Henkilöstöjuhlat – kulu vai investointi?

Olen kokenut, todistanut ja kuullut monesti, kuinka tiukan tilanteen tullessa päätetään ensimmäiseksi supistaa tapahtumista ja henkilöstöjuhlista: ”Tänä vuonna perinteinen purjehdusreissu jätetään väliin ja alkuvuoden kick-off pidetään pienemmällä porukalla toimiston tiloissa.”

Vaihtamalla vuoden odotetuin kohtaamishetki konttorin kahvikoneelle saadaankin varmistettua, että henkilöstön innostus tulevaa rypistystä kohtaan on tikissä. Sitten mietitään, miksi tammikuu on taas tervanjuontia ja työympäristön tunnelma tiukkana kuin tuulilasinpyyhkijä takalasissa.

Kuitenkin henkilöstöjuhlat ovat paikka, jossa jaettaisiin kerrankin kunnolla tunnustusta arjessa asiakaskokemuksia tuottaville talenteille. Lisäksi tällaiset työympäristön juhlahetket ovat monelle henkilökohtaisesti tärkeitä tilaisuuksia. Niissä pääsee vuoden jälkeen taas tapaamaan Tornion työtovereita ja irtautumaan hetkeksi tiukan temmon aiheuttamasta arjesta. Osalle ne ovat jopa suuri syy sitoutumiseen, vaikka meno olisi muuten kuin moukarihäkissä.

Henkilöstöjuhlat ovatkin mielestäni viimeisimpiä asioita, joista tinkiä, kun tarvitaan voimia, virkistystä ja sitä kuuluisaa yhteen hiileen puhaltamista. Onneksi moni organisaatio ymmärtää, millainen vaikutus vaikkapa Vanajanlinnan virkistysreissuilla on yhteishengelle, kun yhdessä istutaan iltaa ja täytetään tupa turinalla ja korviahuumaavalla kikatuksella.

Kun juhlitaan, niin juhlitaan kunnolla kelloon katsomatta.”

Oma neuvoni tällaisiin tilaisuuksiin on yksinkertainen: kun juhlitaan, niin juhlitaan kunnolla kelloon katsomatta. Erikoisimpia ovat tilaisuudet, jotka järjestetään suurin satsauksin, mutta seuraavalle aamulle pistetään pakollinen palaverikutsu kahdeksaksi. ”Saisinko gaalaillallisen kokiksella? Mukaan, kiitos.”

En tarkoita juhlimisella pelkkää huolien huuhtomista Hennessyllä tai nopeilla Napueilla. Tiukassa tahdissa työskentelevät tarvitsevat pikemminkin kehotuksia keskittyä myös juhlimiseen, eikä ainaiseen arjen miettimiseen. Nyt ei pohdita maanantain johtoryhmäpalaveria, vaan ollaan aidosti läsnä myös juhlan äärellä. Ei muttia.

Henkilöstöjuhlat tulisi nähdä tärkeänä investointina, jonka tehtävänä on viimeistäänkin varmistaa, että vaikka markkinoilla myrskyäisi, niin tässä porukassa pidetään yhtä, juhlitaan yhteisiä onnistumisia ja pidetään hauskaa ilman piiloagendaa tai tavoitteita sisältäviä sivulauseita. Muistetaan siis tiukkojenkin tilanteiden keskellä huolehtia henkilöstön henkisestä hyvinvoinnista ja panostaa näihin joka päivä asiakaskokemuksia tuottaviin talentteihin – vaikka viettämällä kerran kvartaalissa yhteinen ilta ilman agendaa.

Sani Leino

Sani Leino on asiakaskokemuksen ja sosiaalisen myynnin sanansaattaja sekä yksi tuoreen Viiden tähden asiakaskokemus -kirjan kirjoittajista.