Ilmastoturistit lentävät Lappiin kotimaansa kuumuutta karkuun

Vuoden matkailuyrityksessä, Santapark Arctic Worldissa voi nauttia kaikilla aisteilla Napapiirin luonnosta ja lappilaisesta vieraanvaraisuudesta. Samalla yrittäjät ovat onnistuneet täyttämään Niilo Tarvajärven unelman; he ovat herättäneet Joulumaan elämään.

Matkailutoimittajien Kilta ry valitsi viime tammikuussa Matka 2019 -messuilla rovaniemeläisen perheyritys Santapark Arctic Worldin Vuoden matkailuyritykseksi. Palkintoraadin perusteluissa haluttiin nostaa esille yritysryppääseen kuuluva Joulupukin kotiluola, teemapuisto SantaPark, joka oli radio- ja televisiotoimittaja Niilo Tarvajärven (1914–2002) suuri unelma. Palkintoraadin mukaan SantaPark on noussut kukoistukseensa yrittäjäperheen tinkimättömällä työllä.

Ilkka Länkinen perusti jouluun perustuvan yrityksensä vuonna 1997 ja vuonna 2006 perustettiin yhteisyritys ProSanta oy Katja Ikäheimo-Länkisen kanssa. Vuonna 2008 he vahvistivat jouluelämysten osaamiskeskusta ostamalla kaupungilta konkurssiin ajautuneen SantaParkin osake-enemmistön ja käynnistämällä Joulupukin apulaiskurssit.

Joulupukin salainen metsä, Joulukka, avattiin vuonna 2007, suomalaisia saunaperinteitä edustava saunamaailma Metsäkyly vuonna 2013 sekä käpylehmiä muistuttavista huoneistoistaan tunnettu design-hotelli Arctic TreeHouse Hotel ja sen Rakas-ravintola vuonna 2016.

Yrityksellä on myös joulupukkipalveluita tuottava ProSanta ja luksusmatkoja tarjoava Lapland Luxury.

Viime vuonna Santapark Arctic Worldissa kävi 120 000 vierasta 80 maasta, kaukaisimmat aivan maapallon toiselta puolelta, Havaijilta ja Nauru-saarelta.

– Vieraiden kotimaa vaihtelee sesongeittain. Kun esimerkiksi kiinalaiset yritykset lomailevat, myös niiden työntekijät vaikkapa Indonesiassa ja Malesiassa ovat lomalla ja voivat silloin matkustaa Suomeen. Singaporelaiset tulevat mielellään joulukuussa, australialaiset ja uusiseelantilaiset elokuussa, Ilkka Länkinen luettelee.

Viileä kesä kirittää Lapin matkailuelinkeinoa

Lapin kesäsesonki kasvaa tasaiseen tahtiin, kiitos kansainvälisten vieraiden. Kun suomalaisten osuus pysyttelee samalla tasolla kuin edellisvuonna, niin sanotuista ”hiekkamaista” tulevien vieraiden kasvuprosentti on kaksinumeroinen.

– Etsimme aktiivisesti uusia aluevaltauksia. Jos esimerkiksi talvella turistit tulevat Lappiin katsomaan revontulia, miksi kesällä heitä ei houkuttelisi viileys ja vesisade, Länkinen kysyy.

– Monissa kuumissa maissa sateen tulo on juhlan paikka. Meille tulee jo jonkin verran ilmastoturisteja, jotka lentävät Lappiin pakoon kotimaansa kuumuutta. Tänä kesänä kovia helteitä on ollut Euroopassa esimerkiksi Ranskassa, Italiassa ja Espanjassa.

Kohtelemme samalla tavalla asiakkaitamme ja henkilö-kuntaamme. Haluamme olla halutuin kohde olla töissä.”

Santaparkissa uskotaan vieraiden tekevän matkustuspäätöksiään sen mukaan, miten matkailukohde huolehtii ilmastovastuustaan. Yrityksen koko henkilökunta osallistui viime kesäkuussa tapahtumaan, jonka aikana istutettiin Lapin luontoon 10 000 mäntyä.

– Puu sitoo hiiltä kasvaessaan, ja yksi mänty vastaa yhtä tonnia hiiltä. Tulemme siis vähentämään hiilidioksidipäästöjä 10 000 tonnilla.

Kesällä Santaparkin asiakkaista 55 prosenttia on suomalaisia ja 45 prosenttia ulkomaalaisia, talvella ulkomaalaisten osuus kasvaa yli 70 prosenttiin.

Joulu työllistää ympärivuotisesti

SantaPark – Joulupukin kotiluola on auki tärkeimpien sesonkien ajan ja tänä syksynä kokeillaan avata ovet vieraille jo 9. marraskuuta. Talvikauden aukioloaika päättyy 11. tammikuuta, eli esimerkiksi hiihtolomaviikoilla ei kannata käydä kolkuttelemassa luolan ovia.

– Olemme kokeilleet aukioloa hiihtolomaviikkojen aikana, mutta ihmiset ovat silloin joko menossa tai tulossa tunturista, joten he eivät pysähdy päiväksi meille Rovaniemelle.

Vieraita riittää kuitenkin myös aukioloaikojen ulkopuolella, sillä luolassa järjestetään paljon yksityistilaisuuksia.

Toiminnan laajentuessa myös sesonkien ulkopuolelle on työntekijöillekin mahdollista tarjota töitä jopa ympäri vuoden. Viime vuonna yrityksellä oli sesonkeina yli 300 työntekijää, suuri osa heistä on suomalaisia. Hiljaisempinakin aikoina Santapark työllistää 50–80 henkeä. Sesonkityöntekijät ovat usein samoja, vuodesta toiseen.

