Kuva: iStock
Kuva: iStock

Juoma on juhlan kruunu – taidokas juomasuunnittelu viimeistelee tunnelman

Yllätyksellisyys ja visuaalisuus nostavat juhlajuoman uudelle tasolle. Huolella suunniteltu cocktail synnyttää elämyksen, josta puhutaan pitkään.

Mieleenpainuvan juhlajuoman suunnittelu vaatii Beverage Partners Finlandin Michael Grönforsin mukaan aikaa ja ammattitaitoa.

– Juomasuunnittelu aloitetaan yleensä tapaamisella. Käymme asiakkaan kanssa keskustelun siitä, millaisia toiveita juoman suhteen on. Järjestämme tarvittaessa maistelutilaisuuden.

Kokonaisuus pohditaan tarkkaan. Tapahtuman luonne, tila ja osallistujien määrä vaikuttavat suunnitteluun.

– Emme tee pelkkää juomasuunnittelua. Me suunnittelemme elämyksiä. Usein kysyn asiakkaalta, mikä juoma organisaatiosi olisi, jos se olisi juoma? Aperol Spritz, ehkäpä Gin & Tonic, vai Old Fashioned. Tästä saan hyvän pohjan keskustelulle: miten juomasta suunnitellaan omanlainen ja persoonallinen, ja että se palvelee juuri tämän organisaation, tapahtuman tai juhlan tavoitetta.

Ei enää riitä, että tehdään muutama drinkki ja nimetään ne hassunhauskasti.

– On tärkeä muistaa, että tarkoituksena ei ole ainoastaan tarpeen tyydyttäminen, eli vaikka janon sammuttaminen, vaan juhlien juomalla on oikeasti mahdollista synnyttää elämyksiä. Yllättää asiakas siten, että tapahtuneesta jää muistijälki ja siitä puhutaan pitkään juhlan jälkeen.

– Mielestäni on myös tärkeä muistaa, että asiakkaat arvostavat brändejä ja tunnistavat hyvin ainakin alan johtavat merkit. Tämä kannattaa tuoda esiin myös tapahtuman juomalistoissa, sillä se antaa tietynlaisen laatulupauksen.

Pyörivä baari ja puhelin

Esimerkkinä Grönfors kertoo juomaelämyksestä, joka luotiin kotimaiseen alkoholikulttuuriin keskittyvään HDF-tapahtumaan vuonna 2018. Tapahtumassa haluttiin juhlia Cointreau-likööriä ja Margarita-cocktailin 70-vuotissyntymäpäiväjuhlaa.

– Lähdimme ajattelemaan elämyskeskeisesti, eli miten saisimme tästä mahdollisimman hauskan ja mieleenpainuvan elämyksen pelkän drinkkibaarin sijasta. Päädyimme rakentamaan pyörivän baarin, joka olikin toiselta puolelta tavallinen baari ja toiselta puolelta seinä, jossa oli kolme puhelinta.

Baari käännettiin ympäri tunnin välein, seinäpuolen näkyessä baarihenkilökunta ohjeisti kolmea asiakasta kerrallaan nostamaan puhelimen luurin. Luurista kuului Margarita-cocktailin lyhyt historia ja asiakkaan kuunnellessa nauhoitetta baarimestarit valmistivat toisella puolella juomat. Asiakkaan laskiessa luurin aukesi seinästä pieni aukko, josta juoma tarjoiltiin.

Ständi ja puhelimet herättivät niin paljon kiinnostusta, että sen äärelle syntyi jännitystä kuhiseva jono. Jonottaminen ei haitannut, koska ihmiset odottivat uteliaana, mitä puhelimen luurista kuuluu. Odottaminen herätti mielenkiintoa ja synnytti keskustelua.

– Ihmiset janoavat kokemuksia. Niitä varten he ovat valmiita odottamaan ja kertovat niistä mielellään myös muille. Kuitenkin elämystä tehdessäsi on hyvä muistaa, että viestinnällä on tärkeä rooli, jotta odottamisen kesto voidaan ennakoida.

Ongittava alkujuoma

Ensimmäinen juoma on tärkeässä roolissa.

–  Suuremmissa tapahtumissa ja etenkin juhlassa on kuitenkin tärkeä muistaa, että ensimmäisen juoman on oltava ripeästi saatavilla ja vasta sen jälkeen lähdetään luomaan elämystä. Tekisin itse sellaisen elämyksen, joka on todella nopeasti toteutettavissa. Maultaan tähän juomaan kannattaa asennoitua kuin ravintolan alkupalaan. Jos kyseessä on viini, pitää lämpötilan olla kunnossa, jos drinkki tai muu, tulee maun ja tasapainon olla kunnossa.

