ILoqin toimitusjohtaja Heikki Hiltunen – luottamusta herättävä heittäytyjä

Heikki Hiltunen ei osallistu tapahtumaan pelkästään tapahtuman itsensä vuoksi. Formulakisoissakaan mies ei välttämättä seuraa kisaa, vaan kiertää yleisön parissa ja tutkailee yleistä fiilistä. Usein mukaan tarttuu uusia ideoita, joita voi soveltaa omassa tekemisessä iLoqin toimitusjohtajana tai SM-liigan hallituksen puheenjohtajana.

Taivas ulottui kaikkialle. Se oli hehkuvan sininen. Alla näkyi Nevadan autiomaa.

Heikki Hiltunen istui etummaisena taitolentokoneen ohjaamossa. Lentäjä oli jossain hänen takanaan.

Las Vegasissa oli ennen nousua käyty lävitse hätäpelastautuminen ja laskuvarjon avaaminen. Ja se, että pahoinvoinnin iskiessä olisi annettava ylen lentohaalarin sisään, jottei oksennus leviäisi ohjaamoon. Sitten kone heitti ensimmäisen silmukan.

Muisto neuvotteluista Red Bull Air Racen kanssa palaa vuosienkin jälkeen iLoqin toimitusjohtaja Heikki Hiltusen mieleen kysyttäessä mieleenpainuvimpia elämyksiä. Yhteistyö Red Bullin kanssa ei Hiltusen harmiksi käynnistynyt, mutta lennon jälkeen mies tiesi, että huvipuistojen vuoristoratoihin hänen ei enää tarvitse mennä.

Poliisisaattueessa Bangkokissa

Hiltusen puheessa toistuvat paikannimet ympäri maailmaa. Hän puhuu Singaporesta, Dubaista, Alaskasta, Tyynenmeren purjehduksista, Dachsteinin jäätiköstä ja Bangkokin halkomisesta poliisisaattueessa siinä missä toiset miettivät työmatkareittinsä vaihtopysäkkejä.

Bisneselämykset ovat maustaneet uraa alusta alkaen. Kenties peruste siihen löytyy uran käynnistymisestä amerikkalaisissa yhtiöissä. Maailmanlaajuisessa Honeywell-monialayhtiössä kului 14 vuotta, joita seurasi kolme vuotta tietoliikennelaitteiden parissa Tellabsilla.

– Elin kulttuurissa, jossa vierailtiin messuilla ja konferensseissa sekä toteutettiin jatkuvasti omia tapahtumia. Amerikkalaisissa yhtiöissä markkinointi ja tapahtumat olivat aivan eri arvossa kuin suomalaisyhtiöissä.

Hiltunen muistaa, miten hän ilahtui aloittaessaan Tellabsin toimitusjohtajana Suomessa samoihin aikoihin, kun yritys täytti 20 vuotta. Juhlissa johtoryhmä oli pukeutunut naamiaisasuihin.

– Olin tuore toimitusjohtaja. Kun näin johtoryhmän jäsenen naamioituneena Kiss-yhtyeen kasvomaalein, aistin, miten johtavassa asemassa olevan henkilön itsensä likoon laittaminen vaikutti henkilökuntaan. 

Tällaisessa tilanteessa työntekijä näkee johtajan erilaisesta kulmasta, tavallisena ihmisenä, jota on helpompi lähestyä. Se, että pomo vetää Kiss-maskit naamalleen, madaltaa Hiltusen mukaan kynnystä puolin ja toisin.

– Tämän jälkeen on helpompi lähestyä toista, keskustella, avautua ja lähteä luomaan vuorovaikutusta.

Sooloprojekti jäämiehen kanssa

Eräs yksittäinen tähti – F1-kuljettaja Kimi Räikkönen – nostattaa hymyn useampaan kertaan Heikki Hiltusen kasvoille. Haastattelua edeltävänä päivänä on julkistettu tieto maailmanmestari Räikkösen ja iLoq-yhtiön yhteistyön jatkumisesta kaudella 2020.

