Kohtaamismedia uusissa vaatteissa – Empatia virtuaalitapahtumissa

Tänä keväänä olemme saaneet vastaamme uuden, pyytämättä lisätyn todellisuuden.

Hallituksen ilmoittaessa kevään rajoituksista olimme valmiudessa. Messukeskus sulki käynnissä olleet tapahtumansa ensimmäistä kertaa satavuotisen historiansa aikana. Viestintämme ja markkinointimme ylittivät pienen vuoren päivittäessään tapahtumatietoja lukuisiin digikanaviimme.

Tilanne siirsi hetkessä ajattelumme (kauas) laatikon ulkopuolelle.

Tapahtumiemme palveluketjut, asiakkaat, yhteistyökumppanit ja kalenterimme ratkaisuvelho, asiakaspalvelupäällikkö Jaana Antila tekivät todellisia taikoja loppuvuoteen ja keväälle. Toimitusjohtajamme Anni Vepsäläinen oli jo aikaisessa vaiheessa yhteydessä HUSiin mahdollisesti tarvittavista lisätiloista.

Mikä tärkeintä: löysimme kriisitilanteessa tarvittavat ratkaisut ja toimenpiteet yhdessä.

Kohtaamismedia uusissa vaatteissa – virtuaalinen Messukeskus?

Jo ennen koronakriisiä portfolioomme kuuluivat erilaiset livetuotannon palvelut. Virtuaalimaailma on rikastuttanut tapahtumiamme AR-, VR- ja VP-tuotantojen kautta.

Digikanavat tarjoavat kohdennettuja mediaratkaisuja koko vuoden mittaiselta asiakaspolulta. Myös virtuaalisten tapahtumasisältöjen tavoitteena on asiakaslähtöisyys: oikeita sisältöjä, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa, unohtamatta visuaalisen ja teknisen toteutuksen synergiaa.

Empatian tulee ohjata meitä myös virtuaalimaailmassa.

Ratkaisuja löytyy kevyistä hybridimalleista aina osallistaviin livetuotantoihin. Lapsimessut 2020 tarjoavat kävijöilleen uudenlaista sisältöä ensin toukokuun virtuaalimessuilla, jonka orgaanisena jatkumona koetaan elokuussa itse tapahtuma. Virtuaalisuus mahdollistaa myös kohtaamismedialle rikkaampia sisältöratkaisuja, webcasteja, jopa näyttäviä hyperevent-toteutuksia.

Mutta empatia.

Tapahtumakokemuksen tulee edelleen tarjota meille merkityksellisiä kohtaamisia. Nyt jos koskaan kohtaamisisten tulee antaa enemmän kuin vain lyhyitä impulsseja. Haluamme edelleen kokea, kuinka toiveemme toteutuvat, tarpeemme huomioidaan ja tavoitteemme kuullaan.

Tänä keväänä olemme uudella tapaa kasvokkain itsemme ja ympäristömme kanssa. Virtuaalityöpajat ja -ideoinnit ovat uusi normi. Toiset käyttävät Zoomia, Flingaa tai Canvaa, toiset Muralia tai Miroa (oma suosikkini). Messukeskuksen opastesuunnitelmien mindmapping sujui digipalaverissa liikuttavankin ketterästi kiinteistöpäällikkömme Patrik Kuhlmanin ja palvelupäällikkö Nina Nykäsen kanssa. Suunnittelupalveluiden konseptirakennetta ideoimme puolestaan Aarne Rönkön ja digiasiantuntija Jere Taussin kanssa. Taisimme muotoilla itsellemme myös digitaaliset mietintämyssyt.

Silti toimiston kollegiaalista keittiöpsykologiaa on ikävä.

Ajatus lämmittää kuin kevätaurinko – me kohtaamme jälleen!

Kirjoittaja on Messukeskus Helsingin tuotekehityspäällikkö.

*Kaupallinen yhteistyö