David Pearl innostamassa joukkoa oopperan loppudraaman tyyliin.
David Pearl innostamassa joukkoa oopperan loppudraaman tyyliin.

Johtajuutta taidemaailman opeilla

Suomessa johtajuus saattaa olla prosessien määrittelyä työntekijöille. Ideoita sparrataan muilta saman alan johtajilta. Mutta voisiko johtamiseen hakea oppia taidemaailmasta?

Brittiläinen David Pearl opiskeli klassista musiikkia, ja on oopperauransa lisäksi toiminut muun muassa copywriterina ja taiteellisena johtajana. Hänen taidetaustaista osaamistaan on konsultoitu yritysmaailman kehittämiseksi jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Voiko oopperalaulaja todella olla globaalien firmojen korkeimman yritysjohdon konsulttina? Pearlilla saattaa olla mielenkiintoisia ajatuksia.

Pearl on havainnut, että muutoksella on jokaisessa yrityksessä kolme F-kirjaimella alkavaa vihollista, jotka estävät aidosti kehittyvän ja luovan yhteisön. Ne ovat fear (pelko), fantasy (toimitusjohtajan ruusuiset kasvuodotukset) ja formula (tuudittautuminen vanhoihin tapoihin).

Yritysmaailmassa uskotaan myös ”oikeisiin” faktoihin, mutta taidemaailmassa kasvaneena Pearl tietää, että totuus on aina väritettävissä siihen suuntaan, mihin sitä halutaan. ”Totuus” perustuu myös usein vanhaan ajatusmalliin, vaikka korvaavia vaihtoehtoja olisi paljon.

Johtajasta tarinanikkari

Johtaja, joka ei saa työntekijöitään innostumaan ja seuraamaan itseään, on kävelyllään yksin. Story for Leaders -kirjassa Pearl väittää, että aina vain nopeammin muuttuvassa maailmassa johtajan tulee hallita suunnittelun lisäksi tarinoiden kertominen. Suunnitelma on nopein tapa päästä A:sta B:hen, kun tarina puolestaan tekee tästä matkasta mahdollisimman mielenkiintoisen.

Hyvässä kertomuksessa, kuten saduissakin, on sankari ja paljon tarkkoja kuvauksia elämästä sekä haasteista ja vaikeuksien voittamisesta yhdessä. Tarina antaa tekemiselle merkityksen. Kuulijat samaistuvat ja innostuvat. Jaettu tieto jää mieleen infoähkyn ja ärsykkeiden keskellä. Johtajasta tulee inhimillinen. 

Kyky kertoa tarinoita ei ole yksilöllinen lahjakkuus, vaan Pearlin mukaan opittava taito. Kirjoittamiseen tulee kuitenkin käyttää aikaa. Yllätyksellisyys ja ankkurointi tulevaisuuteen tekevät vahvan kertomuksen. Esimerkiksi yrittäjä Elon Musk on ilmoittanut muuttavansa 20 vuoden sisällä Marsiin ja kuolevansa siellä. Näin Musk haastaa perinteisen maailmankatsomuksen, asettaa tavoitteelleen aikajanan ja myöntää olevansa kuolematon. Viestissä on kaikki ne elementit, jotka herättävät kuulijoiden kiinnostuksen ja tekevät Muskista innostavan johtajan.

Suomalainen johtaja, älä sinäkään piiloudu talouslukujen taakse, vaan jaa visiosi sankaritarinalla, jossa tiimisi yhteisvoimin päihittää haasteet!

Pearlin mukaan hyvässä tarinassa on oltava nämä elementit:

  1. Sankari (hero)
  2. Tarkoitus (why)
  3. Liittolaiset (allies)
  4. Vihollinen (nemesis)
  5. Onnistumisia ja epäonnistumisia (highs and lows)
  6. Valintoja (choices)
  7. Yllätys (surprise)

Kuka?

David Pearl

  • Vuonna 1960 syntynyt taidejohtaja, konsultti ja kirjailija.
  • Toimi tammikuussa MC:nä (Master of Ceremony) MPI:n ja SITE:n ”Global Forum” -tapahtumassa Roomassa.
  • Kirjoittanut kirjat:  Will there be donuts? Start a business revolution one meeting at a time (2012) ja Story for Leaders (2016).