Minulle on tärkeää, että voin rakentaa luottamusta ja olla itse avoin.”

Kumppanuuden syntyminen oululaisyrityksen ja jäämiehen välille oli pitkälti Hiltusen sooloprojekti, jossa yrityksen hallituksen näkökulmasta saatettiin toissa vuonna oikoa muutama mutka suoraksikin. Hiltunen kun ei muistanut informoida aivan koko hallitusta käymistään neuvotteluista ennen yhteistyösopimuksen julkistamista. Hän lähti etsimään kumppanuutta Räikkösen kanssa suoraan tämän asianhoitajan Sami Visan kanssa tietäen hyvin, että lopullisen päätöksen yhteistyön syntymisestä tekee vain Kimi Räikkönen itse. Yrityksessä asiasta tiesivät perustajan ja hallituksen puheenjohtajan ohella Hiltusen lisäksi ainoastaan markkinointijohtaja Joni Lampinen.

Lampinen koetti toppuutella Hiltusta sopimuksen tekemisessä epäillen, ettei yrityksellä ole varaa F1-sopimukseen. Markkinointijohtajaa Hiltunen ohjeisti sanoen, ettei rahaa kannata murehtia, vaan sitä, miten sopimusta hyödynnetään, mikäli se syntyy.

Kumppanuussopimus Räikkösen kanssa syntyi. Tiedä sitten, oliko maailmanmestarin mieleen yrityksen suomalaisuus, iLOQin toimiminen turvallisuusalalla edelläkävijänä vai se, että yritys kuten Räikkönenkin tähtää kovaa vauhtia eteenpäin ja on muuttamassa maailmaa.

Formula voi olla urheilulajina myös sellainen, että se kyseenalaistetaan vastuullisuutta alleviivaavassa yrityksessä. Samaa mietti myös iLoqin perustaja Mika Pukari. Viidentoista minuutin puhelun aikana toimitusjohtaja sai esitettyä, miten moottoriurheilu on huipputuotekehittäjä alallaan ja eturintamassa kehittämässä uusia pienempipäästöisiä ratkaisuja. Moottoriurheilu on alallaan teknologinen edelläkävijä, aivan kuten iLoq haluaa olla omalla teknologisella pääsynhallinta-alalla maailman muuttaja, edelläkävijä ja uusien ratkaisujen tuoja.

– Kun Mika sitten puhelun aikana sanoi, että tässähän on kyse huikeasta jutusta, tottakai me teemme tämän, viskasin vähän nyrkkiä ilmaan ja sanoin ”Jess!”

Nyt yhteistyö saa kiitoksia myös sitä aluksi karsastaneilta, ja sopimusta jatkettiin.

Seuraajia lähes kaksi miljoonaa

Lukitusjärjestelmiä kehittävä iLoq toimii toimialalla, jossa ei ole tapahtumia, joissa asiakkaat, kumppanit ja muut sidosryhmät luontevasti kohtaisivat. Tästä Hiltunen keskusteli viimeksi haastattelua edeltävänä päivänä piipahtaessaan Ruotsissa.

– Toimialamme on isossa murroksessa. Se muuttuu koko ajan digitaalisemmaksi. Ja siinä me olemme edelläkävijä. Siksi esimerkiksi sosiaalisessa mediassa olemme hanakasti ottaneet itsellemme thought leader -aseman.

Itse asiassa iLoqissa havaittiin melko pian, että johtopaikka oli sangen helpostikin napattavissa. Kilpailijoiden konservatiivisempi ajattelu oli jättänyt sosiaaliseen mediaan katveita tyhjiksi.

– Päätimme ottaa kanavat haltuumme. Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, tuotamme niihin voimakkaasti sisältöä. Ja siinä mielessä olemme saaneet kanavat hyvin toimialaltamme haltuun. Kyllähän yhteistyö Kimin kanssa liittyy siihen myös.