– Esimerkiksi sesonkiajan keittiömestarit ja kokit tulevat meille töihin uudelleen tällekin kaudelle, vain kahta lukuun ottamatta, Länkinen sanoo tyytyväisenä.

Muutaman tunnin Lapin-loma

Rovaniemen hotellikapasiteetti on kolmen viimeisen vuoden aikana kaksinkertaistunut. Koko ajan kasvavalle matkailijamäärälle mikään ei tietenkään riitä, sillä esimerkiksi Rovaniemen lentokentälle saapui vuonna 2018 peräti 644 144 matkustajaa.

Tulevalle talvikaudelle Rovaniemen Matkailuneuvonta odottaa noin kolmen prosentin kasvua. Tammi–joulukuussa 2018 kotimaisia yöpymisiä oli Rovaniemellä 220 000 ja ulkomaalaisia 444 000, eli yhteensä 664 000 yötä.

Suuri osa Suomeen tulevista turisteista viipyy Lapissa edelleen vain yhden päivän, 6–7 tuntia.

– Me koemme heidän roolinsa markkinoinnillisena, toivomme, että heille jää vierailustaan positiivinen fiilis ja että he haluavat tulla Lappiin uudelleen ja viipyä täällä silloin vaikka viikon, Länkinen sanoo.

Meille tulee jo jonkin verran ilmastoturisteja, jotka lentävät Lappiin pakoon kotimaansa kuumuutta.”

Suuri osa päivämatkalaisista on edelleen brittejä, joten brexit mietityttää Lapin matkailuyrittäjiä. Brexitin vaikutukset ovat kuitenkin vielä näkemättä.

Jatkossa Lappiin lentäviä matkailijoita palvellaan entistäkin paremmin, sillä Finavia tekee jättilaajennuksen, jonka jälkeen lentokentällä on mahdollisuus käsitellä viisi konetta tunnissa nykyisen kolmen sijaan. Rovaniemen kentän matkustajatilat kasvavat 6 000 neliömetristä noin 10 500 neliömetriin. Laajennustyöt valmistuvat joulukuussa 2019.

Länkisen mukaan isommallekin laajennukselle olisi ollut tarvetta, mutta hyvä näinkin. Erityisen iloinen hän on siitä, että lentoyhtiö Turkish Airlines tuo matkailijoita Lappiin suorilla lennoilla Istanbulista Rovaniemelle kolmesti viikossa. Lennot alkavat joulukuun puolivälissä ja jatkuvat aina maaliskuun loppuun. Kolmen tunnin lentoaika on houkutteleva vaihtoehto Lappiin mieliville.

– Me olemme onnistuneet saamaan koneisiin myös business class -paikkoja, jotka ovat monille matkailijoille edellytys, jotta he lähtevät matkaan, Länkinen sanoo innostuneena.

Joulu tarjoaa turistille eksotiikkaa

Miten ne kansainväliset matkailijat, joiden kulttuurissa ei vietetä joulua, osaavat innostua jouluaktiviteeteista?

– He haluavat tietää muista kulttuureista ja oppia, minkälainen on oikea aito joulu. Ja monista on kulttuuritaustasta huolimatta kivaa saada ja antaa lahjoja, Länkinen naurahtaa.

– Meillä käy myös kansainvälisiä naisryhmiä, joille järjestetään pehmeitä aktiviteetteja, kuten hoitoja ja saunomista, poroja, hevosia ja huskyja. Heitä kiinnostavat toisenlaiset kulttuurit kuin omansa.

Santaparkin menestyksen taustalla on arvopohja, joka perustuu aitouteen. Kaikki elämyksiä tuottavat elementit ovat oikeita.

– Kohtelemme myös samalla tavalla niin asiakkaitamme kuin henkilökuntaammekin. Haluamme olla halutuin kohde olla töissä.

Vip-vieras saa olla rauhassa

Iltapäivälehdistä ja some-kanavista voidaan säännöllisesti bongata kansainvälisesti tunnettujen vieraiden seikkailuista Lapin maisemissa. Esimerkiksi Rovaniemen lentokentälle laskeutui viime joulukuussa peräti 50 yksityistä lentokonetta.

Amerikkalaisen seurapiirikaunotar Kourtney Kardashianin yöpyminen Arctic TreeHousessa ja polskiminen Metsäkylyn porealtaassa levisi Instagram-päivitysten kautta laajalti kansainväliseen mediaan viime keväällä.

Miten kansainvälisten julkkisten vierailujen aikana pystytään säilyttämään yksityisyys? Kuumimmatkin kansainväliset julkisuuden henkilöt saavat yleensä lomailla Suomessa rauhassa.

– Meille tulee sesongilla viikoittain asiakkaita, jotka saapuvat Rovaniemelle omalla yksityiskoneellaan. Suomalaiset ovat kuitenkin usein ujoja ja epävarmoja siitä, tunnistavatko jonkun tunnetun henkilön. He eivät mene juttelemaan, pyytämään nimikirjoituksia tai ottamaan selfieitä kuten muualla maailmalla.

– Toisaalta, kun henkilölle puetaan talviasusteet ja pipo, tunnettuakaan maailmantähteä ei ole helppoa tunnistaa, Länkinen naurahtaa.

Julkaistu Evento-lehdessä 5/2019.