Live Nation Finlandin johtaja Tomi Saarinen.
Live Nation Finlandin johtaja Tomi Saarinen.

Isoille musiikkitapahtumille on voimakas kysyntä

Laadukkaasta musiikkitapahtumien tarjonnasta ei tule lähivuosina pulaa, Live Nation Finlandin johtaja Tomi Saarinen arvioi. Ensi vuodeksi tapahtumatilat alkavat olla jo täynnä.

Jenna Lahtinen.

Suurten musiikkitapahtumien järjestelyt alkavat tyypillisesti ainakin vuotta aikaisemmin. Koronakaudella aikahorisontti on ollut liian lyhyt monille musiikkitapahtumien järjestäjille. Musiikkitapahtumien verkosto LiveFINin toiminnanjohtaja Jenna Lahtisen mukaan tarvittavaan järjestelyaikaan vaikuttaa oleellisesti tapahtuman ohjelmasisältö.

– Kansainvälisen ohjelman kanssa toimiessa on vähän eri pelisäännöt kuin kotimaisen, koska ulkomainen artisti tarvitsee ennakoitavuutta vielä pidemmälle kuin kotimainen.

Monet isot festivaalit joutuivat perumaan tämän kesän tapahtumansa jo varhain keväällä.

– Kun on eletty jo kaksi kesää luukut enemmän tai vähemmän kiinni, kassat ovat aika tyhjät. Siksi epävarmoilta näyttäviä riskejä ei varmaankaan kaikissa tapauksissa olla valmiita ottamaan. On tapauskohtaista, millaisia sijoituksia tehdään, Lahtinen arvelee.

LiveFINin jäsenistössä on rapiat kymmenen suurtapahtumien järjestäjää, joista kolme operoi useita tapahtumia eri puolilla Suomea: Live Nation Finland, Nelonen Media Live ja Fullsteam Agency.

Alan pitää itse tulkita lakia

Vuoden loppuun voimassa oleva määräaikainen tartuntatautilain muutos mahdollistaa viranomaisille määrätä kuukaudeksi kerrallaan tapahtumia koskevia rajoituksia. Lahtisen mukaan se asettaa alalle reunaehdot.

– Epävarmuus ohjaa päätöksentekoa.

Tapahtumajärjestäjät ovat joutuneet sopeuttamaan toimintaansa voimakkaastikin, mutta pyörää ei ole alettu keksiä uudelleen.

– Musiikkitapahtumien järjestäjät eivät ole sopeuttaneet toimintaansa siitä lähtökohdasta, että ne alkaisivat tehdä jotain ihan muuta. Sellainen onkin aika erikoinen keskustelu. Eihän bussikuskillekaan sanota, että rupea lääkäriksi, jos bisnes menee huonosti, Lahtinen toteaa.

Juhannukseen mennessä suurin osa Suomesta oli pandemian perustasoaluetta, jolloin tapahtumissa operoidaan tartuntatautilan 58C-pykälän mukaan. Tapahtumateollisuus ry:n hallituksessa on muodostettu kanta siihen, mitä laki alalle tarkoittaa.

Alan on itse tulkittava lakia, koska se on tulkinnanvarainen.”

– Alan on itse tulkittava lakia, koska se on tulkinnanvarainen. Enää ei ole kapasiteettirajoituksia eikä eksaktisti mitattavia turvavälejä. Laki lähtee siitä, että ihmisillä pitää olla mahdollisuus välttää fyysisiä kontakteja, Live Nation Finlandin Tomi Saarinen sanoo.

Hän muistuttaa, että sama koskee sisätiloissa järjestettäviä tapahtumia, jotka yleistyvät nyt syksyllä.

– Jos syyskuun tienoilla kaikki yli 16-vuotiaat on rokotettu, pitäisi käydä kriittinen keskustelu, onko edes 58C:lle enää tarvetta, Saarinen sanoo.

Hän ei usko koronakauden pysyväksi vaikutukseksi jäävän, että tapahtumajärjestäjät alkaisivat karttaa riskiä ja pelata varman päälle.

Raha ei ole maailmasta hävinnyt

– On selvää, että yksittäisillä toimijoilla on ollut kaikenlaisia murheita. Voisi kuitenkin ajatella, että rahoitusta löytyy alalle, joka ennen kriisiä oli kasvussa. Täytyy muistaa, että globaali taloustilanne ei ole huono, eikä maailmasta ole raha hävinnyt. Päinvastoin Suomeen ennustetaan aika merkittävääkin talouskasvua tänä ja ensi vuonna, Saarinen muistuttaa.

Niin Suomessa kuin koko Euroopassakin tapahtumatilat alkavat olla täynnä ensi vuoden ja osittain 2023:nkin osalta.

– Kun suunnitellaan tulevaa, niin pelkästään tilojen saatavuuden takia joudutaan katsomaan aika pitkälle. Tämän hetken varaustilanteen perusteella lähivuosina ei tule pulaa laadukkaasta musiikkitapahtumien tarjonnasta.

Saarisen mukaan vähänkään pidemmällä tähtäyksellä puhuttaessa kysyntä on voimakasta. Koronakauden korvaavana liiketoimintana hän pitää Live Nationin kohdalla Suvilahti Summer -konserttien sarjaa.

– Sitä voi ajatella korvaavana liiketoimintana, koska se oli hyvin erilainen kuin normaalisti teemme, Saarinen luonnehtii.

Hän uskoo tapahtumien palaavan koronan jälkeen kutakuinkin entisen kaltaisina.

– Tapahtumien syvä ydin on kuitenkin ihmisten kohtaaminen, nimenomaan fyysisesti. Varmasti aiemman tavan päälle tulee uusia kerroksia, joilla pystytään luomaan uutta ansaintaa tai parantamaan palvelua, koska digitaaliset valmiudet on nyt monin paikoin laitettu kuntoon. En kuitenkaan usko dramaattisiin muutoksiin, Saarinen sanoo.

Jenna Lahtinen toivoo alan toimijoiden tiivistyneen yhteistyön jäävän korona-ajasta pysyväksi. Elävän musiikin yksityissektori ei ennen koronaa ollut juurikaan julkisten tukien piirissä.

– Vuosi sitten keväästä alkaen opetus- ja kulttuuriministeriön koronatuet kohdistuivat myös meidän sektorin toimijoihin. Se on mielestäni edunvalvonnan työvoitto, Lahtinen sanoo.

Toinen saavutus hänen mielestään on Tapahtumateollisuuden perustaminen.

– Se on tuonut isolla rytinällä tapahtuma-alan kokonaisuutta päättäjien tietoon. Vuoropuhelu työ- ja elinkeinoministeriön kanssa on ollut valtavan hienoa.

 

Julkaistu Evento-lehdessä 4/2021.

Sulje mainos Tilaa Evento