– Kimi Räikkösellä on 1,7 miljoonaa seuraajaa Instagramissa. Eilen hän jakoi iLoq-videon omassa instassaan. Olihan se mukava lukea kommentteja, joissa kerrottiin, että ”ostan tämän tuotteen heti, vaikka en edes tiedä mikä tuote on.”

Kreisi veto Thaimaassa

Itsensä likoon laittamiseen – työntekijöiden, sidosryhmien, asiakkaiden tai mahdollisten tulevien asiakkaiden edessä – Heikki Hiltunen on tottunut. Yksi ikimuistoinen hetki tapahtui Thaimaan Bangkokissa. Vacon oyj järjesti maan pääkaupungissa useamman päivän seminaarin. Illalliselle Hiltunen kaipasi yllättävää ohjelmanumeroa, joka toisi iltaan rentoutta. Lopputulemana monisatapäinen vierasjoukko todisti, kun Hiltunen nousi thai-nyrkkeilykehään haastamaan paikallista kickboxing-mestaria. Luonnollisesti varatoimitusjohtajan nyrkkeilyasu oli yrityksen värin mukaan sininen, vastustaja taas oli puettu punaiseen, aivan kuin erään Vaconin kilpailijan väreihin.

– Ainahan adrenaliinitaso hieman nousee, kun tuollaiseen ryhtyy. Kyllä minä jännitän. Mutta kun tilanteeseen pystyy valmistautumaan kunnolla, skarppaa erityisellä tavalla. Ja kun ottaa yleisön huomioon ja uskaltaa heittäytyä, antaa mahdollisuuden aivan uudentasoiseen vuorovaikutukseen.

Varatoimitusjohtaja kehässä shortseissa. Se kertoo tilaisuuden vieraalle, on tämä sitten työntekijä tai neuvotteluvaiheessa oleva potentiaalinen asiakas, jotain yrityksen kulttuurista ja tunnelmasta.

– Kyllä porukka arvostaa, kun näkee, ettei kyseessä ole vain tiukka ja pönöttävä johtaja.

Bangkokin asiakasseminaari summaa monella tapaa Hiltusen kokonaisvaltaista näkemystä elämysten luomisesta. Tilaisuutta tai tapahtumaa ei järjestetä pelkästä järjestämisen tai resurssien ilosta. Thaimaahan kutsuttiin sidosryhmiä ympäri maailman osallistumaan tiukkaan bisnesseminaariin, jonka yhteydessä juhlistettiin vaasalaisyrityksen 20-vuotista taivalta.

Heikki Hiltusta ärsyttää, jos tilaisuus on toteutettu vähän sinnepäin. 
– Mielestäni huonoa tapahtumaa ei kannata tehdä. Jos teet, tee kerralla hyvä.
Varsinaista jääkiekkoilijan taustaa Hiltusella ei ole. Nuorempana tuli toki kavereiden kanssa pelattua höntsälätkää.
Heikki Hiltusta ärsyttää, jos tilaisuus on toteutettu vähän sinnepäin. – Mielestäni huonoa tapahtumaa ei kannata tehdä. Jos teet, tee kerralla hyvä. Varsinaista jääkiekkoilijan taustaa Hiltusella ei ole. Nuorempana tuli toki kavereiden kanssa pelattua höntsälätkää.

Thaimaassa teemana oli yrityksen kasvustrategia ja uusien huippujen valtaaminen. Yhden seminaarin puheenvuoroista piti vuorikiipeilijänä mainetta niittänyt Veikka Gustafsson. Hän hiljensi yleisön kertoessaan siitä, mitä tarkoittaa, kun kiipeää Himalajalle; minkälaisen henkisen ja fyysisen matkan vuorikiipeilijä joutuu tekemään valloittaakseen huipun.

