Kadonnut keskittymiskyky

Tuntuiko tänä aamuna kaikki ylivoimaiselta tai kaaokselta? Töihin tullessasi olet jo valmiiksi ylivirittynyt ja palaverissa olet läsnä mutta kollegoiden puheenvuorot menevät ohi. Samalla saat viestin Whatsappiin, että lapsen jumppavaatteet unohtuivat eteiseen ja alat hoitaa asiaa, kesken palaverin.

Havahdut ja tajuat, kykysi keskittyä yhteen asiaan kerralla on kadonnut. Tunnet itsesi uupuneeksi keskeytysten ja tietotulvan keskellä.

On aika pysähtyä ja kaipaat työkaluja stressaantuneen mielen ja kehon rauhoittamiseen?

Jos hoppu on hanurista -kirjan kirjoittaja Maarika Maury sanoo, että sinun tulee karsia tai pikimmin keskittyä vain yhteen asiaan kerralla. Kiire ja stressi sanat voit myös poistaa sanavarastostasi.

Kadonneen keskittymiskyvyn löytämiseen on monta keinoa ja niistä yksi on Mindfulness.

Mindfulness tai tietoinen läsnäolo yleistyy Suomessa koko ajan, siitä kirjoitetaan ja sitä markkinoidaan lähes päivittäin. Menetelmä on suosittu, ei vaan terveydenhuollossa ja psykoterapiassa, vaan monella elämän erilaisilla alueilla. On tietoisen läsnäolon kursseja ja kirjoja pariterapiaan, teineille, urheilijoille, ikääntyville ja ennen kaikkea stressaavalle arjelle ja työelämälle eli ehkä juuri sinulle? Mindfulness menetelmää on tutkittu ja käytetään maailmanlaajuisesti organisaatioiden ja yritysten luovana kehittämisvälineenä lisäämään jaksamista, keskittymiskykyä onnistumisia ja ennen kaikkea vuorovaikutusta.

Tietoisen läsnäolon harjoittaminen ei ole mitään uutta, mitä olisi keksitty täällä länsimaissa. Mindfulness ei liity uskontoon mutta harjoitusten juuret ovat idän viisauksissa kuten buddhalaisessa psykologiassa ja joogassa. Vuosien saatossa menetelmä on kuitenkin muuttunut, se on saanut länsimaalaisen sanaston ja vapaamuotoisemmat harjoitukset.

Minkälaisia harjoitukset sitten ovat ja mitä niillä on saavutettu?

Tietoisen läsnäolon harjoittaminen ja harjoitukset ovat hyvin käytännönläheisiä ja kokemuksellisia. Muodollisten harjoitusten, kuten meditaation lisäksi on monta kevyempää ja helpompaa keinoa harjoittaa stressaantunut mieli ja keho työpäivän aikana.

Kiinnitä huomiosi mahdolliseen kärsimättömyyden tai kiireen tuntuun, jos kiirehdit tai huomaat olevasi kärsimätön, tunnista tunne ja tuo ajatus kehoon ja hengitä muutaman kerran syvään.

Liiku ja kävele tietoisesti työpäivän aikana. Kävele tietoisesti kopiohuoneeseen, ruokalaan tai palaveritilaan ja vielä ennen kuin astut tilaan, pysähdy muutamaksi sekunniksi, vedä muutama syvä hengenveto, astu rauhassa tilaan ja säilytä avoin havainnoiva tunnetila.

Sulje puhelin ja muut laitteet palaverin ajaksi, keskity kuuntelemaan, ei vaan kuulemaan.

Käytä kymmenen minuuttia lounastauosta ulkona. Liikunta on yksi parhaista keinoista palautua stressistä. Siihen kun vielä lisäät naurun ja positiivisen mielialan, niin muutaman viikon jälkeen huomaat muutoksen.

Pienissä läsnä olevissa hetkissä arjessa on tarkoitus luopua suorittamisesta tai eteenpäin menemisestä. Anna itsellesi lupa hidastaa hetki. Nämä pienet hetket voivat tehdä työpäivästäsi huokoisemman ja palauttavamman.

Tiesitkö, että taito olla tietoisesti läsnä on meillä kaikilla luonnostaan. Pitää vaan muistaa harjoittaa mieli.

Apua kadonneeseen keskittymiskykyyn saa myös Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta, missä sekä opiskelijat, että opettajat ovat harjoittaneet tietoisuustaitoja.

Kirjoittaja on Haaga-Helia ammattikorkeakoulun majoitusliiketoiminnan lehtori, joka myös toimii Mindfulness työnohjaajana. Hän on itse harjoittanut tietoista läsnäoloa vuodesta 2014 ja osallistunut useampaan kurssiin ja hiljaisuuden retriittiin. Päteväksi Mindfulness työssä-ohjaajaksi Nina valmistui marraskuussa 2017