Katso peiliin!

Tapahtuma-alan tärkein trendi löytyy peilistä. Ammattilaiset kertovat, miten tilaisuudesta saa trendikkään.

Miten reagoisit, jos polkupyöräsi huollettaisiin paikan päällä samalla, kun osallistut koulutustilaisuuteen? Miltä tuntuisi kuunnella seminaarin pääpuhujaa täydellisessä pimeydessä vain kuuloaistia käyttäen? Entä mitä ajattelisit, jos et päässyt osallistumaan tapahtumaan, mutta saisit tilaisuuden isännältä videoviestin, jossa hän kertoo omin sanoin tapahtuman keskeisen sisällön ja osaa nostaa esiin teemat, jotka ovat tärkeitä juuri sinulle?

Sinä, hyvä Evento-lehden lukija, osallistut vuosittain kymmeniin erilaisiin tapahtumiin. Sen, mitä näet, koet ja kohtaat näissä tapahtumissa, sanelevat tapahtuma-alan trendit. Siksi meidän ammattilaisten on hyvä tunnistaa ne.

Mikä on tapahtuma-alan tärkein trendi tällä hetkellä? Vastaus löytyy lähempää kuin uskotkaan – se olet sinä.

Markkinoinnin kansainväliset ja kotimaiset trendikatsaukset, erilaiset tapahtuma-alan verkkofoorumit, alan kilpailut sekä tapahtumatoimistojen blogit esittelevät kirjavan joukon trendejä, joille kaikille löytyy yksi yhteinen nimittäjä: osallistujakokemus.

Osallistujakokemuksen tärkeitä osa-alueita ovat:

1. Personointi ja yksilöllisyys

Sinulle tarjotaan mahdollisuuksia vaikuttaa eri tavoin tapahtuman sisältöön ja sinut halutaan huomioida henkilökohtaisella tasolla.

Esimerkkejä: Kohdennettu viestintä, itse valittava tapahtumasisältö, persoonalliset huomionosoitukset, ennalta sovitut kohtaamiset sekä näitä tukevat mobiilisovellukset.

2. Elämyksellisyys ja tunteet

Sinulle ei tarjota enää vain hetkellistä vau-tunnetta, vaan tavoitteena voi olla liikutuksen tai voimakkaan samaistumisen tunteen luominen. Näin synnytetään vahvoja, positiivisia muistoja.

Esimerkkejä: Tarinallisuus, pelillisyys ja pakopelit, tunteisiin vetoavat puhujat sekä flash mobin kaltaiset jaetut elämykset.

3. Markkinoinnin automaatio ja analytiikka

Tapahtuman isäntä haluaa oppia tuntemaan sinut, osallistuit tapahtumaan tai et. Sinulle tarjotaan houkuttelevaa, tapahtumaan liittyvää sisältöä monissa eri kanavissa, kiinnostuksesi kohteet analysoidaan klikkauksiesi perusteella ja sinua lähestytään sopivalla tavalla.

 

Laajemmin osallistujakokemus linkittyy ekologisuuden kaltaisiin yhteiskunnallisiin megatrendeihin, myynnin ja markkinoinnin suuntauksiin ja ilmiöihin sekä ennen kaikkea digitalisaatioon, joka toimii muiden trendien taustalla mahdollistajana ja kiihdyttäjänä.

Mutta kaiken keskellä olet sinä.

Hyviä lähteitä tapahtumatrendien
seurantaan

  • Tapahtumantekijöiden kotimaisen trendikyselyn tulokset ja Tapahtumatutka-blogi. tapahtumantekijat.fi
  • Tapahtuma-alan kansainväliset ammattilaisfoorumit, kuten Event Manager Blog. eventmanagerblog.com
  • Markkinoinnin ammattilaisten laatimat katsaukset, esimerkiksi Adoben ja Econsultancyn vuosittainen Digital Trends -tutkimusraportti.
  • Tapahtuma-alan järjestöjen koulutustilaisuudet, esimerkiksi MPI Finland. mpifinland.org
  • Tapahtuma-alan kilpailut, esimerkiksi Evento Awards. eventoawards.fi
  • Osallistuminen oman alan kärkitapahtumiin, mutta myös kaikenlaisiin muihin tapahtumiin.