisin keinoin. Kriisin alussa aloimme kerätä vitsejä, musiikkia ja reseptejä työntekijöiden Facebook-ryhmään. Aloitimme myös säännölliset Zoom-kahvitauot ja Zoom-get2getherit, ja aloimme järjestää tapahtumia yhdessä työterveyden kanssa. Olemme kannustaneet ihmisiä hyödyntämään myös työntekijöille otettua terapiavakuutusta.

Korona-aikana etäpalaverien määrä on lisääntynyt. Se on myös tehostanut työntekoa, kun esimerkiksi asiantuntijoita voidaan pyytää etäkokouksiin vaikka vartiksi jakamaan tietojaan. Haastavinta on ollut työergonomia. Etätyöskentelyohjeissamme kehotetaan muun muassa käymään kävelyllä ennen työpäivän alkua. Toimiston sähköpöydän ja näytön on myös saanut viedä kotiin.

Johtaminen on vaatinut enemmän hereillä oloa. Kehityskeskustelukäytänteitä muutettiin, koska työntekijöillä on erilaisia tarpeita. Maaliskuussa aloitamme tiimeittäin kuukausittaiset läsnäolohetket. Silloin tiimit tapaavat esimerkiksi kävelypalaverin merkeissä – turvavälein, tietenkin.

Kaisa Heinonen

Lataamo Group oy

Lataamo on tekojen toimisto, joka suunnittelee ja toteuttaa ratkaisuja kaikkiin markkinoinnin tarpeisiin. Lataamolaisia on yhteensä noin 30. Itse toimin yrityksen talous- ja HR-johtajana.

Korona-ajan alussa ilmeisin vaihtoehto olisi ollut lomauttaa valtaosa työntekijöistä. Lyhyen aikavälin optimointi ei kuitenkaan ollut arvojemme mukaista, joten rakensimme huolenpitomallin, jossa sekä henkilöstö että yritys tulivat toisiaan vastaan. Mallissa ketään ei tarvinnut lomauttaa, työt jatkuivat ja kaikkien toimeentulo turvattiin. Näin pystyimme edelleen keskittymään asiakastyöhön ja kehittämään palvelujamme tilanteeseen sopiviksi.

Olemme myös järjestäneet yhteisiä koulutushetkiä ja etäkahveja. Slackin kautta pystymme onneksi kiittämään ja kehumaan kollegoitamme entiseen tapaan. Vaikka työskentely on ollut tehokasta etäajasta huolimatta, kommunikointi ja viestintä ovat kuitenkin olleet suurimpia haasteita – samoin työntekijöiden jaksamisen seuraaminen etänä. Jokaisen on täytynyt opetella valtavasti uutta.

Vaikeimpinakin aikoina olemme uskoneet, että yhdessä tehden pärjäämme. Haastava vuosi on hionut meistä yhteen hiileen puhaltavan joukon. Olen todella ylpeä jokaisesta lataamolaisesta.

Julkaistu Evento-lehdessä 1–2/2021.

Sulje mainos Tilaa Evento