Thaiboxing-iltaa Hiltunen kuvailee nauraen yhdeksi Vaconin kautensa kreiseimmistä vedoista. Elämyksellisyyttä kutsuvieraille näet maalattiin melko lavealla pensselillä: paikalliseen kulttuuriin keskittynyt illallinen järjestettiin nyrkkeilykehän ääressä. Kutsuvieraat tuli kuitenkin saada kuljetettua majapaikasta illalliselle ruuhkaisessa miljoonakaupungissa. Mitä tekee Hiltunen? Vuokraa kollegoineen 150 tuk tuk -taksia, jotka somistettiin yrityksen värimaailman mukaisesti. Ja tilaa poliisisaat-tueen pysäyttämään liikenteen ja johdattamaan kulkueen halki kaupungin.

Yksi Heikki Hiltusen elämysteeseistä on se, että mitä tahansa järjestää, siitä tulee jäädä kokijalleen muistijälki, mieluiten positiivinen.

Voisi kuvitella, että kun on matkustanut tuk tuk -skootterin kyydissä halki Thaimaan pääkaupungin ja näkee yrityksen varatoimitusjohtajan ottelevan nyrkkeilykehässä, jonkinlainen mielikuva tilaisuuden järjestäneestä yrityksestä osallistujalle on pakko muodostua.

Höntsäkiekkoilijasta liigaan

Heikki Hiltunen ei ole ainoastaan insinööritaustainen yritysjohtaja, vaan myös urheiluvaikuttaja. Jääkiekon SM-liigassa hän toimii hallituksen puheenjohtajana. Miehen oma tausta on kaikissa mahdollisissa palloilulajeissa, mikäli niitä pelataan joukkueessa. Opiskeluaikana kaverit antoivat nimityksen palloileva häkälöylyn heittäjä.

Tämän päivän Hiltunen ottaa urheilujohtamisen ja -vaikuttamisen bisneksenteon vastapainona, työtä täydentävänä mahdollisuutena verkostoitua. Vaikka globaalilla tasolla mies arvostaa tenniksen, alppilajien ja formuloiden tapahtumalaadun tasoa, Suomessa jääkiekko nauttii erityisarvostusta:

– Lätkä on kuitenkin maan arvostetuin ja suosituin joukkueurheilu, jolla on pitkät perinteet ja useita maailmanmestaruuksia. Mitä muuta lajia seuratessa voi törmätä yhtä lailla keneen tahansa kadunmieheen kuin presidenttiin?

Hallituksen puheenjohtaja kaipaa liigaan myös runsaasti lisää tarinallisuutta.”

SM-liigan puheenjohtajana Hiltusen on mietittävä verkostoitumisen ohella myös tulevia ja palaavia katsojia. Muutama vuosi takaperin liigan otteluissa kävi kaksi miljoonaa katsojaa, joista puolet katsasti vain yhden ottelun. Miten heidät saataisiin paikalle toisenkin kerran?

Olisiko liigankin lähdettävä työstämään elämyksellisyyttä? Miten saada naiskatsojat paremmin tavoitettua? Entä nuoret, miten nostaa näiden katse kännykän ruudulta kohti kaukaloa?

Väheksymättä jääkiekkojoukkueille elintärkeitä kausikorttilaisia ja ikifaneja, Hiltunen uskoo Tampereelle ja Helsinkiin tulevaisuudessa rakentuvien uusien kiekkoareenoiden houkuttelevan paikalle myös aivan uusia katsojia uudenlaisine vaatimuksineen. Monessa kaupungissa – kuten Vaasassa – halleja uudistetaan parhaillaan. Asiakaskokemuksen parantamisen keinoina hän näkee uusien tilojen ja digitalisaation myötä toivottavasti nousevan uudenlaisen tarjonnan myös esimerkiksi ravintolatarjonnassa. Mies, joka on alppilajien parissa oppinut arvostamaan itävaltalaisen cateringin korkeaa tasoa ja tehokkuutta, ei peittele pettyneisyyttään suomalaishallien iänikuiseen nakkimukitarjontaan.

– Pitää ajatella outside of the box, laatikon ulkopuolelta, toistuu useampaan kertaan Hiltusen puheissa.