Grönfors kertoo, miten alkujuomastakin voi tehdä ohjelmanumeron.

– Olemme toteuttaneet esimerkiksi lastenjuhlista tutun onginnan, jolloin juoma on yllätys, mutta mukava sellainen. Tarjolla on erilaisia juhlajuomia, mutta tässä tilanteessa sillä, onko juoma juuri omaan makuun, ei ole niinkään suurta roolia, sillä juoman ikään kuin ”voittaa”. Se synnyttää hyvän fiiliksen, juoma on valmiiksi tehty tai se voi olla vaikka piccolo-viini.

Juhlan alkuun voi tarjota myös snapsin. Tai boolia.

– Boolin imago on suomalaisten mielissä ryvettynyt ja kovin yksiulotteinen. Usein mielessä on tietty maku, jota ehkä nuoruusvuosina tuli maisteltua tai sekoiteltua. Tosiasiassa booli on oiva juoma juhlien alkuun, sillä sen voi tehdä valmiiksi ja sen tarjoilusta voi tehdä näyttävän. Mielestäni jääkylmä snapsi toimii alkuun erinomaisesti myös tunnelman nostattajana.

Alkujuomastakin voi tehdä ohjelma- numeron.”

Järki käteen resursoinnissa

Grönfors painottaa, että juomasuunnittelua ei voi tehdä tehokkuusajattelu edellä. Laadukas ja elämyksellinen juoma syntyy huolellisella suunnittelulla ja ammattitaidolla.

– Mietimme juomatarjoilun kokonaisuutena. Minkälainen juhla on kyseessä, kuinka kauan juoman valmistamiseen menee, tarvitaanko esivalmistelua. Cocktailit voimme tarvittaessa valmistaa osittain etukäteen, jolloin baarimestari pystyy toimimaan nopeammin tarjoilutilanteessa ja juomaelämys on kokonaisuutena toimiva ja mieleenpainuva.

Jos resurssit eivät syystä tai toisesta riitä laadukkaaseen cocktailbaariin, se kannattaa jättää tekemättä kokonaan.

– Vaihtoehtona voi silloin olla perinteinen samppanjabaari mansikoineen ja vaahtokarkkeineen. Samppanjan suosio on takuuvarma, eikä juoman kaataminen vaadi baarimestarin ammattitaitoa. Toisena vaihtoehtona on esimerkiksi viinivetoinen lähestymistapa, jossa sommelier on määritellyt tapahtumaan ja ruokaan sopivat juomat.

Kun osallistujamäärä nousee, esivalmistelujen rooli on entistä tärkeämpää.

– Sillä on suuri merkitys, ovatko juomat ravistettavia. Ravistamalla saadaan pääsääntöisesti maukkaampia juomia ja se tekee baarista näyttävämmän, mutta tämä vaatiikin jo baarialan erikoisammattitaitoa sekä toimivaa tilasuunnittelua.

Grönforsin mukaan kulttuuri on mennyt siihen suuntaan, että juoman ravistaminen ei ole itsestään selvä taito.

– Jos osaat kaataa kahdesta pullosta ja sekoittaa, se rajoittaa valikoimaa todella paljon. Se sitoo tavallaan molemmat kädet selän taakse. Jos osaamista ei ole, kannattaa jättää cocktailbaari tekemättä.

– On tärkeä muistaa, että juhlajuoman arvostusta voi kasvattaa myös ammattitaitoisen sommelierin sekä viinituotteen kautta. Viinihifistely kiinnostaa tällä hetkellä todella paljon.

Visuaalisuus viimeistelee

Visuaalisuus on tärkeä osa elämyksellistä tuotetta. Grönforsin mielestä se jää helposti unholaan, kun asiat tehdään tehokkuusajattelu edellä.

– Sillä, miten ja mistä juoma tarjoillaan, on suuri merkitys elämykselle. Liian usein tapahtumissa mennään helpoin edellä ja tilataan ne samat lasit tai tarjoiluastiat, joita aina on käytetty. Ei tarvitse kuin vähän selata Instagram-sovellusta, niin löytyy mitä mielenkiintoisempia tarjoiluastioita. Juoman voi esimerkiksi personoida pullottamalla sen ja tekemällä korkit sekä etiketit yrityksen brändi-ilmeen mukaisesti. Hyvällä jääsuunnittelulla saa myös ihmeitä aikaan. Tapahtumaan voi tilata suuret käsin leikatut jääpalat yrityksen logolla leimattuna ja käyttää niitä tapahtuman signatuurijuomassa.

