Vuodesta 2001 lähtien Lahden Messukeskuksessa järjestetyt valtakunnalliset Caravan-messut ovat KOKO Lahden, Matkailuajoneuvotuojat ry:n ja SF-Caravan Lahden Seudun jokavuotinen yhteisponnistus. Tapahtuman toteuttaa KOKO Lahden brändi Lahden Messut.

– Messuilla on esillä kaikki Suomessa myytävät seuraavan vuoden matkailuajoneuvomallit sekä laaja kattaus karavaanimatkailuun liittyviä varusteita, tarvikkeita ja palveluita, kertoo KOKO Lahden messutiimin esimies ja Caravan-messujen messupäällikkö Jonna Järvelä.

– Lisäksi messuilla on harrastukseen liittyvää asiantuntijaohjelmaa, kuten perustietoa aloittelijoille, matkailutietoiskuja sekä lasten omaa ohjelmaa. SF-Caravan Lahden Seutu järjestää messujen yhteydessä myös suosittuja karavaanareiden treffejä, joissa samanhenkiset harrastajat pääsevät tapaamaan toisiaan ja viettämään aikaa yhdessä.

Caravan 2021 16.–19.9.2021 Lahden Messukeskus

Caravan-messut kokoavat Lahteen noin 16 000
messukävijää ja 150 näytteilleasettajaa.

Nelipäiväinen tapahtuma kerää vuosittain 16 000 kävijää. Messuvieraat näkyvät Lahden kaupunkikuvassa ja ovat lahtelaisille varma syksyn merkki.

– Caravan-messut ovat Lahden kaupungille iso ja taloudellisesti merkittävä tapahtuma. Tuhannet kävijät majoittautuvat kaupungissa ja käyttävät paikallisia palveluja. Yksinomaan Lahden alueella vierailee messujen aikana yli 2 500 matkailuauto- ja -vaunukuntaa, sanoo Matkailuajoneuvotuojien toiminnanjohtaja Antti Siljamäki.

– Lahden kaupunki on aina hyvin tukemassa tekemistämme. Kiitos siitä kuuluu KOKO Lahden henkilökunnalle, joka on ollut aktiivisesti yhteyksissä kaupungin edustajiin. Esimerkiksi Teivaan sataman kalamarkkinat ajoitetaan perinteisesti samaan viikonloppuun Caravan-messujen kanssa, mikä on hyvä esimerkki yhteistyöstä ja loistavasta ajoituksesta.

Suositumpaa kuin koskaan

Caravan-messuilla ja niitä välittömästi seuraavina viikkoina tehdään merkittävä osa uuden mallivuoden ajoneuvomyynnistä. Vuosi 2019 oli matkailuajoneuvoalalle hyvä ja myös tälle vuodelle on odotettavissa kasvua koronasta huolimatta.

– Toimialan myynnin kehitys on ollut nousujohteista vuodesta 2015 alkaen, jolloin kasvuun kääntyi matkailuautojen myynti. Uuden tulemisen kokeneet matkailuvaunut ovat seuranneet perässä, Siljamäki iloitsee.

Yhteistyö KOKO Lahden kanssa on saumatonta, avointa ja luotettavaa.”

– Uusimpien tilastojen mukaan koko toimiala on edelleen nousussa. Tammi-elokuussa matkailuajoneuvojen myynti kasvoi lähes 14 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Pandemia näyttääkin jopa kasvattaneen karavaanimatkailun suosiota. Trendi on ollut ilmeinen uusien ja käytettyjen ajoneuvojen myynnin lisäksi vuokraamoissa, leirintäalueil­la ja varaosamyynnissä.

Siljamäki ennustaa, että matkailuajoneuvojen käyttö tulee lisääntymään entisestään.

– Tämä on mukava ja turvallinen tapa matkustaa ja lomailla. Nyt voi hyvin sanoa, että tästä on tullut trendikäs harrastus!

Pitkäaikainen yhteistyö jatkuu

Luonnon­-­läheinen, hyvin saavutettava Lahti on
karavaanareille ihanteellinen messukohde.

Tämän syksyn messut korona peruutti, mutta ensi vuonna karavaanarit kohtaavat Lahdessa jälleen. Samalla vietetään suositun messutapahtuman 20-vuotisjuhlaa.

Lahden Messukeskus säilyy tuttuna tapahtumapaikkana myös jatkossa: KOKO Lahti ja Matkailuajoneuvotuojat ovat allekirjoittaneet uuden kolmivuotissopimuksen.

– Lahti on lähellä pääkaupunkiseutua ja hyvässä paikassa Keski-Suomeen nähden. Myös kaupunkia ympäröivä luonto ja vesistö sopivat hyvin tähän harrastukseen, Siljamäki kehuu.

– KOKO Lahden kanssa kaikki on toiminut ja vastannut niitä odotuksia, joita olemme tapahtumalta näytteilleasettajina ja toimialana edellyttäneet. KOKO Lahdella on myös asiakaslähtöinen näkökulma messujärjestäjän rooliin ja vahva halu kehittää messuja edelleen. Mitä sitä hyvää vaihtamaan!

 

Tapahtumayhtiö KOKO Lahti Oy:n brändit Lahden Messut, Lahden Sibeliustalo, Finlandia-klubi, Lahden Konserttitalo ja Piano Paviljonki tarjoavat monipuoliset ja muuntuvat tapahtumatilat ja tuotantopalvelut 10–20 000 hengen tilaisuuksille.

www.kokolahti.fi