Exit-strategiat tulevat julkisuuteen ja niistä viestitään. Rokotusmäärät lisääntyvät, riskiryhmien riskit vähenevät ja myös kevään ja tulevan kesän lämpö, sekä yhteiskunnan toimet tulevat painamaan tartuntatilastoja alaspäin. Asiakkaat aktivoituvat entistä enemmän sekä fyysisten että virtuaalisten tapahtumien suunnitteluun, ja toimistojen myynti ja luovat tekevät hartiavoimin työtä hurmatakseen asiakkaat ehdotuksillaan.

Varmaa on, että virtuaalinen kohtaaminen on tullut jäädäkseen. Se puolustaa paikkaansa, kun sisältö on vahvasti koulutuksellista ja mittarina on viestin vieminen kohderyhmälle. Perustyökaluilla ja hyvällä suunnittelulla sekä käsikirjoituksella sisältö saadaan rakennettua soljuvaksi ja tehokkaaksi. Samaan aikaan tarve kohdata toisia kasvaa, kun aikanaan siihen yhteiskunta antaa luvan.

Etätyöläiset ovat lopen kyllästyneitä palaveriputkiin verkon yli, työnantajalle henkisesti vuokratun keittiönpöydän äärestä. Siellä inspiroiva ja kehittävä keskustelu on hankalaa, pätkivää ja kömpelöä. Siinä ei ole kyse osaamattomuudesta vaan fyysisen läsnäolon puutteesta, missä osallistujat pystyvät aistimaan eleitä, liikkeitä ja aitoja tunteita keskustelukumppaneista. Verkon yli tapahtuvat kokoukset ja ”tapahtumat” muuttuvat harmaaksi massaksi.

Päättäjän näkökulmasta ja lyhytnäköisesti katsottuna, virtuaaliset kohtaamiset voivat olla kustannustehokkaita ratkaisuja – kun KPI-mittarina on tavoitettavuus, ja etätyö vaikuttaa hyvältä ratkaisulta toimitilojen säästöissä. Mutta tuottavatko ne muutosta ja ruokkivatko ne hyvinvointia ja intoa?

Meidän kaikkien tapahtumantekijöiden velvollisuus on tukea asiakkaita ymmärtämään aidon kohtaamisen merkitys – ei vain verkostoitumista mahdollistavana, muutosta tekevänä ja tietoa jakavana voimana, vaan piilotettujen motiivien mahdollistavana mediana. Piilotettuja motiiveja voivat olla toisten tapaaminen, matkustaminen, syöminen, juominen ja niin edelleen. Ne ovat ihmisen inhimillisiä luontaisia tarpeita ja se liima, joka sitoo yhteen tapahtuman järjestäjän aidot motiivit, tuottaen muistijälkiä ja tarinoita kerrottavaksi. Niitä ei virtuaalisessa maailmassa tapahdu.

Väistämättä kriisistä tullaan pääsemään yli ja kiireiseen syksyyn pitää valmentautua. Korona-aika on ollut pitkä ja kestävyyttä vaativa maraton ja kun se loppuu, siirrymme suoraan sprinttiin, missä asiakkaiden toiveet ja odotukset ovat äärimmäisen korkealla. Jos me kaikki toimijat yhdessä emme pysty lunastamaan odotuksia, tulevaisuudessa asiakkaiden investointipäätökset eivät ole meille suotuisia. Siksi juuri nyt on tärkeää valmentaa, pitää tekijöistä huolta ja yhdessä luoda oikeat askelmerkit tulevaisuuteen. Vahvat ja hyvät toimijat pystyvät pitämään rivinsä vahvoina, kasvamaan ja siten olemaan valmiina, kun pilliin vihelletään.

Tästä nouseminen vahvempana kuin koskaan vaatii myös työtä yli yritysten rajojen, yhteisen hyvän eteen. Tapahtumateollisuus ry on tehnyt vaikuttavaa työtä ja uutena toimijana pystynyt ajamaan itsensä vaikuttajaksi yhteiskunnallisessa päätöksenteossa. Tämä työ ei lopu kriisin loppumiseen, vaan jatkuu alamme paremman kehittymisen eteen – niin koko alan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden, koulutuspolitiikan kuin monien muiden asioiden eteenpäin viejänä. Ollaan keskenämme vastuullisia ja liitytään alan yhteisen toimijan tukijoiden joukkoon, osallistutaan ja tehdään työtä sen eteen.

Voimaa ja valppautta!

Juho Hiidenmaa

Tapahtumateollisuus ry.:n hallituksen jäsen ja tuotanto- ja asiakkuusjohtaja, joka sortuu usein jargoniin, helppoon viisasteluun ja uskoo, että hyvän jengin kohtaaminen ei sirkustemppuja tarvitse.