Yhtä lailla jääkiekon SM-liigan tulevaisuudesta puhuttaessa tulevat mainituiksi TikTokin kaltaiset mobiilisovellukset, AR (lisätty todellisuus), digiloikka ja vastuullisuuden näkyminen enenevässä määrin. Hallituksen puheenjohtaja kaipaa liigaan myös runsaasti lisää tarinallisuutta ja yksittäisten tähtien ja taisteluparien esiintuomista.

Hiltuselta on lukuisia kertoja tiedusteltu, miten iLoq onnistui luomaan kumppanuussuhteen formulakuljettajan kanssa. Vastaus tulee pamauttamalla:

– Uskallettiin kysyä!

Kumppanuus formulakuljettajan kanssa ei tarkoita vain some-postauksia. Se tarkoittaa myös elämyksiä.

– Olemme voineet viedä asiakkaita kokemaan, minkälainen sirkus formulavarikolla pyörii. Kun pääsee paikkaan, jonne ei sisäänpääsyä voi rahalla ostaa, vaihtaa muutaman sanan Kimin kanssa, kuulee tallin kuulumisia, se jättää taas yhden muistijäljen ja avaa mahdollisen yhteyden.

– Minulle on tärkeää, että voin rakentaa luottamusta ja olla itse avoin niissä tilanteissa. Yhteistyö Kimin kanssa mahdollistaa sen, että saamme vieraalle aikaan elämyksen ja ainutlaatuisen kokemuksen F1-tapahtumissa. Samalla saamme yrityksenä myös laatuaikaa pienessä ryhmässä. Tapahtumassa voidaan erinomaisen hyvin keskustella samaan aikaan liiketoimista, mutta olemme sellaisessa ympäristössä, jossa on jotain muutakin. Siitähän tässä on kysymys, yhteyden ja luottamuksen luomisesta.

Kuka?

Heikki Hiltunen

iLOQin toimitusjohtaja sekä SM-liigan hallituksen ja jääkiekkoseura Vaasan Sportin hallituksen puheenjohtaja.

Savolaissyntyinen insinööri asuu Espoossa. Perheeseen kuuluu aikuiset, kotoa jo pois muuttaneet lapset sekä kultainen noutaja Onni.

Työskennellyt aiemmin varatoimitusjohtajana Vacon oyj:ssä ja sittemmin Danfossilla.

Asunut ja työskennellyt uransa aikana vuosia niin Saksassa kuin Yhdysvaltojen Piilaaksossa.

Harrastaa erilaisia joukkuelajeja, joista viimeisimpänä aloitettu padel. Nauttii vapaa-ajallaan mökkeilystä ja luonnosta Savonlinnan seutuvilla, golfaamisesta sekä veneilystä ja suppailemisesta Saimaalla. Osallistuu parhaillaan kisakunnon nostatus -projektiin, jossa vertaisryhmässä toteutetaan elämäntapamuutosta. Määränpäänä on Tokion kesäolympialaiset, jonne ryhmä matkaa yhdessä.

Missä?

Helsingin jäähalli

Heikki Hiltusen haastattelu ja kuvaukset tehtiin Helsingin jäähallissa, Nordenskiöldinkadulla. Jaakko Kontion ja Kalle Räikkeen suunnittelema halli on ollut valmistumisestaan saakka Helsingin IFK:n kotihalli. Jäähalli oli pääkaupungin ensimmäinen avautuessaan lokakuussa 1966.

Ennen Heikki Hiltusta Nordiksen jäillä ehti kuvausaamun aikana luistella niin Raittius- ja urheiluseura Zoomin kuin HIFK:n liigajoukkueen pelaajia.

Hallitoiminta tulee muuttumaan lähivuosina, kun kiinteistökehityshanke Helsinki Garden valmistuu. Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi Gardenin asemakaavan muutosehdotuksen helmikuussa. Kuvaus-ten yhteydessä Hiltunen ehti kysäistä ohi kulkeneelta HIFK:n markkinointijohtaja Roland Carlssonilta, milloin uusi halli on valmis käyttöön. ”Toivottavasti huomenna”, naurahti Carlsson.

Julkaistu Evento-lehdessä 2/2020.