Myös suurilla tarjoiluastioilla voi luoda näyttävyyttä.

– Meillä on muutamissa ravintoloissa käytössä Negroni-hana, johon voimme valmistaa jopa sata juomaa valmiiksi 1920-luvun tyyliseen hanalliseen tarjoiluastiaan, jolloin se toimii anniskelun keskipisteenä.

Kuva: iStock
Kuva: iStock

Hyvänmakuisia alkoholittomia

Juhlajuoma voi olla myös alkoholiton. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen raportin mukaan miehistä 12 prosenttia ja naisista 15 kertoo elävänsä täysin ilman alkoholia.

– Alkoholittomien juomien suosio nousee jatkuvasti. Nykypäivänä alkoholittomuus ei ole enää tabu. Syytä siihen ei tarvitse selitellä. Aiemmin alkoholista kieltäytyneet juhlijat ovat joutuneet tyytymään veteen, mixereihin tai mehuun, nykyään on tarjolla erinomaisia alkoholittomia oluita, viinejä ja cocktaileja.

Grönfors kyseenalaistaa mocktail-termin.

– Termi asettaa alkoholittoman kuluttajan eriarvoiseen asemaan. Mielestäni cocktail on cocktail, on siinä alkoholia tai ei.

Alkoholittomat juomat ovat nykyään lisäksi hyvänmakuisia eikä sen nauttija joudu negatiivisen huomion kohteeksi.

– Baaritkin ovat tänä päivänä ylpeitä siitä, että valmistavat alkoholittomia juomia. Gin & Tonicin voi valmistaa tuotteesta, josta alkoholi on poistettu jälkikäteen. Tämän kaltaisten seedlip-tuotteiden menekki kasvaa koko ajan.

Oma lupa helpottaa

Alkoholilainsäädännön muutosten myötä tapahtumanjärjestäjille on avautunut mahdollisuus anoa oma anniskelulupa.

– Jos tapahtumanjärjestäjällä on oma anniskelulupa, löytyy maahantuojilta varmasti malleja, jossa molemmat voittavat. Maahantuojilla on valmiuksia rakentaa toimiva brändielämys tuomaan lisäarvoa tapahtumaan.

Hyvällä jääsuunnittelulla saa myös ihmeitä aikaan.”

On syytä kuitenkin muistaa, että tapahtuma- tai juhlatila voidaan tilan tai alueen omistajan tai haltijan hakemuksesta hyväksyä anniskelualueeksi. Tapahtumia varten voidaan hakea määräaikaista anniskelulupaa.

Palataan vielä hetkeksi booliin. Grönfors haluaa lähettää terveisiä Presidentinlinnaan.

– Mielestäni hyvä esimerkki tylsästä juhlajuomasta on Presidentinlinnan itsenäisyyspäivän juhlan booli: sama sekoitus vuosikymmenestä toiseen. Miksei sen vierelle voisi tuoda toista boolia, joka muuttuisi vuodesta toiseen? Tämä booli voisi olla kotimaisen baariosaamisen taidonnäyte ja puhutella esimerkiksi tiettyä teemaa ja vaihtua vuosittain. Olisi korkea aika tuoda juhlaan kotimaisten asiantuntijoiden osaamista.

Grönforsin mielestä tämän kaltaisista aiheista ei ole ennen keskusteltu millään rakentavalla tasolla, sillä kulttuurissamme alkoholi ja siitä puhuminen on edelleen tabu.

– Suomessa keskustelu alkoholista on pääsääntöisesti sitä, että tuodaan esiin negatiivisia puolia. Tähän pitää saada muutos. Vastuullinen alkoholinkäyttö voi ja usein onkin osana elämystä, Grönfors päättää.

 

Grönforsin terveiset tapahtumajärjestäjille

  • Haastakaa alkoholin maahantuojien asiantuntijat tarjoamaan elämyksiä ja tehkää yhteistyösopimuksia. Tällöin kaikki osapuolet voittavat ja pitkällä yhteistyö- suhteella voidaan tuottaa unohtumattomia elämyksiä.
  • Maahantuojilla on varastot väärällään erilaisia baari- ja brändielämyksiä, joita voidaan hyödyntää tapahtumissa. Lisäksi maahantuojilla on käytössään sommeliereja sekä brändilähettiläitä, jotka voivat tuoda lisäarvoa ja auttaa tapahtuman toteutuksessa.
  • Tunnistettavan brändin läsnäolo tapahtumissa antaa tietynlaisen laatulupauksen asiakkaalle. Älä pelkää brändejä. 

Julkaistu Evento-lehdessä 5/2019.